Panasonic Lumix DMC-L1 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Panasonic Lumix L1 na matrycy o tych samych rozmiarach posiada znacznie mniej pikseli od Olympusa E-510 oraz charakteryzuje się od niego nieco mniejszymi szumami dla niskich czułości. Mamy więc podstawy sądzić, że zakres tonalny oferowany przez Lumixa L1 będzie wyraźnie lepszy.
Jego przebieg w zależności od czułości ISO prezentuje poniższy wykres:
Przy czułościach 100 i 200 ISO nasze przypuszczenia się całkowicie potwierdzają - Panasonic pokazuje wyraźnie większy zakres tonalny. Jednak dla wyższych czułości szumy matrycy rosną w nim nieco szybciej niż w Olympusie E-510 w wyniku czego szybciej spada dynamika tonalna. Dlatego przy 800 i 1600 ISO większy zakres tonalny posiada Olympus.
Nie ulega wątpliwości fakt iż najbardziej istotne są wyniki osiągane dla niskich czułości gdzie swoją wyższość prezentuje Lumix L1.
Na tle innych lustrzanek Panasonic wypada bardzo dobrze. Dla wysokiej jakości obrazu dla 100 ISO notuje on lepsze wyniki niż Samsung GX-10, Pentax K10D, Nikon D80, Nikon D40X czy Sony A100. Należą się mu uzasadnione brawa.
Pomiarów zakresu tonalnego dokonywaliśmy na tablicy Stouffer 4410, mierząc zakres na plikach RAW, przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej przedstawiamy zdjęcia tablicy Kodak Q-13, na których wizualnie można oceniać zakres, głównie w ciemnych obszarach.
ISO | Tablica szarości |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 |