Samyang AF 24-70 mm f/2.8 FE - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Samyang AF 24–70 mm f/2.8 FE. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru na ogniskowych 24, 45 i 70 mm, są zaprezentowane poniżej.
Od razu możemy napisać, że nie są to osiągi, które rzucają nas na kolana. Dla porównania, Sigma A 24–70 mm f/2.8 DG DN na każdej ogniskowej już od maksymalnego otworu względnego notowała wyniki przekraczające 60 lpmm, a w środku zakresu ogniskowych nawet 70 lpmm. Na obronę Samyanga można jednak dodać, że w centrum kadru robi on to, co do niego należy. Nie ma tutaj wyraźnie słabych punktów i nawet na maksymalnym otworze względnym wyniki są dobre.
Zobaczmy teraz, jak sytuacja wygląda na brzegu matrycy APS-C. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.
Na najkrótszej ogniskowej wszystko jest w jak najlepszym porządku i nie można mieć do niej zastrzeżeń. W środku zakresu ogniskowych jest gorzej, bo na maksymalnym otworze ledwie osiągamy poziom przyzwoitości. Na szczęście jakość obrazu poprawia się tam bardzo szybko wraz z przymykaniem przysłony. Natomiast na 70 mm sytuacja jest już nieakceptowalna w tej klasie sprzętu, bo tam przysłony f/2.8 i f/4.0 trudno uznać za użyteczne.
Przejdźmy teraz do omówienia zachowania na brzegu pełnej klatki.
Tutaj zastrzeżeń nie mamy tylko dla najkrótszej ogniskowej, choć nawet tam, na maksymalnym otworze względnym, ledwie ocieramy się o poziom przyzwoitości. Wyraźne problemy zaczynają się już w środku zakresu ogniskowych, gdzie obiektyw musimy przymknąć do okolic f/4.0, żeby cieszyć się rozsądną jakością obrazu. Jeszcze gorzej jest na 70 mm, gdzie dopiero przymknięcie do okolic f/6.3 gwarantuje nam obraz, na który nie będziemy musieli narzekać.
Podsumowując ten rozdział możemy napisać, że Samyang nas nie zachwycił. W centrum kadru jeszcze jakoś sobie poradził, brzegi zarówno matrycy APS-C jak i pełnej klatki pozostawiają sporo do życzenia. Pocieszające jest jednak to, że najbardziej zadbano o ogniskową 24 mm, gdzie uzyskiwanie ostrych obrazów w całym kadrze, w tego typu sprzęcie, jest najważniejsze.
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
A7R III, JPEG, 45 mm, f/2.8 |
A7R III, JPEG, 70 mm, f/5.6 |