Samyang AF 24-70 mm f/2.8 FE - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
Problemem jest też to, co widzimy w rogu matrycy APS-C w środku zakresu ogniskowych. W przypadku obiektywu pełnoklatkowego mamy prawo wymagać idealnego skorygowania komy w obszarze matrycy APS-C. Tymczasem Samyang pokazuje tutaj zauważalny przecinek. To wyjaśnia – po części – problemy z jakością obrazu na brzegi kadru, jakie testowany obiektyw pokazywał w przedziale 45–70 mm.
Centrum, 24 mm, f/2.8 | Róg APS-C, 24 mm, f/2.8 | Róg FF, 24 mm, f/2.8 |
Centrum, 42 mm, f/2.8 | Róg APS-C, 42 mm, f/2.8 | Róg FF, 42 mm, f/2.8 |
Centrum, 70 mm, f/2.8 | Róg APS-C, 70 mm, f/2.8 | Róg FF, 70 mm, f/2.8 |
Astygmatyzm rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50 wyniósł 4.8% i jest to wartość leżąca na granicy poziomu bardzo małego i małego. W rozbiciu na poszczególne ogniskowe wygląda to tak, że na 24 mm mamy do czynienia z wartością 3.8%, na 45 mm z wynikiem 4.0%, natomiast na 70 mm z największą wartością sięgającą 6.5%.
Rozogniskowane krążki światła nie wyglądają idealnie. Zastrzeżenia możemy mieć do lekkiej struktury cebulowego bokeh widocznej wewnątrz krążków, która wynika najprawdopodobniej z zastosowania aż trzech elementów asferycznych. Dodatkowo daje o sobie trochę znać jaśniejsza obwódka, której intensywność wzrasta wraz z przymykaniem przysłony. Trudno nie zauważyć też wpływu winietowania mechanicznego, które na f/2.8 wycina ponad 1/3 powierzchni krążka.
Centrum, 70 mm, f/2.8 | Róg APS-C, 70 mm, f/2.8 | Róg FF, 70 mm, f/2.8 |
Centrum, 70 mm, f/4.0 | Róg APS-C, 70 mm, f/4.0 | Róg FF, 70 mm, f/4.0 |
Centrum, 70 mm, f/5.6 | Róg APS-C, 70 mm, f/5.6 | Róg FF, 70 mm, f/5.6 |