Sigma C 50 mm f/2 DG DN - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Sigma C 50 mm f/2 DG DN. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru oraz na brzegach matryc APS-C i pełnej klatki, są zaprezentowane poniżej.
Centrum kadru prezentuje się świetnie. Już na maksymalnym otworze względnym mamy do czynienia z dobrymi osiągami, bo obiektyw dociera tam z rozdzielczością do poziomu ponad 57 lpmm. Osiągi szybko poprawiają się wraz z przymykaniem przysłony, przez co na f/2.8 Sigma notuje prawie 73 lpmm, a na f/4.0 dociera do świetnego poziomu prawie 78 lpmm.
Małe gabaryty obiektywów z serii C sugerują, że w niektórych momentach musimy liczyć się z kompromisami. Często dotyczy to rozdzielczości na brzegu kadru. W przypadku testowanego modelu tych kompromisów jednak nie widać. Wręcz przeciwnie, bo na brzegu matrycy APS-C zachowanie jest bardzo dobre i wcale mocno nie ustępuje temu, co widać w centrum kadru.
Najgorzej wypada brzeg pełnej klatki, gdzie obiektyw wraz z przymykaniem przysłony dość wolno się „rozpędza”, ale nawet na maksymalnym otworze względnym i jego okolicach mamy osiągi ocierające się o całkiem dobry poziom 50 lpmm, a po przymknięciu Sigma potrafi docierać do prawie 60 lpmm.
Na zakończenie tego rozdziału warto zrobić bezpośrednie porównanie Sigmy do posiadającego dokładnie takie same parametry Voigtlandera Apo-Lanthara. Dla kompletu zaprezentowaliśmy jeszcze osiągi Sony FE 50 mm f/1.8 – ten obiektyw, dla odmiany, jest prostym układem podwójnego gaussa.
Jak widać Sigma i Voigtlander deklasują tutaj starszy układ optyczny i to pomimo tego, że są odrobinę ciemniejsze. Co więcej, Apo-Lanthar jest obiektywem ostrzejszym od Sigmy i to w całym zakresie istotnych przysłon. Trzeba tutaj jednak wyraźnie zaznaczyć, że pojedynek pomiędzy tymi instrumentami toczy się na bardzo wysokim poziomie, przez co jakiekolwiek słowa krytyki Sigmy nie mogą przejść nam tutaj przez usta.
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
A7R III, JPEG, 50 mm, f/2.0 |
A7R III, JPEG, 50 mm, f/4.0 |