Nikon Z9 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Zacznijmy od pozytywu – Nikon Z9 posiada zdecydowanie najlepszy tryb filmowy spośród wszystkich dotychczas zaprezentowanych korpusów tego producenta i może jak równy z równym mierzyć się bardziej doświadczonymi w kwestii ruchomych obrazów konkurentami. Ma super szybką matrycę, dobrą jakość obrazu w większości trybów nagrywania oraz duży wybór profili obrazu i kodeków. Do tego dochodzi poprawiona w stosunku do starszych modeli stabilizacja oraz absolutnie monstrualny akumulator wystarczający na ponad 4 godziny filmowania. Gdy dodać do tego filmowanie w RAW-ach, będzie to naprawdę imponujący sprzęt.
Nad pewnymi aspektami (autofokus, szczegółowość obrazu 4K w niektórych trybach, pomiar ekspozycji w trybie filmowym) trzeba jeszcze popracować, ale generalnie Z9 to zdecydowanie krok w dobrą stronę. Dobrze by było za jakiś czas zobaczyć zaprezentowaną w nim technologię także w innych, tańszych modelach, na przykład konkurujących z Canonem R6.
A skoro już przy konkurowaniu jesteśmy, to spójrzmy, jak testowany aparat wypada cenowo w porównaniu z konkurencją (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 27.01.2022):
- Canon EOS R3 – ok. 28460 zł,
- Canon EOS R5 – ok. 18700 zł,
- Canon EOS R5 C – ok. 23760 zł,
- Nikon Z9 – ok. 27900 zł,
- Sony A1 – ok. 33900 zł.
Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- bardzo solidna, uszczelniona obudowa,
- czytelne i przejrzyste menu,
- bateria o ogromnej pojemności,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża liczba elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- dobrej jakości dotykowy ekran,
- filmowanie w 8K,
- filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
- wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru,
- spory wybór kodeków,
- łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
- funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz funkcja D-Lighting,
- profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- logarytmiczny profil obrazu N-Log,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
- dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
- odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
- zebra znikająca po wyłączeniu autofokusa/włączeniu focus peakingu,
- brak możliwości rozłożenia ekranu do boku,
- brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznego źródła,
- zupełnie niepotrzebny limit czasu nagrywania,
- pomiar ekspozycji nie biorący pod uwagę użytego profilu obrazu,
- brak informacji i kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
- zakres tonalny gorszy niż u konkurencji,
- autofokus w trybie filmowym mógłby działać lepiej,
- dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- mało funkcjonalne wyostrzanie,
- kiepska szczegółowość obrazu w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
- wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.
- film 1 – 203 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, 8K, profil obrazu „neutralny”,
- film 2 – 243 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu N-Log,
- film 3 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, tryb z cropem 2.15x, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 4 – 49 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, aktywna funkcja D-Lighting,
- film 5 – 126 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu „równomiernie”,
- film 6 – 238 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 23.976 kl/s, 8K, profil obrazu „neutralny”, ISO 25600,
- film 7 – 184 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, ISO 12800, profil obrazu „równomiernie”, aktywna funkcja D-Lighting,
- film 8 – 182 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, ISO 12800, tryb z cropem 2.15x, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 9 – 460 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 25600, profil obrazu N-Log,
- film 10 – 90 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 102400,
- film 11 – 285 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 120 kl/s, ujęcie z obiektywu Nikkor Z 70–200 mm f/2.8 VR S na sikorkę w karmniku.