Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
@pdamian Ten film widziałem. Generalnie mówią, że nie ma auto-iso, ale w komentarzach niektórzy piszą, że się da - więc chciałem potwierdzić u kogoś kto ten aparat ma.
Ja też nie wiem, czy w takich topowych puszkach jest sens łączenia fotografii i filmowania - czy lepiej by było mieć 2 oddzielne dedykowane urządzenia. Nie chodzi by topowa puszka w ogóle nie mogła robić filmów, ale by parametry były średnie a i cena puszki mniejsza.
Zdjęcia wolę robić FF, jednak ostatnio trochę poczytałem i do filmu wolałbym aparat z mniejszą matrycą bo nie potrzeba aż tak płytkiej GO, więc albo apsc albo m43. O Olku EM5 III piszą, że ma bdb stabilizację, fazowy AF (co prawda nie tak dobry jak Sony/Canon), bardzo mały rolling shutter, gibany ekran. Tylko właśnie ponoć nie ma auto-iso.
"Auto ISO is not used during video recordings in M mode; you have to adjust the camera for the correct lighting conditions before you start the video." link
@gamma, a dlaczego uważasz, że cena puszki byłaby mniejsza. Przecież parametry filmowe tego aparatu wynikają z prędkości matrycy i procesora, a te są takie, jakie są, bo są też potrzebne do obsługi fotografii z odpowiednią prędkością seryjną dla takiej dużej matrycy. Nic nie byłoby tańsze.
@PDamian Jeśli to prawda z tym brakiem auto-iso w video w trybie M, to jest to niesamowite jak firmy potrafią spiepr^&* podstawowe funkcje, a potem się dziwią, że aparaty się nie sprzedają...
Chyba, że można ustawić aparat na kole nastaw w tryb M (nie filmowy), i tam ustawić w menu auto-iso. I wtedy zacząć nagrywać film za pomocą czerwonego guzika do nagrywania filmów. Może wtedy auto-iso by działało?
> Jeśli to prawda z tym brakiem auto-iso w video w trybie M, to jest to niesamowite jak firmy potrafią spiepr^&* podstawowe funkcje [gamma]
ale tryb "M", to chyba tzw. "manual", czyli tam się wszystko samemu "ręcznie" ustawia, więc to chyba raczej dobrze, że nie ma tam automatyki..., no bo to "manual".
Masz przecież obok tego M także PAS i jeszcze zielony znaczek, z automatyką.
To jest przygnębiające, że każdy aparat jest jakoś skopany.
A ten E-M5 III źle nie wygląda. Wg dpreview w trybie C4K (który co prawda ma tylko 24fps) kręci ostro. Do tego bardzo dobra stabilizacja (nawet nie trzeba używać gimbala, więc i masa zestawu znacznie mniejsza). W pełni odchylany dotykowy ekran. AF fazowy (co prawda nie jakości Sony/Canona, ale daje radę). No ale jak chce się kręcić na 1/50 i szkle F1.8 i regulować wstępnie ilość swiatła filtrem szarym, a drobne korekty aparat by robił właśnie auto-iso, to jak tego auto-iso nie ma, to...
... trzeba czekać dalej...
... może na Canona M50 III - ale jeśli wyjdzie to pewnie coś mu zabiorą - może wejście mikrofonowe...
@JdG No właśnie to auto-iso by się bardzo przydało. Pewne rzeczy w trakcie filmowania bardzo dobrze zablokować, by utrzymać pewną "stałość wyglądu". Dlatego tryb zielony czy pół automatyka PAS odpada.
Zablokowana powinna być przesłona, czas naświetlania, balans bieli. Jeżeli jesteś na plaży i robisz na F1.8 aparat może pokazać czas 1/8000. Ale w filmie lepiej uzyć 1/50, więc żeby nie było przepalenia, ilość światła można regulować filtrem szarym. No ale drobne zmiany oświetlenia podczas kręcenia mogą się pojawić (np. chmura zakrywa słońce, albo pojawi się cień, itp), więc te drobne zmiany kompensuje wtedy właśnie auto-iso. Albo gdy idziesz, i wchodzisz ze słońca do cienia. Albo robisz ujęcie w domu, i podchodzisz do okna, to masz o wiele więcej światła.
Mój sony a7 (I) ma tryb manual, i tam można ustawić auto-iso, no ale jakość filmu FHD woła o pomstę do nieba, więc chcę kupić coś do kręcenia filmów, ale jak zwykle nic nie ma...
Problem z dotyczący zebry i peakingu mocno mnie zirytował już w Z6 i bardzo mnie to dziwiło, czemu nie można tych funkcji używać jednocześnie, szczególnie że odszedłem od GH5, gdzie tego problemu nie było, dziwne ograniczenia wprowadza nikon.
@michal.waclawek Wiem, ze w A7 da się. Problem jednak, że ja mam A7 mark I, i tam jest bardzo kiepskie FHD. A za A7 IV bym musiał zapłacić 13k.
Uważam, że do zdjęć lepszy jest FF (może nie zawsze, ale generalnie tak uważam). Jednak do filmu, szczególnie na użytek amatorski, można spokojnie użyć apsc czy m43.
Niestety jednak każdy apsc i m43 ma jakaś wadę, albo kiepski AF, albo kiepskie 4k, albo brak stabilizacji, albo inne. Tak jak niestety w tym EM-5, który nie ma auto-iso w filmie w trybie M. Choć może pójdę do sklepu to sprawdzić.
W A7 III masz z grubsza tak - dobry AF - dobry zakres ISO - dobrą baterię - dobrej jakości 4K, do tego można spod palca włącząć cropa co zwiększa uniwersalność obiektywów - przeciętne HD - przeciętna stabilizacja - ekran się nie rozkłada - no i z perspektywy 2022 roku ograniczony zakres klatkaży i tylko 8-bitowy zapis
@gamma "Ja też nie wiem, czy w takich topowych puszkach jest sens łączenia fotografii i filmowania - czy lepiej by było mieć 2 oddzielne dedykowane urządzenia. Nie chodzi by topowa puszka w ogóle nie mogła robić filmów, ale by parametry były średnie a i cena puszki mniejsza."
I zapłaciłby 2 razy tyle za praktycznie te same urządzenia z kilkoma zmianami i innym softem zamiast mieć to wszystko w cenie jednego.
@Paźdioch Generalnie wg mnie powinno być rozgraniczenie, bo aparaty do filmowania mogłby mieć inne sensory, o wielkości 10mp, i wtedy mogły mieć mniejszy rolling shutter i większe klatkaże.
Ale jak aparat ma zgrać 60fps z 50mp to zaczyna się pocić, i albo się przegrzewa, albo jest pixel binning, albo line skipping albo crop.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
@Amadi
A orientujesz się, czy w Olku E-M5 III w trybie video na manualu działa auto-iso?
@gamma
link
@pdamian
Ten film widziałem. Generalnie mówią, że nie ma auto-iso, ale w komentarzach niektórzy piszą, że się da - więc chciałem potwierdzić u kogoś kto ten aparat ma.
Ja też nie wiem, czy w takich topowych puszkach jest sens łączenia fotografii i filmowania - czy lepiej by było mieć 2 oddzielne dedykowane urządzenia. Nie chodzi by topowa puszka w ogóle nie mogła robić filmów, ale by parametry były średnie a i cena puszki mniejsza.
Zdjęcia wolę robić FF, jednak ostatnio trochę poczytałem i do filmu wolałbym aparat z mniejszą matrycą bo nie potrzeba aż tak płytkiej GO, więc albo apsc albo m43. O Olku EM5 III piszą, że ma bdb stabilizację, fazowy AF (co prawda nie tak dobry jak Sony/Canon), bardzo mały rolling shutter, gibany ekran. Tylko właśnie ponoć nie ma auto-iso.
"Auto ISO is not used during video recordings in M mode; you have to adjust the camera for the correct lighting conditions before you start the video." link
@gamma, a dlaczego uważasz, że cena puszki byłaby mniejsza. Przecież parametry filmowe tego aparatu wynikają z prędkości matrycy i procesora, a te są takie, jakie są, bo są też potrzebne do obsługi fotografii z odpowiednią prędkością seryjną dla takiej dużej matrycy. Nic nie byłoby tańsze.
Zgadzam się z komorem - nic by nie było tańsze. Wręcz by pewnie coś doliczyli za opracowanie dwóch różnych produktów zamiast jednego.
A co do E-M5 III to niestety nie wiem, nigdy go w rękach nie miałem
@PDamian
Jeśli to prawda z tym brakiem auto-iso w video w trybie M, to jest to niesamowite jak firmy potrafią spiepr^&* podstawowe funkcje, a potem się dziwią, że aparaty się nie sprzedają...
Bo trzeba sprzedać E-M1 III link
Chyba, że można ustawić aparat na kole nastaw w tryb M (nie filmowy), i tam ustawić w menu auto-iso. I wtedy zacząć nagrywać film za pomocą czerwonego guzika do nagrywania filmów. Może wtedy auto-iso by działało?
@komor - racja! Głupio wymyśliłem.
Nie link
> Jeśli to prawda z tym brakiem auto-iso w video w trybie M, to jest to niesamowite jak firmy potrafią spiepr^&* podstawowe funkcje [gamma]
ale tryb "M", to chyba tzw. "manual", czyli tam się wszystko samemu "ręcznie" ustawia, więc to chyba raczej dobrze, że nie ma tam automatyki..., no bo to "manual".
Masz przecież obok tego M także PAS i jeszcze zielony znaczek, z automatyką.
To jest przygnębiające, że każdy aparat jest jakoś skopany.
A ten E-M5 III źle nie wygląda. Wg dpreview w trybie C4K (który co prawda ma tylko 24fps) kręci ostro. Do tego bardzo dobra stabilizacja (nawet nie trzeba używać gimbala, więc i masa zestawu znacznie mniejsza). W pełni odchylany dotykowy ekran. AF fazowy (co prawda nie jakości Sony/Canona, ale daje radę). No ale jak chce się kręcić na 1/50 i szkle F1.8 i regulować wstępnie ilość swiatła filtrem szarym, a drobne korekty aparat by robił właśnie auto-iso, to jak tego auto-iso nie ma, to...
... trzeba czekać dalej...
... może na Canona M50 III - ale jeśli wyjdzie to pewnie coś mu zabiorą - może wejście mikrofonowe...
W testach AF naprawdę dobry jest test czarnego kota. To "must have" dla takich testów.
@JdG
No właśnie to auto-iso by się bardzo przydało. Pewne rzeczy w trakcie filmowania bardzo dobrze zablokować, by utrzymać pewną "stałość wyglądu". Dlatego tryb zielony czy pół automatyka PAS odpada.
Zablokowana powinna być przesłona, czas naświetlania, balans bieli. Jeżeli jesteś na plaży i robisz na F1.8 aparat może pokazać czas 1/8000. Ale w filmie lepiej uzyć 1/50, więc żeby nie było przepalenia, ilość światła można regulować filtrem szarym. No ale drobne zmiany oświetlenia podczas kręcenia mogą się pojawić (np. chmura zakrywa słońce, albo pojawi się cień, itp), więc te drobne zmiany kompensuje wtedy właśnie auto-iso. Albo gdy idziesz, i wchodzisz ze słońca do cienia. Albo robisz ujęcie w domu, i podchodzisz do okna, to masz o wiele więcej światła.
Mój sony a7 (I) ma tryb manual, i tam można ustawić auto-iso, no ale jakość filmu FHD woła o pomstę do nieba, więc chcę kupić coś do kręcenia filmów, ale jak zwykle nic nie ma...
> No właśnie to auto-iso by się bardzo przydało.
auto-iso w trybie M to nawet E-M5 (2012) można ustawić; czy działa to w video, to nie wiem, nie sprawdzałem; szczerze mówiąc, na video się nie znam.
@gamma a7 maja autoiso w video.
Problem z dotyczący zebry i peakingu mocno mnie zirytował już w Z6 i bardzo mnie to dziwiło, czemu nie można tych funkcji używać jednocześnie, szczególnie że odszedłem od GH5, gdzie tego problemu nie było, dziwne ograniczenia wprowadza nikon.
@michal.waclawek
Wiem, ze w A7 da się. Problem jednak, że ja mam A7 mark I, i tam jest bardzo kiepskie FHD. A za A7 IV bym musiał zapłacić 13k.
Uważam, że do zdjęć lepszy jest FF (może nie zawsze, ale generalnie tak uważam). Jednak do filmu, szczególnie na użytek amatorski, można spokojnie użyć apsc czy m43.
Niestety jednak każdy apsc i m43 ma jakaś wadę, albo kiepski AF, albo kiepskie 4k, albo brak stabilizacji, albo inne. Tak jak niestety w tym EM-5, który nie ma auto-iso w filmie w trybie M. Choć może pójdę do sklepu to sprawdzić.
@gamma
A jak jest w chwalonym A7 III ?
W A7 III masz z grubsza tak
- dobry AF
- dobry zakres ISO
- dobrą baterię
- dobrej jakości 4K, do tego można spod palca włącząć cropa co zwiększa uniwersalność obiektywów
- przeciętne HD
- przeciętna stabilizacja
- ekran się nie rozkłada
- no i z perspektywy 2022 roku ograniczony zakres klatkaży i tylko 8-bitowy zapis
@gamma
"Ja też nie wiem, czy w takich topowych puszkach jest sens łączenia fotografii i filmowania - czy lepiej by było mieć 2 oddzielne dedykowane urządzenia. Nie chodzi by topowa puszka w ogóle nie mogła robić filmów, ale by parametry były średnie a i cena puszki mniejsza."
I zapłaciłby 2 razy tyle za praktycznie te same urządzenia z kilkoma zmianami i innym softem zamiast mieć to wszystko w cenie jednego.
A Nikon Zfc ? link
@Paźdioch
Generalnie wg mnie powinno być rozgraniczenie, bo aparaty do filmowania mogłby mieć inne sensory, o wielkości 10mp, i wtedy mogły mieć mniejszy rolling shutter i większe klatkaże.
Ale jak aparat ma zgrać 60fps z 50mp to zaczyna się pocić, i albo się przegrzewa, albo jest pixel binning, albo line skipping albo crop.
Przecież są takie aparaty.