Fujifilm FinePix S8000fd - test aparatu
5. Własności matrycy
Pomiary automatycznej i manualnej nastawy balansu bieli, dla różnych typów oświetlenia, dokonaliśmy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth, wykonując ekspozycje przy czułości ISO 100. Następnie wyliczone zostały parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Zmierzone przez nas wartości prezentujemy w poniższej tabeli:
Balans bieli: | Auto | Auto | Auto | Auto | Auto | Słonce | Św. Żarowe | Custom | |
Światło: | 3500K | Mieszane | Słońce | Chmury | Żarowe | Słońce | 3500K | 3500K | |
dC | S8000fd | 21.2 | 21.7 | 6.14 | 9.65 | 12.2 | 6.85 | 8.65 | 16.3 |
S[%] | S8000fd | 136.9 | 137.9 | 117.0 | 120.1 | 109.9 | 115.7 | 107.5 | 111.3 |
Praca automatycznego balansu bieli okazuje się przyzwoita jedynie w dobrych warunkach oświetleniowych, gdy fotografujemy na wolnym powietrzu, zarówno podczas słonecznych jak i pochmurnych dni. Algorytmy aparatu podbijają wówczas wyraźnie niebieski i czerwony kolor oraz wydatnie przesycają zdjęcia. Efekt nieco cukierkowy, ale jak najbardziej akceptowalny w tej klasie aparatów.
O ile w przypadku automatycznego balansu bieli można być bardziej pobłażliwym, o tyle ustawienia predefiniowane powinny zaspokoić bardziej wybrednych użytkowników. Niestety pod tym względem FinePix S8000fd rozczarowuje. Aparat ponownie znacznie przesyca kolory i przekłamuje barwy. Najbardziej smuci fakt, że aparat zupełnie nie radzi sobie z funkcją Custom, kiedy to użytkownik teoretycznie powinien móc dopasować balans bieli fotografując białą kartkę. Niestety gdy użyliśmy tej funkcji przy oświetleniu o temperaturze barwnej 3500 K, aparat zupełnie sobie z nim nie poradził.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów przedstawione są poniżej:
Szumy
Programiści pracujący nad sposobem obróbki obrazu rejestrowanego przez 8 MPix matrycę CCD sporo się natrudzili. Gdy spojrzymy na wykres przedstawiający zależność poziomu szumów od czułości ISO zobaczymy jak bardzo jest on nierówny a punkty pomiarowe odpowiadające różnym czułościom w żaden sposób nie układają się na linii prostej. Ponadto wyraźne załamanie przy 400 ISO wskazuje na dodatkowe programowe odszumianie. Na wykresie widzimy też, że najwyższe szumy matrycy pojawiają sie w niebieskim kanale. Potwierdza to fakt złej pracy balansu bieli, który najbardziej podbija właśnie ten kolor.
Degradacja obrazu w aparacie FujiFilm jest bardzo wyraźna dla czułości 400 ISO i wyższych, dlatego też zalecamy korzystać z niższych wartości ISO. Pewnym ukłonem w stronę użytkownika jest czułość 64 ISO, która zapewnia najlepszej jakości zdjęcia. Niestety gdy fotografujemy w nienajlepszych warunkach oświetleniowych jest ona niewystarczająca.
Poniżej prezentujemy wycinki planszy testowej, na której można porównać poziom szumów dla różnych czułości:
64 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO | 800 ISO | 1600 ISO |
Dla każdej dostępnej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki, zapisując je w najlepszej, na jaką pozwala aparat, jakości JPEG-u. Obrazki zaprezentowane poniżej są wycinkami w skali 1:1, tak aby można było bezpośrednio ocenić wpływ zmiany czułości matrycy na jakość wykonywanych zdjęć.
64 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO | |
800 ISO | |
1600 ISO |
Zakres tonalny
Niewielki zakres tonalny coraz gęsciej upakowanych pikselami matryc, staje się jedną z największych bolączek współczesnych aparatów. Aby go zmierzyć wykorzystujemy 41-polową tablicę szarości Stouffer 4110, której zdjęcia analizujemy programem Imatest i nanosimy na wykres dwie wartości: stosunek sygnału do szumu wynoszącego (SNR) 10:1 (wysoka jakość) oraz SNR=4 (dobra jakość).
W tej kategorii S8000fd zachowuje się dosyć nietypowo. Po pierwsze różnica pomiędzy zakresem tonalnym mierzonym dla dobrej i wyoskiej jakości obrazu jest relatywnie niewielka. Dynamika barwna zdjęć jest dobra jedynie dla czułości 64 i 100 ISO. Już dla 200 ISO zakres tonalny zdjęć przy dobrej jakości obrazu wynosi zaledwie 3.4 EV. Z pewnością efekt ten powiązany jest ze sporymi szumami, które wybuchają właśnie dla 200 ISO (zwłaszcza w niebieskim kanale).
Zależność zakresu tonalnego od czułości prezentujemy na wykresie poniżej:
Poniżej prezentujemy paski szarości przedstawiające zmianę zakresu tonalnego oraz wpływ szumów na jakość obrazu wraz ze zmianą czułości.
ISO | Tablica szarości |
64 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 |