OM System OM-1 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Przyszła pora na podsumowanie wyników testowanego aparatu. Z jednej strony OM-1 oferuje sporo więcej niż jego poprzednicy, z drugiej strony w 2022 roku 10-bitowy kodek i 4K w 60 kl/s to za mało, żeby u kogokolwiek wywołać zapowiadany przez OM Digital Solutions efekt „wow”. Możemy więc chyba uznać, że efekt ów miał się raczej odnosić do trybu fotograficznego i rozstrzygnięcie kwestii, czy faktycznie występuje, zostawić do momentu, gdy OM-1 przejdzie również naszą fotograficzną procedurę testową.
Niestety, z filmowego punktu widzenia, OM-1 to trochę taki Panasonic GH5, tylko z działającym autofokusem. Biorąc pod uwagę, że wspomniany GH5 liczy sobie już ponad 5 lat, to trochę mało. Gdyby jeszcze OM-1 kosztował tyle co obecnie GH5, dałoby się to wytłumaczyć. Niestety jest niemal dwukrotnie droższy.
Oczywiście, należy aparat OM System pochwalić za autofokus, stabilizację, czas pracy na baterii, czy rozdzielczość wizjera i ekranu. Użytkowo aparat jest naprawdę wygodnym narzędziem i nawet w obecnej wersji dla kogoś skupionego głównie na fotografowaniu oferuje wystarczająco dużo.
Jeśli jednak spojrzeć na OM-1 jak na sprzęt głównie do filmowania, to brakuje mu nieco filmowego odpowiednika koni mechanicznych pod maską, które wyciągnęłyby zakres tonalny powyżej 9 EV, rozpędziły filmy w 4K do 120 kl/s i rozciągnęły nieco w górę zakres użytecznych czułości. Takie mniej więcej są oczekiwania od aparatu z tej półki cenowej w 2022 roku.
A skoro już przy półce cenowej jesteśmy, to spójrzmy jak ceny OM-1 wyglądają w porównaniu z bezpośrednią konkurencją (dane wg serwisu Ceneo.pl z dnia 15.02.2022):
- Fujifilm X-T4 – ok. 7100 zł,
- OM System OM-1 – ok. 10000 zł,
- Panasonic GH5 II – ok. 6600 zł,
- Panasonic GH5s – ok. 8300 zł,
- Panasonic GH6 – ok. 10000 zł.
Spójrzmy teraz na listę wad i zalet testowanego aparatu zebranych w jednym miejscu.
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- bardzo pojemna bateria,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- dotykowy ekran,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dobrej jakości wizjer elektroniczny,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji i manualne ustawianie ostrości,
- czytelne i przejrzyste menu,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- programowalne „banki”, do których można przypisać dowolny tryb nagrywania, żeby mieć go pod ręką,
- filmowanie w 4K w 50/60 kl/s,
- wewnętrzny zapis filmów z 10-bitowym próbkowaniem koloru,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- możliwość filmowania z użyciem cyfrowego telekonwertera 1.4x,
- profile obrazu: płaski, Hybrid Log Gamma oraz logarytmiczny,
- rozsądny zakres tonalny w profilu OM-Log400 jak na korpus Mikro Cztery Trzecie,
- dobrze działający autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s we wszystkich trybach nagrywania,
- rozsądna jakość obrazu do ISO 6400,
- wyjątkowo szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- brak możliwości zapisu filmów na obie karty naraz,
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli ekspozycji, takich jak waveform czy false color,
- zbyt wrażliwy czujnik oka w wizjerze, którego wyłączenie jest możliwe jedynie w menu,
- brak możliwości powiększenia wycinka kadru przy korzystaniu z cyfrowego telekonwertera 1.4.x,
- aparat trochę zbyt długo „myśli” po zakończeniu nagrywania,
- crop 1.27x w Full HD w 100 i więcej kl/s,
- zakres tonalny w większości profili obrazu mógłby być lepszy,
- spadek szczegółowości obrazu przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- niektóre profile obrazu nie są dostępne w niektórych kodekach,
- przeciętna szczegółowość obrazu 4K,
- zła szczegółowość obrazu Full HD we wszystkich trybach nagrywania,
- kiepsko działające odszumianie,
- kiepsko działające wyostrzanie,
- cena mogłaby być niższa.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Wszystkie oprócz jednego zostały nagrane z użyciem obiektywu OM System 12–40 mm f/2.8 II PRO. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 42 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 55 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil OM-Log400,
- film 3 – 152 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil Hybrid Log Gamma, cyfrowy telekonwerter 1.4x,
- film 4 – 84 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil „zgaszony kolor”, cyfrowy telekonwerter 1.4x, kodek All-Intra,
- film 5 – 54 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil naturalny,
- film 6 – 86 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie dzięcioła dużego nagrane obiektywem M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO,
- film 7 – 115 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil naturalny,
- film 8 – 167 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil OM-Log400, cyfrowy telekonwerter 1.4x,
- film 9 – 29 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, Hybrid Log Gamma.