Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

OM System OM-1 - test trybu filmowego

31 marca 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 52

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Przyszła pora na podsumowanie wyników testowanego aparatu. Z jednej strony OM-1 oferuje sporo więcej niż jego poprzednicy, z drugiej strony w 2022 roku 10-bitowy kodek i 4K w 60 kl/s to za mało, żeby u kogokolwiek wywołać zapowiadany przez OM Digital Solutions efekt „wow”. Możemy więc chyba uznać, że efekt ów miał się raczej odnosić do trybu fotograficznego i rozstrzygnięcie kwestii, czy faktycznie występuje, zostawić do momentu, gdy OM-1 przejdzie również naszą fotograficzną procedurę testową.

OM System OM-1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Niestety, z filmowego punktu widzenia, OM-1 to trochę taki Panasonic GH5, tylko z działającym autofokusem. Biorąc pod uwagę, że wspomniany GH5 liczy sobie już ponad 5 lat, to trochę mało. Gdyby jeszcze OM-1 kosztował tyle co obecnie GH5, dałoby się to wytłumaczyć. Niestety jest niemal dwukrotnie droższy.

Oczywiście, należy aparat OM System pochwalić za autofokus, stabilizację, czas pracy na baterii, czy rozdzielczość wizjera i ekranu. Użytkowo aparat jest naprawdę wygodnym narzędziem i nawet w obecnej wersji dla kogoś skupionego głównie na fotografowaniu oferuje wystarczająco dużo.

Jeśli jednak spojrzeć na OM-1 jak na sprzęt głównie do filmowania, to brakuje mu nieco filmowego odpowiednika koni mechanicznych pod maską, które wyciągnęłyby zakres tonalny powyżej 9 EV, rozpędziły filmy w 4K do 120 kl/s i rozciągnęły nieco w górę zakres użytecznych czułości. Takie mniej więcej są oczekiwania od aparatu z tej półki cenowej w 2022 roku.

OM System OM-1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

A skoro już przy półce cenowej jesteśmy, to spójrzmy jak ceny OM-1 wyglądają w porównaniu z bezpośrednią konkurencją (dane wg serwisu Ceneo.pl z dnia 15.02.2022):

  • Fujifilm X-T4 – ok. 7100 zł,
  • OM System OM-1 – ok. 10000 zł,
  • Panasonic GH5 II – ok. 6600 zł,
  • Panasonic GH5s – ok. 8300 zł,
  • Panasonic GH6 – ok. 10000 zł.
Jak widać, większość konkurencji jest od OM-1 tańsza, a identycznie wyceniony Panasonic Lumix GH6 jest bardzo zaawansowanym filmowym kombajnem, deklasującym OM-1 w zdecydowanej większości kategorii (zapewne za wyjątkiem autofokusa). Powoduje to, że nowy flagowiec OM System raczej nie będzie pierwszym wyborem osób chcących używać go przede wszystkim do rejestracji ruchomych obrazów.

Spójrzmy teraz na listę wad i zalet testowanego aparatu zebranych w jednym miejscu.

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • bardzo pojemna bateria,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • dotykowy ekran,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dobrej jakości wizjer elektroniczny,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji i manualne ustawianie ostrości,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • programowalne „banki”, do których można przypisać dowolny tryb nagrywania, żeby mieć go pod ręką,
  • filmowanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • wewnętrzny zapis filmów z 10-bitowym próbkowaniem koloru,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • możliwość filmowania z użyciem cyfrowego telekonwertera 1.4x,
  • profile obrazu: płaski, Hybrid Log Gamma oraz logarytmiczny,
  • rozsądny zakres tonalny w profilu OM-Log400 jak na korpus Mikro Cztery Trzecie,
  • dobrze działający autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s we wszystkich trybach nagrywania,
  • rozsądna jakość obrazu do ISO 6400,
  • wyjątkowo szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak możliwości zapisu filmów na obie karty naraz,
  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli ekspozycji, takich jak waveform czy false color,
  • zbyt wrażliwy czujnik oka w wizjerze, którego wyłączenie jest możliwe jedynie w menu,
  • brak możliwości powiększenia wycinka kadru przy korzystaniu z cyfrowego telekonwertera 1.4.x,
  • aparat trochę zbyt długo „myśli” po zakończeniu nagrywania,
  • crop 1.27x w Full HD w 100 i więcej kl/s,
  • zakres tonalny w większości profili obrazu mógłby być lepszy,
  • spadek szczegółowości obrazu przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • niektóre profile obrazu nie są dostępne w niektórych kodekach,
  • przeciętna szczegółowość obrazu 4K,
  • zła szczegółowość obrazu Full HD we wszystkich trybach nagrywania,
  • kiepsko działające odszumianie,
  • kiepsko działające wyostrzanie,
  • cena mogłaby być niższa.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Wszystkie oprócz jednego zostały nagrane z użyciem obiektywu OM System 12–40 mm f/2.8 II PRO. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 42 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 55 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil OM-Log400,
  • film 3 – 152 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil Hybrid Log Gamma, cyfrowy telekonwerter 1.4x,
  • film 4 – 84 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil „zgaszony kolor”, cyfrowy telekonwerter 1.4x, kodek All-Intra,
  • film 5 – 54 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil naturalny,
  • film 6 – 86 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie dzięcioła dużego nagrane obiektywem M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO,
  • film 7 – 115 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil naturalny,
  • film 8 – 167 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil OM-Log400, cyfrowy telekonwerter 1.4x,
  • film 9 – 29 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, Hybrid Log Gamma.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

OM System OM-1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
OM System OM-1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe OM System OM-1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe