Canon EOS R5 C - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Podsumowanie niniejszego testu zacząć należałoby chyba od zastanowienia się, czy Canon EOS R5 C to tak właściwie aparat czy kamera. Z jednej strony – wygląda jak aparat i bazuje na komponentach aparatu, zachował też pełnoprawny tryb fotograficzny z R5-ki. Z drugiej strony, oficjalnie należy do rodziny Cinema EOS, co czyniłoby zeń kamerę. Nasza odpowiedź po teście brzmi – obie odpowiedzi są poprawne. Od lat mówi się o tym, że urządzenia fotografujące i filmujące stopniowo się do siebie upodabniają i to tylko kwestia czasu, kiedy pojawi się stojąca idealnie pośrodku hybryda. Canon EOS R5 C jest taką właśnie hybrydą, a o tym, czy dziś akurat będzie aparatem, czy kamerą, decydujemy my, użytkownicy, przekręcając jego włącznik w jedną lub drugą stronę.
Pod względem możliwości filmowych EOS R5 C wnosi sporo do już przecież całkiem dobrego korpusu, jakim jest R5-ka. Jego użytkownik otrzymuje dostęp do większej liczby trybów nagrywania i kodeków, zdecydowanie lepszą szczegółowość obrazu 4K, aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się, brak ograniczeń czasu nagrywania, znacznie bardziej dającą się spersonalizować ergonomię, czy więcej filmowych funkcji, takich jak monitor przebiegu fali (waveform monitor) czy obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł. Jest też niestety kilka zmian na gorsze, takich jak pozbawienie aparatu stabilizacji matrycy, szybsze opróżnianie baterii czy najkrótszy czas migawki ograniczony do 1/2000 sekundy. W profesjonalnych warunkach filmowych nie są to jednak poważne problemy i da się je obejść z wykorzystaniem zewnętrznych akcesoriów.
Sumarycznie zatem, jeśli potrzebujemy urządzenia filmującego w wysokiej rozdzielczości, to Canon EOS R5 C jest zdecydowanie jedną z najlepszych opcji dostępnych obecnie na rynku. Tak naprawdę rzucić mu rękawicę może chyba jedynie Nikon Z9 po ostatniej aktualizacji oprogramowania, dzięki której on także filmuje w 8K w 50/60 kl/s w formacie RAW.
Zanim przejdziemy do zwyczajowej listy wad i zalet, spójrzmy jeszcze, jak EOS R5 C wypada na tle konkurencji pod względem ceny (dane z serwisu Ceneo.pl na dzień 08.06.2022):
- Canon EOS R3 – ok. 29390 zł.
- Canon EOS R5 – ok. 19490 zł,
- Canon EOS R5 C – ok. 23760 zł,
- Nikon Z9 – ok. 27900 zł,
- Panasonic Lumix S1H – ok. 15300 zł.
- Sony A1 – ok. 34000 zł,
- Sony FX3 – ok. 22900 zł,
- Z Cam E2-F8 – ok. 39000 zł.
Na koniec zbierzmy zalety i wady EOS-a R5 C w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji praktycznie wszystkich elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- bardzo przejrzyste i czytelne menu główne, powodujące, że menu podręczne nie jest potrzebne,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- bardzo duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- natychmiastowa reakcja na wciśnięcie przycsku uruchamiającego nagrywanie,
- nagrywanie w RAW-ach,
- wewnętrzny zapis filmów w RAW,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 8K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane XF-AVC oraz aż 3 warianty plików w formacie RAW,
- profile obrazu Canon Log, Hybrid Log Gamma oraz HDR PQ,
- rozsądny zakres tonalny w wybranych profilach obrazu,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- stabilizacja cyfrowa nie wpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
- identyczna jakość obrazu w we wszystkich klatkażach w w większości trybów nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- rozsądnie działające odszumianie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- w niektórych trybach nagrywania nie jest możliwy jednoczesny zapis materiału w identycznej jakości na oba nośniki,
- długi czas przełączania między trybem filmowym a fotograficznym,
- brak możliwości przypisania zmiany czasu migawki do kółka sterującego,
- brak pełnowymiarowego złącza HDMI,
- konieczność zakupu zewnętrznego zasilacza, by filmować w 8K w 50/60 kl/s,
- najkrótszy dostępny czas migawki wynoszący 1/2000 s,
- brak stabilizacji matrycy,
- kiepski czas pracy na baterii,
- brak możliwości zapisu materiału 8K w 50/60 kl/s w formacie innym niż RAW,
- stabilizacja cyfrowa przeciętnie działająca przy ujęciach w ruchu,
- zbyt duże przycięcie obrazu przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej na poziomie wysokim,
- kiepska jakość obrazu 4K w 100/120 kl/s,
- przeciętna jakość obrazu Full HD w trybie Super 35 w 100/120 kl/s.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF 24–70 mm f/2.8L IS USM oraz Canon RF 85 mm f/1.2L USM.
- film 1 – 780 MB, Canon RAW ST, 12-bit, 8192×4320, 25 kl/s,
- film 2 – 627 MB, Canon RAW HQ, 12-bit, 5952×3140, 25 kl/s, Canon Log 3,
- film 3 – 135 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 4 – 124 MB, XF-AVC, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, tryb Super 35, Rec.709 WDR (Wide Dynamic Range),
- film 5 – 97 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, Canon Log 3,
- film 6 – 22 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb Super 16, Hybrid Log Gamma,
- film 7 – 36 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, Rec.709 WDR (Wide Dynamic Range),
- film 8 – 761 MB, Canon RAW LT, 12-bit, 8192×4320, 50 kl/s, ISO 6400,
- film 9 – 205 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 12800,
- film 10 – 115 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb Super 35, Canon Log 3, ISO 6400,
- film 11 – 32 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb Super 16, HDR PQ, ISO 3200,
- film 12 – 39 MB, XF-AVC, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, Hybrid Log Gamma, ISO 12800,
- film 13 – 350 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 6400.