Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Nikon D300 - test aparatu

15 grudnia 2007
Krzysztof Mularczyk, Arkadiusz Olech, Konrad Szaruga Komentarze: 36

6. Jakość obrazu JPEG

Nikon D300 ma już 2 miliony pikseli więcej niż jego poprzednik D200. Maksymalna rozdzielczość nowych zdjęć wynosi 4288x2848 pikseli (pliki Large), a możliwe jest też zapisywanie w wersji Middle (3216x2136) i Small (2144x1424). Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić, analogicznie jak u poprzednika, na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Zmiany w ostrości, kontraście, jasność, czy nasyceniu mogą być regulowane automatycznie przez aparat, lub w zakresie od 0 do 9. Ustawienia te, zapisywane są pod nazwą typu obrazu: Standard, Neutral, Monochrom lub Vivid.

Programiści Nikona lubią zabawę z plikami zarówno RAW jak i JPG, co kilkakrotnie mieliśmy już okazję w naszych testach pokazywać. W D300, uznawanym w końcu za model profesjonalny, też nie mogli się powstrzymać. Otóż użytkownik fotografujący w JPG-ach, ma małe szanse na dojrzenie aberracji chromatycznej na swoich zdjęciach. I to nie dlatego, że używa takich wybitnych obiektywów, lecz dlatego, że Nikon D300 software'owo usuwa aberrację chromatyczną z JPG-ów. Widać to doskonale w poniższej tabelce. Mamy tam zaprezentowane wycinki naszej tablicy testowej uzyskane przy pomocy aparatów D200 i D300, do których podpięliśmy jeden i ten sam obiektyw - Sigmę EX 30 mm f/1.4 HSM przymkniętą do f/8.0. Zdjęcia zapisywaliśmy jednocześnie w formacie NEF i JPG. W D200 pomiary aberracji chromatycznej pokazały zgodne ze sobą w granicach błędów wartości 0.145% i 0.154%, odpowiednio dla pliku NEF i JPG. W przypadku D300, wartość była podobna tylko dla pliku NEF, dla którego wyniosła 0.140%. W przypadku JPG-a aberracja była praktycznie niezauważalna i wyniosła tylko 0.033%.


----- R E K L A M A -----

D200 RAW, CA=0.145%
D200 JPG, CA=0.154%
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D300 RAW, CA=0.140%
D300 JPG, CA=0.033%
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG


Trzeba uczciwie zaznaczyć, że opisujemy ten efekt jako ciekawostkę, a nie jako wadę. W naszych testach uznajemy bowiem różnorakie ingerencje w JPG-i (choć lubimy mieć możliwość ich wyłączenia), pod warunkiem, że producent daje nam "dziewiczego" RAW-a. Tutaj NEF jest nietknięty, więc sytuacja jest taka jakiej oczekiwalibyśmy od modelu przeznaczonego dla osób obeznanych z fotografią. Trzeba mieć jednak jasność, że usuwanie aberracji chromatycznej z JPG-ów to kosmetyka, która jest niejako leczeniem objawów a nie przyczyn choroby. Program usunie nam bowiem niechciane kolorki, nie odzyska jednak, straconej ze względu na tą wadę, rozdzielczości.

Testowe zdjęcia scenki uzyskane dla plików JPG i dla całego zakresu czułości wykonane zostały przy ustawieniach neutralnych (wyostrzanie w stopniu minimalnym). Warto tutaj wspomnieć, że w Nikonie D300 zakres czułości przebiega od 200 do 3200 ISO. Dostępne są też generowane programowo ekwiwalenty 100 i 6400 ISO. Zmiana czułości może następować z krokiem co 1/3, 1/2 i 1 EV.

Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG

100 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
40D
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D200
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
200 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
40D
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D200
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
400 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
40D
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D200
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
800 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
40D
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D200
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
1600 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
40D
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D200
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
3200 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
40D
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
D200
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
6400 ISO
D300
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG


Jak widać zdjęcia z D300 prezentują się bardzo dobrze. Szybki rzut oka wystarczy by zobaczyć, że szum na JPEG-ach zrównuje się z poziomem jaki prezentuje Canon 40D. Od razu też widać przewagę D300 nad swoim poprzednikiem. Więcej jednak na ten temat w następnym rozdziale.

Wizualnie, lepszą jakość zdjęć zapisanych jako JPEG, można uzyskać poprzez wyostrzenie. Wspominaliśmy już że D300 posiada 10-stopniową skalę regulacji tego parametru. Przykład wyostrzenia 0, 5 i 9 pokazujemy poniżej.

D300, 100 ISO
wyostrzenie 0
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 5
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D300 - Jakość obrazu JPEG