Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D300 - test aparatu

15 grudnia 2007
Krzysztof Mularczyk, Arkadiusz Olech, Konrad Szaruga Komentarze: 36

8. Zakres tonalny


Zakres tonalny mierzymy na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Całkowity zakres tonalny w Nikonie D300 obliczony przez program Imatest wyniósł około 7.8 EV, czyli w granicy błędu analogicznie jak w 40D i w zasadzie utrzymuje się on na stałym poziomie w całym zakresie ISO. Gdybyśmy jednak chcieli wykorzystać potencjał dynamiki tonalnej na przykład dla 100 i 1600 ISO, to przy wysokich czułościach będzie nas ograniczał szum. Dlatego w naszych testach staramy się pokazywać zależność zakresu tonalnego przy uwzględnieniu szumów.

Nikon D300 - Zakres tonalny

Wykres powyżej przedstawia zakres tonalny przy założeniu, że zdjęcie jest dobrej i bardzo dobre jakości. Jakość zdjęcia wyrażamy przez stosunek szumu do sygnału, w tym przypadku odpowiednio 0.25 i 0.1. Jak widać dla 100 i 200 ISO, przy bardzo dobrej jakości, osiąga on bardzo dobry poziom 6.7-6.8 EV. Dokładnie taka sama sytuacja przedstawiała się w Canonie 40D. Warto zauważyć, że gdyby czułość ISO 100 była prawdziwa, a nie generowana programowo, D300 miałby szanse w tej kategorii wypaść lepiej od konkurentów.


----- R E K L A M A -----

Testowe wycinki zdjęć zapisanych przez aparat jako JPEG można ocenić poniżej. Sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można więc łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych wprost z aparatu. To co na samym początku rzuca się w oczy, to słaba jakość zdjęć przy 100 ISO. W D300 czułości 100 i 6400 są sztucznie podbijane i wynik tego można zobaczyć poniżej.

ISO Granica bieli
100 Nikon D300 - Zakres tonalny
200 Nikon D300 - Zakres tonalny
800 Nikon D300 - Zakres tonalny
3200 Nikon D300 - Zakres tonalny
6400 Nikon D300 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D300 - Zakres tonalny
200 Nikon D300 - Zakres tonalny
800 Nikon D300 - Zakres tonalny
3200 Nikon D300 - Zakres tonalny
6400 Nikon D300 - Zakres tonalny


Postanowiliśmy sprawdzić zachowanie zakresu tonalnego, rozdzielczości i wielkość szumu na plikach RAW, przy wyciąganiu szczegółów z ciemnych i jasnych obszarów. Wykonaliśmy zdjęcia nocne przy czułości 100 i 1600 ISO z czasami naświetlania odpowiednio 30 i 2 sekund. Do porównania Nikona D300 użyliśmy Nikona D200 i Sony A700 ustawionych na te same parametry (we wszystkich przypadkach obiektyw stałoogniskowy 50 mm przymknięty do f/11). Pliki RAW przekonwertowaliśmy za pomocą programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom doświetliliśmy zdjęcie o +4 EV i przyciemniliśmy o -4 EV. Dzięki temu mogliśmy zobaczyć jak zachowuje się dynamika tonalna w obszarach jasnych i ciemnych.

Nikon D300 - Zakres tonalny


Spójrzmy co się dzieje z powyższym zdjęciem jeśli chcielibyśmy wyłuskać z niego szczegóły w ciemnych obszarach. Jednym słowem, chcemy rozjaśnić zdjęcie. Oczywiście natychmiast pojawia się dużo szumu. To dlatego w naszych testach staramy się podawać zakres tonalny w zależności od szumu, bo zakres tonalny może być większy kosztem większego szumu i na odwrót. Porównanie D300 do A700 pokazuje minimalnie słabszą jakość sztucznej czułości 100 ISO w D300. Nikon D200, nawet na ISO 100, pokazuje już degradację obrazu zauważalnym szumem.

Gdy przejdziemy do ISO 1600 sytuacja w czołówce się zmienia. Tutaj drobnoziarnisty szum D300 zdaje się tracić mniej szczegółów niż plackowaty szum A700. Zachowania D200 komentować nie trzeba...

100 ISO
0 EV
+4 EV
D300
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
A700
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
D200
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
1600 ISO
D300
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
A700
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
D200
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny


Co się dzieje jeśli mamy zdjęcie zbyt jasne i chcemy mieć więcej cieni? Tutaj sztuczna czułość ISO 100 Nikona D300 radzi sobie jeszcze gorzej, przegrywając pojedynek zarówno z A700 jak i z D200. Również przy 1600 ISO delikatnie lepiej zachowuje się A700.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D300
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
A700
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
D200
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
1600 ISO
D300
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
A700
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny
D200
Nikon D300 - Zakres tonalny Nikon D300 - Zakres tonalny