Panasonic Lumix DMC-FZ18 - test aparatu
2. Wygląd i jakość wykonania
Panasonic FZ18 budową i wyglądem wyraźnie różni się od Fuji S8000fd czy Olympusa SP-550/560 UZ. Po pierwsze, posiada on obiektyw o zupełnie innej konstrukcji. Zmiana ogniskowej i nastawa ostrości powoduje tylko nieznaczne wydłużenie się obiektywu, gdyż układ soczewek wysuwa się poza obrys obudowy co najwyżej o 25 mm.
Drugą charakterystyczną cechą jest obecność małego joysticka na tylnym panelu obudowy, który znacząco przyspiesza obsługę aparatu.
Rozmiarami oraz materiałami z których wykonana jest obudowa, Panasonic nie odstaje od dwójki swoich konkurentów. Dla jednych jego kompaktowe rozmiary będą zaletą dla innych wadą - kwestia gustu. Niewielki uchwyt i gumowane wykończenia sprawiają, że osobom, które nie posiadają zbyt dużych dłoni trzyma się go dosyć pewnie.
Szkoda, że Panasonic nie zastosował w Lumix-ie FZ18 obrotowego lub chociażby uchylnego wyświetlacza, co dodatkowo uprzyjemniło by pracę z aparatem.
Gniazda i zasilanie
Lumix FZ18 zasilany jest akumulatorkiem litowo-jonowym CGR-S006 o pojemności 710 mAh i napięciu 7.2 V. Wraz z aparatem dostajemy do niego ładowarkę.
Na spodniej ściance korpusu, obok miejsca na akumulatorek znajduje się gniazdo na karty pamięci Secure Digital (SD), które jest kompatybilne z kartami SDHC.
Na bocznej ściance obudowy aparatu, pod plastikową klapką znajdziemy dwa gniazda: zasilania (DC IN 8.4 V) oraz port USB, służący do komunikacji z komputerem/drukarką lub pełniący rolę wyjścia Audio/Video.
Przyciski
Podobnie jak analogiczne megazoomy Olympusa i FujiFilm, tak i Panasonic Lumix FZ18 wygląda dosyć niepozornie. Liczba przycisków i przełączników umieszczonych na obudowie nie różni się od konkurentów z jednym wyjątkiem. Bardziej obyte z fotografią osoby z pewnością docenią guzik AF/AE lock, który jest często przydatny m.in. podczas kadrowania.
Drugim ułatwieniem, jakiego nie uświadczymy u konkurentów, jest niewielki dżojstik, za którego pomocą w intuicyjny sposób dostajemy się do menu funkcyjnego aparatu, możemy zmieniać parametry ekspozycji (w trybach A/S/M) oraz nawigować po menu głównym. Wszystkie te funkcje możemy wykonywać za pomocą jednego palca, a mianowicie kciuka. Pomijając oczywiste zalety takiego rozwiązania, dodam jeszcze w związku zimową porą, każdemu kto próbował obsługiwać aparat przez rękawice Lumix FZ18 od razu przypadnie do gustu dzięki powyższemu rozwiązaniu.
Przyjrzyjmy się tradycyjnie wszystkim przyciskom występującym na obudowie Lumixa FZ18 i ich funkcjom. Zaczynamy od tylnej ścianki aparatu:
Przyciski i pokrętła rozmieszono w następujący sposób (idąc od lewej):
- Guzik otwierający lampę błyskową,
- Pokrętło korekcji dioptrii (schowane pod osłonką wizjera),
- EVF/LCD - przycisk służący do przełączania pomiędzy wyświetlaczem LCD a elektronicznym wizjerem,
- AF/AE Lock - blokada parametrów ekspozycji i/lub fokusa. W menu głównym aparatu możemy zdefiniować jaką funkcję ma pełnić ten przycisk,
- Dżojstik nawigacyjny - gdy go wciśniemy na ekranie pojawia się menu funkcyjne aparatu, w którym znajdują się następujące opcje:
- Stabilizacja obrazu,
- Wyłączona,
- Mode 1 (stabilizacja ciągła),
- Mode 2 (stabilizacja podczas zdjęcia),
- Tryb pomiaru ostrości,
- Rozpoznawanie twarzy,
- Tryb wielopunktowy,
- Tryb 3-punktowy wysokiej prędkości,
- Tryb 1-punktowy wysokiej prędkości,
- Tryb 1-punktowy,
- Tryb punktowy.
- Tryb pomiaru światła:
- Pomiar wielopunktowy ważony,
- Pomiar centralnie ważony,
- Pomiar punktowy,
- Balans bieli:
- Automatyczny balans bieli (działa w zakresie 2800 - 8000 K),
- Słoneczny dzień (ok. 5800 K),
- Pochmurny dzień (zakres od ok. 6500 do 8500 K),
- Cień (ok. 7200 K),
- Lampa błyskowa,
- Światło halogenowe,
- 1,2 - ustawienia własne użytkownika,
- Czułość (Auto, 100, 200, 400, 800, 1250, 1600 ISO)
- Rozmiar zdjęć (8, 5, 3, 2, 0.3 MPix),
- Jakość zdjęć (JPEG wysokiej/dobrej jakości, RAW, RAW+JPEG).
- Stabilizacja obrazu,
- Display/LCD Mode - zmienia sposób oraz libczę wyświetlanych parametrów na ekranie LCD podczas pracy, zaś po przyciśnięciu i przytrzymaniu tego przycisku przez 1 s pokazuje się zakładka z następującymi opcjami:
- Auto Power LCD - wyświetlacz automatycznie staje się jaśniejszy, gdy fotografujemy w dobrze oświetlonych miejscach,
- Power LCD - ekran jest mocniej podświetlany, przez co staje się on czytelny gdy pada nań silny strumień światła,
- Korekcja ekspozycji,
- Samowyzwalacz (2,10 lub 3x10 sekund),
- Tryb lampy błyskowej:
- Auto,
- Auto + redukcja czerwonych oczu,
- Błysk wymuszony,
- Synchronizacja na drugą kurtynę z redukcją czerwonych oczu,
- REV. - szybkie przejście do trybu podglądu,
- Set - przechodzi do menu głównego aparatu,
- Zdjęcia seryjne/Kosz.
Na wierzchniej stronie aparatu znajdziemy ponadto następujące przyciski (od lewej):
- Koło nastaw:
- P - program automatyczny z zaprogramowanymi ustawieniami,
- A - preselekcja przysłony,
- S - preselekcja czasu,
- M - tryb manualny,
- Custom - tryb w pełni konfigurowalny przez użytkownika z możliwością zapisu do 3 własnych schematów ustawień,
- Tryb drukowania,
- Nagrywanie filmów,
- Tryb sceny - wybór jednej spośród 14 zdefiniowanych ustawień ułatwiających fotografowanie w następujących sytuacjach:
- Żywność,
- Impreza,
- Światło świecy,
- Zachód Słońca,
- Duża czułość,
- Dziecko 1/2,
- Zwierzę,
- Panning - podążanie za szybko poruszającym się obiektem,
- Gwieździste niebo,
- Fajerwerki,
- Plaża,
- Śnieg,
- Zdjęcia lotnicze.
- Portret nocny - tryb pomagający prawidłowo wykonać fotografię przy niedostatkach oświetlenia z następującymi opcjami:
- Portret nocny,
- Krajobraz nocą,
- Iluminacja,
- Kreatywny,
- Sport - ułatwia fotografowanie szybko poruszających się obiektów. Dostępne opcje to:
- Normalny,
- W plenerze,
- W pomieszczeniach,
- Kreatywny.
- Krajobraz;
- Normalny,
- Natura,
- Architektura,
- Kreatywny.
- Portret:
- Normalny,
- Gładka skóra,
- W plenerze,
- W pomieszczeniach,
- Kreatywny.
- Inteligentne Auto - aparat sam dopiera wszelkie parametry ekspozycji oraz samodzielnie decyduje o tym czy włączyć takie funkcje jak stabilizacja obraz, czułość ISO, rozpoznawanie twarzy, tryb AF oraz automatycznie wykryje nietypową scenę (portret, krajobraz, makro, portret nocą oraz krajobraz nocą),
- Odtwarzanie,
- Suwak wł./wył. aparat,
- Tryb pracy autofokusa (Normalny/Makro),
- Sposób nastawy ostrości (Automatyczny/Manualny)
- Spust migawki otoczony pierścieniem zmiany ogniskowej.
Jak widać wybór funkcji dostępnych bezpośrednio pod przyciskami jest bardzo duży. Pomaga to znacząco w szybkim i sprawnym dostosowaniu parametrów ekspozycji i funkcji aparatu do danej sytuacji. Tutaj należą się Panasonicowi pochwały, gdyż ergonomia tego aparatu jest zdecydowanie najwyższa spośród trójki przetestowanych przez nas kompaktów o 18-krotnym zoomie optycznym.
Wyświetlacz
Panasonic Lumix DMC-FZ18 posiada 2.5-calowy niskotemperaturowy polisilikonowy wyświetlacz TFT LCD o rozdzielczości 207 000 pikseli. Aparat wyposażono w funkcję jego silniejszego podświetlania, w zależności od warunków zewnętrznych. Jest ona dostępna po naciśnięciu i przytrzymaniu przez 1 sekundę przycisku LCD Mode. Oprócz automatycznego i wymuszonego rozjaśnienia obrazu użytkownik może przełączyć ekran LCD w tryb wysokiego kąta, który ułatwia kadrowanie gdy trzymamy aparat na wyciągniętych rękach wysoko nad głową. Funkcja przydatna, lecz nie zastąpi ona uchylnego czy też obrotowego wyświetlacza, co w tej klasie sprzętu powinno być standardem...
Aparat wyposażono również w elektroniczny wizjer o rozdzielczości 188 000 pikseli. Wizjer pokrywa blisko 100% pola widzenia, co znacząco ułatwia kadrowanie.