Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
To, co widać w okolicach maksymalnego otworu średnio nam się podoba.
Wyniki poniżej 30 lpmm zawsze uznajemy za niezadowalające. Na
szczęście, ten poziom przyzwoitości jest przekraczany dla przysłony w
okolicy f/2.2, a wraz z dalszym przymykaniem ostrość uzyskiwanych
obrazów rośnie bardzo szybko, aż do niezmiernie wysokiej wartości 46.4 lpmm,
którą obiektyw uzyskuje dla f/5.6. To naprawdę poziom świetny. Warto
tutaj zaznaczyć, że Nikkor AF 1.4/50 docierał do 44.6 lpmm, a nowy
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4G do 44.4 lpmm. Z klasycznych 50-tek testowanych
na D200 lepiej wypadał tylko Zeiss Planar 1.4/50, który docierał do
rewelacyjnie wysokiego poziomu 48 lpmm. Przegrana z Zeissem taniemu
Nikkorowi wstydu jednak nie przynosi. Wręcz przeciwnie, fakt że możemy
go do tego Zeissa porównywać jest raczej powodem do dumy dla tak taniego
obiektywu.
Zachowanie na brzegu kadru matrycy DX jest bardzo podobne do tego co widzimy w centrum. Na f/1.8-2.0 jakość obrazu jest słaba, ale od f/2.5 zaczyna się robić przyzwoita, by w okolicach f/5.6 stać się bardzo dobra.
Przejdźmy teraz do omówienia zachowania testowanego Nikkora na matrycy FX. Odpowiedni wykres, dla centrum i brzegu kadru, znajduje się poniżej.
Jak widać, zachowanie w centrum jest w zasadzie dokładną kopią tego co
odnotowaliśmy dla D200, z tym że kopią obniżoną o około 2-3 lpmm. To typowa
różnica, jaką obserwujemy pomiędzy matrycami D200 i D3x, więc nic nas tutaj
nie dziwi. Trudno też dodać coś więcej w porównaniu z tym, co napisaliśmy
przy omawianiu zachowania na D200.
Brzeg kadru FX to już jednak coś innego niż brzeg kadru DX, więc różnice pomiędzy D200 a D3x są większe. Teraz przecież nie wynikają tylko i wyłącznie z innej wydajności pikseli lecz głównie z różnej odległości pól do pomiaru rozdzielczości od osi optycznej obiektywu.
Nie zmienia to faktu, że na jak dość jasny, a jednocześnie tani obiektyw, zachowanie na brzegu tak dużego detektora jest przyzwoite. Dobrej jakości obrazy jesteśmy bowiem w stanie uzyskiwać w dość szerokim zakresie przysłon do f/2.8 do f/16.
Na zakończenie zobaczmy jeszcze jak wyglądają wycinki z centrum zdjęć naszej tablicy testowej uzyskane ze zdjęć JPEG z aparatu D200.