Fujifilm X-H2 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Fujifilm X-H2 to dość ciekawy przypadek. Oferuje on wiele elementów z droższego modelu X-H2S (wizjer, ekran, obudowa, procesor), a do tego filmuje w 8K i mimo tego jest tańszy. Niestety jest to okupione wolniejszą matrycą, niepozwalającą nawet na filmowanie w 4K w 50 kl/s bez cropa oraz grożącą sporym rolling shutterem w trybach dających najwyższą jakość obrazu.
Nadal jednak jest to rozsądny kompromis, wypozycjonowany nieco wyżej niż także stanowiący rozsądny kompromis aparat Canon EOS R7. Przy tym, w przeciwieństwie do R7, X-H2 nie jest tak osamotniony na swojej pozycji w ofercie producenta. Osoby szukające bardziej bezkompromisowych osiągów mogą sięgnąć po model X-H2S, a ci z mniejszym budżetem wybrać nadal dobrze się prezentujący model X-T4 albo nawet X-T3. Wszystko zależy od konkretnych potrzeb danego użytkownika.
W ramach uzupełnienia powyższych rozważań załączamy poniżej porównanie cen aparatu Fujifilm X-H2 oraz jego bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 04.10.2022 wg serwisu Ceneo.pl):
- Canon EOS R7 - ok. 7000 zł
- Fujifilm X-T4 - ok. 8200 zł
- Fujifilm X-H2 - ok. 10000 zł
- Fujifilm X-H2S - ok. 13000 zł
- OM System OM-1 - ok. 10000 zł
- Panasonic Lumix GH6 - ok. 9500 zł
- Sony A6600 - ok 6500 zł
- Sony FX30 - ok. 11000 zł
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- akcesoryjny wiatrak likwidujący ewentualne problemy z przegrzewaniem się,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- dość pojemna bateria,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- możliwość zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
- zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczościach 8K i 6.2K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- funkcja cyfrowego zooma pozwalająca zastąpić telekonwerter przy filmowaniu,
- duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane Apple ProRes,
- profile obrazu F-Log, F-Log 2 oraz Hybrid Log Gamma,
- dobrze działający autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w 8K, 6.2K i 4K HQ,
Wady:
- w niektórych trybach nagrywania nie jest możliwy jednoczesny zapis materiału na oba nośniki,
- przycisk uruchamiania nagrywania mógłby być większy,
- bezsensownie rozwiązany wybór kodeka i jego ustawień w menu,
- brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- brak zaawansowanych narzędzi do oceny ekspozycji takich jak np. monitor kształtu fali ("waveform monitor"),
- dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s oraz w Full HD w 100/120/200/240 kl/s,
- brak możliwości powiększenia wycinka kadru podczas filmowania,
- przeciętny zakres tonalny dla kryterium wysokiej jakości obrazu,
- stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej,
- stabilizacja cyfrowa, której równie dobrze mogłoby nie być,
- sporo aliasingu w 4K w trybach niekorzystających z nadpróbkowania oraz w Full HD,
- odszumianie mogłoby działać lepiej,
- kiepska jakość obrazu w Full HD w 100/120/200/240 kl/s,
- wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w 8K, 6.2K i 4K HQ,
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS oraz Fujinon XF 56 mm f/1.2 R WR.
- film 1 – 76 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 251 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2,
- film 3 – 245 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 4 – 221 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log,
- film 5 – 161 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, zoom cyfrowy 2x,
- film 6 – 76 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
- film 7 – 305 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, ISO 6400,
- film 8 – 346 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2, tryb 4K HQ, zoom cyfrowy 2x, ISO 3200,
- film 9 – 245 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 12800,
- film 10 – 61 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, zoom cyfrowy 1.4x, ISO 12800,
- film 11 – 115 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log, ISO 6400.