Sony A7R V - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Sony A7R V wprowadza sporo filmowych (i nie tylko) usprawnień w stosunku do swojego poprzednika. Możemy wśród nich wymienić wspomagany sztuczną inteligencją układ autofokusa, filmowanie w 8K i w 4K z prędkością do 60 kl/s, świetny wizjer elektroniczny i ekran czy nowe 10-bitowe kodeki. Nie wszystko jednak wypada tak idealnie - nowe tryby 8K i 4K 50p dostępne są jedynie z mało wygodnym cropem 1.24x, a matryca testowanego aparatu jedynie nieznacznie przyspieszyła w porównaniu do modelu A7R IV i nadal jest dość wolna.
Mimo wszystko, jak na "aparat głównie do fotografii", wprowadzone zmiany to chyba wystarczająco dużo. Nie spodziewamy się, żeby ktokolwiek sprawił sobie A7R V przede wszystkim do filmu - w jego cenie dostępne są lepiej nadające się do tego modele jak Sony A7S III, Sony FX3 czy Canony EOS R5 i EOS R5 C. Osoby z mniejszym budżetem zdecydują się za to zapewne na model A7 IV albo, jeśli bardzo zależy im na 8K, rozsądnie wyceniony aparat Fujifilm X-H2. A7R V kupią zatem, jak się wydaje, przede wszystkim osoby, dla których będzie on atrakcyjny z fotograficznego punktu widzenia. A całkiem rozbudowany w porównaniu z poprzednikiem tryb filmowy będzie tu raczej miłym dodatkiem.
Zanim przejdziemy do szczegółowej listy wad i zalet omawianego korpusu, zestawmy jeszcze jego sugerowaną cenę z innymi, wymienionymi powyżej modelami (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 21.10.2022):
- Canon EOS R5 - ok. 19000 zł.
- Canon EOS R5 C - ok. 23500 zł.
- Fujifilm X-H2 - ok. 10000 zł.
- Nikon Z9 - ok. 29300 zł.
- Sony A1 - ok. 34000 zł.
- Sony A7R IVa - ok. 14200 zł.
- Sony A7R V - ok. 21500 zł.
- Sony A7S III - ok. 18400 zł.
- Sony FX3 - ok. 22200 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- czytelne menu z wygodnymi w użyciu kartami z podstawowymi ustawieniami w filmie,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemna bateria,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
- rewelacyjny wizjer elektroniczny,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 8K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu S-Cinetone, HLG, S-Log2 oraz S-Log3,
- spory zakres tonalny w profilu S-Log 3,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobrze działająca stabilizacja,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K w trybie APS-C oraz w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy,
- rozsądnie działające wyostrzanie.
Wady:
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- wymuszony przez aparat crop w 8K i 4K w 50/60 kl/s,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- brak filmowania w RAW-ach,
- brak możliwości filmowania w 8K z próbkowaniem 4:2:2,
- brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
- brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym oraz w 50/60 kl/s,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie APS-C, zwłaszcza w 100 kl/s,
- trochę zbyt wysokie szumy w trybie filmowym jak na aparat pełnoklatkowy,
- wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w 8K i w 4K w trybie APS-C / Super35,
- wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II.
- film 1 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 131 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone,
- film 3 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 4 – 66 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3,
- film 5 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 2, kodek XAVC S-I (all-intra),
- film 6 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
- film 7 – 262 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 12800,
- film 8 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, ISO 25600,
- film 9 – 131 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, kodek All-Intra, ISO 6400,
- film 10 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 2, tryb APS-C/Super 35, ISO 12800,
- film 11 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 32000,