Olympus E-420 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy za pomocą programu Imatest na podstawie zdjęć tablicy Stouffer 4410. Zdjęcia zapisywane w formacie RAW konwertowane są najpierw za pomocą programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów.
Przebieg zależności zakresu tonalnego od czułości ISO przedstawiamy poniżej.
Określenie wysoka jakość, dla punktów na wykresie, odpowiada szumowi na poziomie 10% na najniższym - najciemniejszym stopniu wyznaczonego zakresu. Dobra jakość odpowiada szumowi 25% na najniższym stopniu zakresu.
Wyniki Olympusa E-420, pod względem zakresu tonalnego, są takie jak wszystkich lustrzanek tego producenta przetestowanych do tej pory przez naszą redakcję. To ciągle najsłabszy punkt lustrzanek systemu 4/3. Zauważmy jednak, że konkurencja pakuje co raz więcej pikseli do swoich matryc i ich zakresy tonalne powoli maleją. Na przykład Canon EOS 450D z 12-megapikselową matrycą lepszy (i to niewiele) jest już tylko przy najwyższych czułościach. Taką właśnie cenę przychodzi nam płacić za wyścig na megapiksele...
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer 4410. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 |
Dynamika tonalna ma wpływ na wyniki jakie można uzyskać za pomocą programów korygujących zdjęcia. W naszych testach posługujemy się programem Adobe
Lightroom, za pomocą którego maksymalnie doświetlamy (+4 EV) i przyciemniamy (-4
EV) standardowe zdjęcia. Zdjęcia te, to dwie nocne fotografie. Pierwsza wykonana przy czułości ISO 100, przysłonie f/11 i czasie ekspozycji 30 sekund. Druga zrobiona przy czułości ISO 1600, przysłonie f/11 i czasie ekspozycji 2 sekundy. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw.
Poniżej przedstawiamy wyniki wyciągania obrazów z cienia oraz przyciemniania obszarów przepalonych dla testowanego Olympusa E-420 oraz Olympusa E-520. Porównanie z wybranymi aparatami podobnej klasy można znaleźć w teście Olympusa E-520.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|||
|
|||
ISO 1600 | |||
|
|||
|
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|||
|
|||
ISO 1600 | |||
|
|||
|
Powyższe tabele wskazują, że zakres tonalny jest kolejnym parametrem, który osiąga takie same wartości dla obydwu modeli Olympusa: E-420 i E-520.