Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 10399 zł

Sprawdź

Cena: 5590 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test aparatu

Canon EOS 450D - test aparatu

23 czerwca 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 127

3. Użytkowanie

Canon EOS 450D - Użytkowanie


Do trzycyfrowych EOS-ów przylgnęła opinia o bardzo niewygodnych, małych uchwytach. W 450D wyprofilowanie uchwytu zmieniło się na lepsze. Palce lepiej przylegają do korpusu, choć ciągle wąski uchwyt nie daje takiej wygody jak u konkurencyjnych Olympusów E-510/520, czy Sony A200/300/350. Korpusy amatorskich Canonów są za krótkie. Poszerzenie uchwytu o kilka milimetrów powinno wystarczyć, aby dłoń lepiej do niego przylegała. Aparat stracił by wtedy na kompaktowości, ale nie aż tak mocno. A zyskalibyśmy stabilność z ciężkimi obiektywami.

Od modelu 400D w tej serii aparatów nie ma już monochromatycznego ekranu. W 450D sterowanie skupia się wokół dużego 3-calowego wyświetlacza. Funkcjonalność przycisków pozwala na szybką zmianę parametrów fotografowania, a jedyne czego można żałować, to brak możliwości ich zmiany w wizjerze. Jedynie czułość może być ustawiana w wizjerze i nie wyświetlana na LCD. Wciśnięcie pozostałych przycisków włącza LCD. Jedynie jeśli aktywny jest czujnik podczerwieni wyłączający wyświetlacz przy zbliżeniu oka do wizjera, to patrząc w wizjer nie możemy bezpośrednio zmienić pomiaru światła, trybu pracy AF, balansu bieli, trybu pracy migawki i stylów obrazu.


----- R E K L A M A -----


Obiektywy

Canon i Nikon dominują pod względem ilości dostępnych obiektywów do swoich lustrzanek. Wybór z całego asortymentu jest bardzo duży, aczkolwiek amatorski segment obiektywów Canona kuleje, bo albo za drogo, albo z jakością nie tak jak trzeba. W takim przypadku można posiłkować się ofertą producentów niezależnych: Sigma, Tamron i Tokina.

Nadzieję na przyszłość i sporą niespodziankę przyniósł odnowiony obiektyw EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS dodawany w zestawie z 450D. Pomimo plastikowego wykonania charakteryzuje się bardzo dobrymi własnościami optycznymi i stabilizacją obrazu o efektywności równej 2.0-2.5 EV. Jego cena wynosi prawie 700 PLN ale jeśli zakupimy w zestawie z 450D to jego wartość zmaleje do 300 PLN.

Canon EOS 450D - Użytkowanie



Szybkość

Pomimo 12-megapikselowej matrycy, a więc sporego obciążenia dla procesora obrazu, nie widać opóźnień w pracy aparatu. Sterowanie odbywa się płynnie. Od razu po włączeniu aparatu można nacisnąć spust migawki i jedyne chwilowe opóźnienie powoduje autofokus. Podgląd zdjęć, powiększanie i przeglądanie ich w powiększeniu odbywa się tak jak byśmy tego oczekiwali. Także usuwanie, czy formatowanie karty pamięci jest bardzo szybkie. W tym przypadku czasy są rzędu 1-2 sekund dla formatowania i 2-4 sekundy przy kasowaniu całej karty (dane dla karty San Disc Extreme III 1.0 GB).


Zdjęcia seryjne

Test szybkości wykonaliśmy z kartą San Disc Extreme III 1.0 GB przy ustawionej czułości wynoszącej 1600 ISO i migawce 1/1000 sekundy. Zdjęcia w RAW zajmowały 21 MB, a pliki JPEG LARGE FINE o rozdzielczości 4272x2848 5.4 MB. Otrzymaliśmy następujące rezultaty dla trwającej 30 sekund serii:

  • 80 zdjęcia JPEG LARGE FINE (2.67 kl./s),
  • 28 zdjęcia RAW (0.93 kl./s),
  • 22 zdjęcia JPEG + RAW (0.73 kl./s).
Producent zapowiada prędkość rzędu 3.5 kl/s. Patrząc na wykres dla JPEG-ów można w początkowej fazie doszukać się nawet 4 kl/s w ciągu pierwszych dwóch sekund. Biorąc pod uwagę 12-megapiskelową matrycę i amatorskie przeznaczenie aparatu jest to imponujący wynik. W buforze trwającym 8 sekund można mówić o 3.5 kl/s, a potem prędkość spada do prawie 2.5 kl/s, co jest dobrym wynikiem w tej klasie sprzętu.

Przy zapisie RAW i jednoczesnym RAW+JPEG widać już bardzo duże spowolnienie aparatu. W obu przypadkach przez pierwsze 1.5 sekundy wykonane zostają 4 zdjęcia, a potem prędkość spada do 0.8 kl/s dla zapisu RAW i 0.7 kl/s dla RAW+JPEG. Jest to sytuacja podobna do Sony A350, ale minimalnie gorsza niż w Olympusie E-510.

Canon EOS 450D - Użytkowanie


Canon EOS 450D - Użytkowanie

Canon EOS 450D - Użytkowanie


Stabilizacja obrazu

Canon 450D nie ma wbudowanej stabilizacji matrycy. Problem marketingowy wynikający z braku tej funkcji w korpusie Canon próbuje rozwiązać udostępniając w zestawie z aparatem dobry i tani stabilizowany obiektyw. Dla amatora kuszące jest bowiem posiadanie korpusu, który daje mu stabilizację z każdym obiektywem. Jest to nawet tańsze rozwiązanie, bo wersja obiektywu stabilizowanego jest z reguły droższa od wersji bez stabilizacji.


Czyszczenie matrycy

Po każdym wyłączeniu aparatu następuje czyszczenie matrycy. W trakcie testów nie zauważyliśmy śladów zabrudzeń, więc można chyba powiedzieć, że system działa dobrze. W menu jest także opcja wymuszenia czyszczenia i możliwość ręcznego usunięcia kurzu z matrycy.


Lampa błyskowa

Automatyka błysku w 450D oparta jest o pomiar E-TTL II. Liczba przewodnia wbudowanej lampy dla ISO 100 wynosi 13 m, a regulacji można dokonywać w zakresie +/-2 EV ze skokiem 1.3 EV. Z danych tablicowych należy jeszcze wymienić czas synchronizacji 1/200 s.

Przy sterowaniu lampą błyskową pozostaje jedynie załamać ręce. Projektanci menu obrali sobie najwyraźniej za cel utrudnienie życia użytkownikowi 450D. Kompensacja błysku znajduje się w drugiej zakładce, redukcja czerwonych oczu w pierwszej, ustawienie synchronizacji błysku w trybie Av w ustawieniach C.Fn (auto lub 1/200 s), a największy zbiór opcji, dotyczących też zewnętrznej lampy, w zakładce numer 5. W takiej sytuacji nawet ''Moje menu'' nie pomoże, bo naklikamy się i tak wystarczająco dużo. Czemu to wszystko nie zostało umieszczone w jednym miejscu, na przykład nie zostało dołączone do zbioru ''Sterowanie lampą''? Tego nie wiemy. Kompensacja błysku pojawia się w tym miejscu po raz drugi, ale redukcja czerwonych oczu już nie.

Jakie więc ustawienia znajdują się w piątej zakładce na samym dole pod tytułem ''Sterowanie lampą''? Oto one:

  • włączenie błysku,
  • nastawy lampy wbudowanej (synchronizacja z 1 lub 2 kurtyną, kompensacja błysku, pomiar E-TTL II wielosegmentowy lub centralnie ważony),
  • nastawy lampy zewnętrznej (pojawiają się, kiedy lampa jest podpięta do aparatu),
  • nastawy C.Fn lampy zewnętrznej (pojawiają się, kiedy lampa jest podpięta do aparatu),
  • kasowanie nastaw C.Fn lampy zewnętrznej.
Po podłączeniu do 450D lampy Speedlite 430EX aktywne stają się ustawienia kompensacji błysku i pomiar E-TTL II wielosegmentowy lub centralnie ważony. Tryb błysku, tryb synchronizacji i bracketing błysku są nieaktywne. Próba wejścia do nastaw C.Fn okazuje się nie możliwa, bo pojawia się informacja, że lampa jest niezgodna lub wyłączona.

Siłę błysku porównujemy zawsze wykonując zdjęcie przy czułości 100 ISO, migawce 1/100 sekundy i przysłonie f/8.0. Wszystkie pozostałe ustawienia, jak na przykład kompensacja błysku, są w pozycji neutralnej. Porównaliśmy 450D z lampą błyskową 20D. Zdjęcia w trybie manualnym (M) z opisanymi wcześniej parametrami i w trybie półautomatycznym (P) przy ISO 100 przedstawiamy poniżej. Jak widać różnice nie są duże, aczkolwiek bardziej równomiernie oświetlił 450D.

450D (M) Canon EOS 450D - Użytkowanie 20D (M) Canon EOS 450D - Użytkowanie
450D (P) Canon EOS 450D - Użytkowanie 20D (P) Canon EOS 450D - Użytkowanie



Autofokus

W 450D mamy 9-punktowy autofokus (centralny punkt krzyżowy) działający na zasadzie detekcji fazy. Użytkownik ma do wyboru ustawianie ostrości na jednym punkcie, lub skorzystanie z automatyki AF. Zakres działania autofokusu wynosi od -0.5 do 18 EV dla ISO 100. W warunkach słabego oświetlenia lampa błyskowa może emitować serię błysków o zasięgu około 4 m wspomagając pracę ustawiania ostrości.

Tryby pracy autofokusu w 450D są standardowymi dla systemu EOS:

  • One Shot AF - jednorazowe ustawienie ostrości po naciśnięciu do połowy spustu migawki,
  • AI Servo AF - tryb ciągłego autofokusu dopasowującego się do poruszającego się obiektu,
  • AI Focus AF - tryb pośredni, w którym aparat automatycznie wybiera, czy ma działać w AI Servo, czy One Shot.
Wykonując serię 40 zdjęć sprawdziliśmy celność autofokusu. Przy przysłonie f/2.8 ustawionej na obiektywie EF 50/1.4 USM i każdorazowym przeogniskowaniu obiektywu fotografowana była tablica rozdzielczości. Histogram przedstawia procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50.

Canon EOS 450D - Użytkowanie

W tej kategorii Canon poradził sobie bardzo dobrze jak na tę klasę aparatu. W porównaniu na przykład z Sony A200 pokazuje nieco większą skuteczność, która objawia się częstszym poprawnym ustawieniem AF.


Pomiar światła

Za pomiar światła odpowiada czujnik 35-strefowy. Jego zakres działania zawiera się w przedziale 1-20 EV (dla EF 1.4/50 mm USM i ISO 100), a ekspozycję można kompensować od -2 do +2 EV ze skokiem 1/2 lub 1/3 EV.

Do dyspozycji są aż cztery tryby pracy pomiaru światła:

  • wielosegmentowy - wykorzystujący pomiar z 35 obszarów,
  • skupiony - obejmuje 9% obszaru na środku wizjera,
  • punktowy - obejmuje 4% obszaru na środku wizjera,
  • centralnie ważony - pomiar, w którym większą wagę ma centrum kadru.
W trakcie testów nie zauważyliśmy błędów w działaniu pomiaru światła.