Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Canon poprzeczkę postawił więc bardzo wysoko, czy Nikkorowi uda się ją przeskoczyć? Rzućmy więc okiem jak sytuacja wygląda w centrum kadru. Poniższy wykres pokazuje wartości MTF50 uzyskane z RAWów Nikona D200.
Przy porównywaniu Canona do Nikona warto pamiętać, że obiektyw Canona był
testowany na 8 MPix matrycy 20D, co powoduje, że jego MTFy są z definicji o 7-8% niższe niż te uzyskane na D200.
Od razu rzuca się znacznie lepsze zachowanie Nikkora przy maksymalnym otworze względnym. Canona, by osiągnął naprawdę świetne wyniki, zawsze trzeba odrobinę przymknąć. Nikkor, w zakresie 70-200 mm, osiąga rewelacyjną jakość obrazu już maksymalnie otwarty. Duże rozmiary przedniego układu soczewek chyba dają o sobie znać.
Nikkor ma jednak małą słabostkę - jest nią zachowanie dla 300 mm. O ile w Canonie już od f/8 trudno było zauważyć różnicę pomiędzy 300 mm a innymi ogniskowymi, w Nikonie 300 mm odstaje zauważalnie. Szkoda...
Jak wypada porównanie Nikkora do konkurencyjnych obiektywów Sigmy i Tamrona nie wyposażonych w stabilizację? Nikkor tą rywalizację bezdyskusyjnie wygrywa. Dla kogoś kto chce się przesiąść z Sigmy lub Tamrona na Nikkora i zastanawia się czy Nikkorem uzyska lepszą jakość obrazu, jednoznacznie możemy odpowiedzieć, że warto zrobić przesiadkę.
Przejdźmy teraz do zachowania na brzegu kadru, które zobrazowane jest na poniższym rysunku.
Tu panuje sytuacja niejako odwrotna niż u Canona 70-300 IS, który pokazywał zauważalne różnice, z najlepszym zachowaniem dla 135 mm i najgorszym dla 300 mm. Nikkor zaś daje ładne, równe i podobne przebiegi dla wszystkich ogniskowych, choć w żadnym zakresie nie wybija się na poziom świetny, jak robi to na przykład Canon dla 135 mm. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie znajdzie się w następnym rozdziale.
Dodatkowo, warto wspomnieć, że znów mamy tu przewagę Nikkora nad produktami producentów niezależnych. A na sam koniec, możemy zerknąć jak wygląda sytuacja na wyostrzonych JPGach. Warto jednak tutaj pamiętać, że D200 w ustawieniach standardowych, wyraźnie słabiej wyostrza JPGi niż na przykład Canon 20D. Wycinków plików JPG, proszę więc nie traktować jako miarodajne źródło porównania.