Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A6700 - test trybu filmowego

13 lipca 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 29

4. Jakość obrazu

Szczegółowość obrazu

Szczegółowość obrazu oraz obecność artefaktów takich jak mora i aliasing badamy nagrywając testowanym urządzeniem tablicę ISO 12233, tak by wypełniła ona kadr w pionie przy danych proporcjach obrazu. Analiza ma charakter jakościowy, jej wynikiem nie są wartości liczbowe.

W przypadku Sony A6700, ze względu na liczbę trybów nagrywania, zdecydowaliśmy się podzielić niniejszy film na dwie części – jedną poświęconą filmowaniu w 4K, a drugą trybowi Full HD. Na początek – 4K.


----- R E K L A M A -----

We wszystkich oferowanych przez testowany aparat klatkażach szczegółowość obrazu stoi na dobrym poziomie. Jedyne, o co możemy się martwić, to kolorowe przebarwienia. W 25 i 50 kl/s ich ilość jest znośna, a po przejściu do 100 kl/s nieco się zwiększa. Nadal jednak możemy spokojnie uznać ten tryb nagrywania za akceptowalny.

Spójrzmy teraz na jakość obrazu Full HD.

W zakresie od 25 do 100/120 kl/s jakość obrazu stoi na średnim, ale jeszcze na upartego akceptowalnym poziomie, choć aliasingu jest sporo. Dla porządku dodajmy też, że nie ma żadnych różnic pomiędzy 25, 50 a 100 kl/s, co oceniamy pozytywnie.

Nie możemy jednak w tym tonie wypowiedzieć się o jakości obrazu w 200 kl/s - ta jest po prostu słaba - brak szczegółów i duża ilość artefaktów w obrazie dyskwalifikują ten klatkaż.

Wyostrzanie

Skala wyostrzania w Sony A6700, podobnie jak w innych nowych korpusach tego producenta, rozciąga się od 0 do 9 z krokiem co 1. Oprócz tego w ramach stylu obrazu, a w zasadzie „twórczego wyglądu”, możemy także (w identycznym zakresie) ustawić parametr opisany jako „przejrzystość”.

Cały powyższy test, podobnie jak testy fotograficzne, wykonaliśmy na minimalnym poziomie wyostrzania i przejrzystości. Spójrzmy teraz, jak zwiększenie poziomu tych parametrów wpływa na obraz:

Nawet niewielkie wartości wyostrzania powyżej zera dość szybko powodują, że w obrazie pojawia się schodkowanie, a całość nabiera mało estetycznego "przeostrzonego" wyglądu. Najlepiej zatem zostawić ten parametr wyzerowany i realizować wyostrzanie na etapie postprodukcji.

Dużo lepiej do wyostrzania sprawdza się parametr "przejrzystość", który wydaje się mieć nieco większy promień działania oraz ogólnie działać delikatniej. Jego zwiększanie nie wprowadza artefaktów do obrazu, więc z nastaw z przedziału od 0 do 6 spokojnie można korzystać.

Szum

Szum w filmach, podobnie jak na zdjęciach, oceniamy w oparciu o scenkę testową, zarejestrowaną na różnych czułościach przy wyłączonej redukcji szumu w aparacie.

W przypadku filmu ocena, tak jak przy szczegółowości obrazu, nie ma charakteru liczbowego. Procentowe wyniki mogłyby być mylące, gdyż urządzenia różnych producentów w różnym stopniu pozwalają na wyłączenie redukcji szumu przy filmowaniu. A odszumiona papka, która procentowo wykazałaby niewielkie zaszumienie, w praktyce wcale nie musi wyglądać ładnie.

Prezentowane poniżej opinie na temat maksymalnych czułości oferujących użyteczny obraz są oczywiście subiektywne – każdy użytkownik ma inną tolerancję dla szumu w obrazie filmowym.

Podobnie jak w przypadku szczegółowości obrazu, ze względu na liczbę trybów nagrywania, postanowiliśmy rozdzielić materiał na 4K i Full HD. Zaczniemy od 4K.

W przypadku ujęć z wykorzystaniem całej szerokości matrycy najwyższą akceptowalną czułością wydaje się być ISO 6400. Awaryjnie można też sięgnąć po ISO 12800, ale szum na tej czułości nabiera już brzydkiego charakteru, a algorytmy odpowiedzialne za jego redukcję stają się zbyt agresywne. Z kolei w 100 kl/s lepiej nie przekraczać nastawy ISO 3200, choć awaryjnie można też sięgnąć po ISO 6400.

Spójrzmy teraz na zaszumienie obrazu Full HD na poszczególnych czułościach:

Przy klatkażach z zakresu 25-100 kl/s najwyższą użyteczną czułością wydaje się być ISO 3200, choć awaryjnie można też sięgnąć po ISO 6400. Z kolei w 200 kl/s, ze względu na dodatkowego cropa, lepiej nie przekraczać ISO 1600, a i tam szumu jest całkiem sporo.

Odszumianie

Sony A6700, podobnie jak inne testowane przez nas korpusy tego producenta (za wyjątkiem kamery FX6), nie daje użytkownikowi kontroli nad redukcją szumu przy filmowaniu. Regulacji odszumiania nie ma nawet w menu w trybie filmowym, a ta dostępna w trybie fotograficznym nie ma wpływu na filmy. Z tego względu zdecydowaliśmy się nie przedstawiać wpływu tych nastaw w formie filmu.

Niezmiennie uważamy, że pozbawianie użytkownika kontroli nad procesem redukcji szumu jest niedopuszczalne i błąd ten powinien zostać możliwie szybko naprawiony za pomocą aktualizacji oprogramowania.

Rolling shutter

Zjawisko nazywane potocznie rolling shutter wynika z faktu, że zdecydowana większość współczesnych matryc CMOS nie jest odczytywana z całej powierzchni jednocześnie, tylko „z góry do dołu”, wierszami. Stąd też o sile i uciążliwości tego zjawiska decyduje czas odczytu matrycy w danym trybie nagrywania. Rośnie on wraz z rozdzielczością oraz zależy od innych aspektów nagrywania – przykładowo czas odczytu będzie większy, gdy materiał filmowy jest nadpróbkowany (tzw. oversampling), a mniejszy, gdy np. matryca jest odczytywana z przeskakiwaniem linii (tzw. line skipping).

Przedstawmy jeszcze skalę odniesienia. Czasy odczytu poniżej 10 ms uznajemy za świetne – przy tak szybkich matrycach trzeba naprawdę „postarać się”, by zjawisko rolling shutter było zauważalne. Czasy między 10 a 15 ms to wyniki bardzo dobre. Czasy między 15 a 20 ms uznajemy za dobre, a między 20 a 25 ms za przeciętne. Wszystko powyżej 25 ms to wyniki złe, a powyżej 30 ms – bardzo złe.

Wyniki osiągnięte przez Sony A6700 przedstawiają się następująco:

Tryb nagrywania Czas odczytu matrycy
4K UHD (3840×2160) z całej szerokości matrycy, 25 kl/s 14.2 ms
4K UHD (3840×2160) z całej szerokości matrycy, 50 kl/s 14.2 ms
4K UHD (3840×2160) z cropem 1.51x, 100 kl/s 7.1 ms
Full HD (1920×1080) z całej szerokości matrycy, 25 kl/s 6.2 ms
Full HD (1920×1080) z całej szerokości matrycy, 50 kl/s 6.2 ms
Full HD (1920×1080) z całej szerokości matrycy, 100 kl/s 6.2 ms
Full HD (1920×1080) z cropem 1.4x, 200 kl/s 3.2 ms

Zacznijmy od obserwacji, że czasy odczytu sugerują, że obraz w 4K w 25 i 50 kl/s oraz w Full HD w 25, 50 i 100 kl/s uzyskiwany jest w identyczny sposób, co potwierdza wcześniejsze obserwacje. Wyniki są też identyczne w granicach błędów pomiarowych, jak te uzyskane przez Sony FX30, co potwierdza głębokie pokrewieństwo obu urządzeń.

Jeśli natomiast chodzi o same wyniki, to w wartościach bezwzględnych nie są one złe i nigdzie nie przekraczają 15 ms, czyli mieszczą się w granicach wartości świetnych i bardzo dobrych. Nie są to wyniki na poziomie wyposażonego w warstwową matrycę aparatu Fujifilm X-H2S, ale w porównaniu z całą resztą konkurencji są one przyzwoite.