Sony A6700 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
To nie będzie łatwe podsumowanie. Z jednej strony w Sony A6700 poprawiono praktycznie każdy aspekt związany z filmowaniem w porównaniu do A6600, czego trudno nie pochwalić. Z drugiej strony, zabrakło tego ostatniego kroku dalej, czyli dodania podwójnego gniazda kart pamięci, co pozwoliłoby testowanemu aparatowi pokazać miejsce w szeregu Canonowi R7 i rzucić rękawicę aparatowi Fujifilm X-H2S. A tak, siłą rzeczy, A6700 będzie raczej porównywany na przykład do tańszego Fujifilm X-S20. Zwłaszcza że wizjer i ekran testowanego aparatu też raczej pozycjonują go wśród mniej zaawansowanych korpusów APS-C.
Trzeba jednak oddać bohaterowi niniejszego testu, że skoro już ma tylko jedno gniazdo kart, to przynajmniej przy okazji zachował kompaktowe rozmiary i rozsądną wagę. Jest też najprawdopodobniej najtańszym obecnie dostępnym na rynku aparatem oferującym filmowanie w 4K w 100/120 kl/s. A przy tym oferuje typowe dla korpusów Sony elementy takie jak bardzo dobry autofokus i stabilizację, pojemną baterię czy też nowoczesne kodeki i narzędzia wspomagające pracę operatora. Jest więc zatem sporo powodów, żeby się na A6700 skusić.
Spójrzmy jeszcze na ceny testowanego aparatu w porównaniu z bezpośrednią konkurencją (ceny wg serwisu Ceneo.pl na dzień 29.06.2023):
- Canon EOS R7 - ok. 6500 zł.
- Fujifilm X-H2S - ok. 11900 zł.
- Fujifilm X-S20 - ok. 6300 zł.
- OM System OM-1 - ok. 9000 zł.
- Panasonic Lumix GH6 - ok. 8350 zł.
- Sony A6700 - ok. 7900 zł.
- Sony FX30 - ok. 10450 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady bohatera niniejszego testu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
- pojemna bateria,
- przejrzyste menu,
- świetnie działająca stabilizacja w trybie aktywnym,
- duża liczba elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji praktycznie wszystkich elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran dotykowy,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
- nagrywanie w 4K w 100/120 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- profile obrazu S-Log 3 oraz Hybrid Log Gamma,
- dobry zakres tonalny w profilu S-Log3,
- bardzo dobrze działający autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu 4K w 25 i 50 kl/s,
- spory zakres użytecznych czułości w 4K,
- szybki odczyt matrycy (niewielki rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- niepełnowymiarowe złącze HDMI,
- dziwnie umieszczony przycisk C1,
- profil obrazu S-Log3 przesunięty w dziwne miejsce w menu,
- wizjer elektroniczny o przeciętnej rozdzielczości wymagający przyłożenia oka nieco zbyt blisko korpusu,
- brak zabezpieczenia wizjera przed światłem wpadającym z niepożądanych kierunków,
- rozdzielczość ekranu mogłaby być lepsza,
- błąd powodujący przerwanie nagrywania w momencie złożenia ekranu,
- brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
- dodatkowe spore przycięcie obrazu przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s oraz w Full HD w 200/240 kl/s,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad odszumianiem i spowodowany tym brzydki charakter szumu na wysokich czułościach,
- jakość obrazu i ilość szumu w Full HD mogłaby być lepsza.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* FE 24-70 mm f/4 ZA OSS oraz Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD.
- film 1 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 3 – 262 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, kodek All-Intra (XAVC S-I),
- film 4 – 131 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil profil obrazu: S-Cinetone,
- film 5 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 6 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
- film 7 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 12800,
- film 8 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 25600,
- film 9 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 12800.