Nikon D700 - test aparatu
1. Wstęp
W sierpniu 2007 roku Nikon zaprezentował światu dwa nowe modele lustrzanek cyfrowych - profesjonalnego i pełnoklatkowego Nikona D3 oraz, uznawanego także za aparat dla zaawansowanych użytkowników, Nikona D300 wyposażonego w matrycę CMOS formatu DX.
Choć to mocne uderzenie dało wiele satysfakcji użytkownikom systemu
Nikona, od razu zaczęto zastanawiać się nad przyszłymi premierami.
Szybko wskazano na analogię związaną z premierą Nikona D200. Trochę
ponad pół roku po niej, w sierpniu 2006 roku, Nikon zaprezentował
amatorski model D80, który miał ten sam 10-megapikselowy detektor
CCD co D200. Zaczęły się więc spekulacje, że być może w 2008 roku
zobaczymy Nikona D90 lub też D80x, który będzie miał obudowę z D80, tego
samego 12-megapikselowego CMOS-a co D300 i autofokus z D200. Plotki te
lekko ucichły wraz z premierą Nikona D60, która miała miejsce na
tegorocznych targach PMA.
Gdy z Nikon Polska otrzymaliśmy informację (a była to połowa czerwca), że w najbliższych dniach dostaniemy do rąk przedprodukcyjny model nowej lustrzanki, od razu pomyślałem o następcy D80. Zamiast cierpliwie poczekać na paczkę z Nikona, zacząłem grzebać w sieci w poszukiwaniu plotek. Okazało się, że plotki na temat D90/D80x zniknęły prawie całkowicie, natomiast jest bardzo dużo informacji o dwóch innych potencjalnych nowościach.
Najczęściej mówiono do Nikonie D3x, który ma mieć pełnoklatkową matrycę 24 Mpix i miał być podobno testowany przez zaufanych fotografów na Mistrzostwach Europy w Austrii i Szwajcarii. Pojawiały się też informacje o modelu zwanym D400 lub D300x, który ma być pełnoklatkową wersją D300. Uzasadnieniem takiego kroku miały być prośby zawodowych fotografów. W zamyśle firmy Nikon, fotografowie mieli być wyposażeni w tandem D3 (jako główny aparat) i D300 (jako korpus zapasowy). Wszystko byłoby idealnie, gdyby nie fakt, że D300 ma mniejszą matrycę, a przez to wymaga zupełnie innej "szklarni" niż pełnoklatkowy D3. Nie wszystkim uśmiechało się kupowanie dwóch zestawów obiektywów, stąd pojawiły się prośby o pełnoklatkowy korpus o gabarytach D300, czyli cyfrowego odpowiednika modelu F6.
Firma Nikon zdecydowała się wysłuchać
tych próśb i zaprezentować światu korpus oznaczony symbolem D700,
wyposażony w pełnoklatkową matrycę 12 MPix znaną z D3 znajdującą się w
lekko zmodyfikowanej obudowie D300.
Składamy podziękowania firmie Nikon Polska za wypożyczenie do testów aparatu.
Porównanie Nikona D700 do D300 i D3 oraz Canona 5D można znaleźć tutaj.
Producent | Nikon |
---|---|
Model | D700 |
Data premiery | 2008-07-01 |
Liczba pikseli | 12 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | Format FX:
• 4256 x 2832 • 3184 x 2120 • 2128 x 1416 Format DX: • 2784 x 1848 • 2080 x 1384 • 1392 x 920 |
Matryca | 36 x 23.9 mm (FX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 12.87 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | EXPEED |
Format zapisu | JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją lub bez),
NEF+JPEG, TIFF • Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic |
Zakres ISO | Auto, 200 - 6400 ISO w skoku 1/3, 1/2 lub 1 EV, dodatkowo:
4 tryby Lo poniżej ISO 200: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 100), 5 trybów Hi powyżej ISO 6400: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 12800)/2 (ISO 25600). |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie,
30s - 1/8000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb żywotność: 150 tys. zdjęć |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 w trybie FX lub x1.5 w trybie DX |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | Nie |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, Nikon Multi-CAM 3500FX,
51 punktowy AF (w tym 15 punktów krzyżowych), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF, • Strefy AF: pojedynczy punkt AF, dynamiczne strefy AF (z 9, 21 lub 51 punktów AF), automatyczne strefy AF. • Pomiar w trybie Live View: detekcja fazowa TTL lub detekcja kontrastu, • Tryby napędu AF: Single Servo (pojedynczy), Continuous Servo (ciągły), Tryb Manualny • Zakres detekcji: od -1 do +19 EV (ISO 100), • Asysta AF: biała lampka o zasięgu do 3m • Podgląd głębi ostrości |
Pomiar światła | 1005-pikselowy czujnik RGB, TTL,
Tryby pomiaru: • matrycowy 3D Colour Matrix II (1005 punktowy)- obiektywy Nikkor typu D/G • matrycowy (1005 punktowy)- pozostałe obiektywy z procesorem • punktowy, 4mm okrąg (1.5% kadru), • skoncentrowany z uwypukleniem środka (75% czułości czujnika skupione na obszarze o średnicy 8, 12, 15 lub 20 mm w centrum kadru) lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru, Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV lub od 2 do 20EV w trybie pomiaru punktowego (dla 50mm, F1.4, ISO100) Funkcja Active D-Lighting. |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto (3500-8000K), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• 5 ustawień własnych wg wzorca lub na podstawie wykonanego zdjęcia, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K) • Korekcja i bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: od 2 do 9 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV. |
Programy | Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M). |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 5 kl./s (tryb szybki - CH), 1-5 kl./s (tryb wolny -CL),
z gripem MB-D10 lub zasilaczem sieciowym EH-5a/EH-5 8 kl./s (tryb szybki - CH), 1-7 kl./s (tryb wolny - CL). |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, i-TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s • Korekcja siły błysku od - 3 EV do +1 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV • Tryby pracy: synchronizacja z pierwszą kurtyną, synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja z tylną kurtyną, redukcja czerwonych oczu, redukcja czerwonych oczu + synchronizacja z długimi czasami. |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s, 5s, 10s lub 20 s |
Karta pamięci | Compact Flash Typu I, zgodność z UDMA |
LCD | • Główny: stały, 3 calowy, kolorowy TFT LCD, 307 000 pikseli (920 tys. punktów), kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
Regulowana jasność LCD Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.72, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 18 mm, matówka Clear Matte VI |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B), wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście HDMI, gniazdo synchro, wejście zasilania DC, 10-pinowe złącze wężyka spustowego,
• opcjonalnie zdalne sterowanie • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) • opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-4/4A (IEEE 802.11b/g, 11a) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy EN-EL3e (pojemność 1500mAh),
• opcjonalny uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) MB-D10 z jednym akumulatorem litowo-jonowym EN-EL4a, EN-EL4 lub EN-EL3e albo z ośmioma bateriami R6/AA • opcjonalnie zasilacz sieciowy: EH-5a lub EH-5 |
Akcesoria | Akumulator EN-EL3e, ładowarka MH-18a, pasek na szyję AN-D700, kabel audio-wideo EG-D100, kabel USB UC-E4, osłona monitora BM-9, osłona bagnetu, pokrywa wizjera , gumowa muszla oczna, instrukcja, oprogramowanie |
Waga | 995 g (bez akumulatora)
ok. 1075g (z akumulatorem) |
Wymiary | 147 x 123 x 77 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu, Korekcja FF/BF dla 20 obiektywów. Wirtualny horyzont. Korpus wykonany ze stopów magnezu. Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. |
Oceny użytkowników |