Nikon D700 - test aparatu
8. Zakres tonalny
W granicy błędu wartości dynamiki tonalnej dla najlepszej jakości zdjęć
są takie same w obu aparatach. Pewne większe różnice można dostrzec
przy maksymalnych czułościach, ale w tym przypadku, z powodu dużego
szumu błąd pomiaru sięga nawet 0.5-0.7 EV. Najlepsza jakość zdjęć
(oznaczona na czerwono) odpowiada pomiarowi przy stosunku szumu do
sygnału SNR=0.1. Ponieważ ISO 100 jest tworem sztucznym, obserwujemy w
tym miejscu załamanie takie samo jak w D3. Możemy na to narzekać, ale w
zasadzie wartość dynamiki tonalnej dla tej czułości równa jest około
7.2 EV, a to przecież i tak stosunkowo bardzo dużo. Maksimum dynamiki
tonalnej przypada dla ISO 200 i osiąga wartość 7.6 EV, co w granicy
błędu jest zgodne z analogicznym pomiarem dla D3.
Pomiary jakie znalazły się na wykresie wykonane zostały na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Jako konwertera użyliśmy jak zawsze programu dcraw. Natomiast wycinki testowych zdjęć zapisanych przez aparat jako JPEG można ocenić poniżej. Sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można więc łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych wprost z aparatu.
Na JPEG-ach także widać słabszy wynik przy czułości ISO 100. Widać także załamanie się balansu bieli, mimo ustawienia konkretnej temperatury barwowej. W D3 ten sam problem pojawił się przy czułości 25600, w D700 przy ISO 12800. Są to najwyraźniej losowe przypadki, które pojawiają się przy stosowaniu skali temperaturowej. Przy balansie bieli automatycznym nie dostrzegliśmy takich problemów.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Zobaczmy teraz dynamikę tonalną D700 w praktyce. Zdjęcia nocne zostały wykonane
na czułościach ISO 100, 200 i 1600. Stała przysłona f/11 i czasy odpowiednio
30, 15 i 2 sekundy zapewniły stałą ekspozycję. Zapisane zdjęcia jako RAW
zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw i
następnie w Adobe Lightroom rozjaśnione o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Pomiary dynamiki tonalnej wykonane w studio w stałych warunkach oświetleniowych nie pokazały zauważalnych różnic pomiędzy D3 a D700. Ponieważ zdjęcia kościoła w teście D3 wykonywane były w zimie, przy zachmurzonym niebie i świetle rozproszonym na śniegu, a sesja z D700 odbyła się w ciemnych warunkach letniego nieba, nie udało nam się wykonać tego testu w porównywalnych warunkach oświetleniowych. A ponieważ zdjęcia były robione przy tych samych parametrach ekspozycji, szum na ciemniejszych zdjęciach z D700 jest większy. Ten fakt pokazuje jak trudno byłoby wykonywać porównywanie aparatów w warunkach innych niż studyjne, sztywno określone. W polskich realiach pogodowych, kiedy nawet przez kilka tygodni może być zachmurzone, jest to w zasadzie niemożliwe.
Wycinki obszaru prześwietlonego skorygowane o -4 EV już różnic nie pokazują. W tym przypadku zewnętrzne oświetlenie nie daje takiego wkładu. Różnic pomiędzy D3 a D700 nie widać. Nie da się jednak nie zauważyć zaniżonego ISO 100. W tym miejscu skala czułości się załamuje, dlatego trzeba uważać, aby nie przepalić zdjęcia pracując w trybie M.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|