Nikon D3x - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500-8000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Skala temperaturowa (2500-10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (5 ustawień),
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na panelu monochromatycznym. Nawet wybieranie balansu bieli według wzorca jest niewiarygodnie szybkie i łatwe.
Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany w jednym z 6 poziomów: od G (green) do M (magenta) i od B (blue) do A (amber) .
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów
GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Pomiary odwzorowania kolorów na zdjęciach JPEG z ustawieniami
neutralnymi dla różnych kombinacji światła i balansu bieli potwierdzają
poprawną kolorystykę na zdjęciach z D3x. Balans bieli myli się w
zasadzie tylko przy żółtym oświetleniu. W naszych testach użyliśmy
żarówek o temperaturze barwowej 3000 K. To wartość nawet poniżej dolnej
granicy zakresu temperatury barwowej dla automatycznego balansu bieli.
Ustawienie konkretnej temperatury zdecydowanie polepsza sytuację, bo
nasycenie osiąga prawidłową wartość, a błąd koloru zmniejsza się
do 6.4.
Poza wspomnianym oświetleniem automatyczny balans bieli sprawdza się bardzo dobrze w ciągu słonecznego dnia, podczas fotografowania z lampą błyskową i światłem studyjnym 6000 K. W tych warunkach dobór kolorów jest prawidłowy z niedużym nasyceniem kolorów.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.07 | 106.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.14 | 106.3 |
6000 K | Auto | 4.65 | 110.0 |
6000K | Słoneczny dzień | 7.50 | 112.6 |
3000 K | Auto | 19.5 | 129.3 |
3000 K | 3000 K | 6.39 | 101.2 |
3000 K | Żarówka | 8.59 | 106.4 |
Błysk | Auto | 5.45 | 107.1 |
Błysk | Błysk | 7.09 | 109.9 |