Nikon D3x - test aparatu
8. Zakres tonalny
Maksimum wartości DR dla wysokiej jakości obrazu w D3x osiąga poziom
około 7.2 EV. Przypada to na czułość ISO 100 i w zasadzie na ISO 50, bo
jest to wartość programowa, a więc uzyskiwana z ISO 100. Dla
przejrzystości umieściliśmy na jednym wykresie pomiary dynamiki tonalnej
dla wysokiej jakości obrazu dla trzech lustrzanek wspominanych w tym
teście. Z naszej trójki: 1Ds, D3x i A900 najbardziej zadowalające wyniki
prezentuje D3x. Osiąga największą wartość DR, choć ociera się w granicy
błędu o poziom 1Ds. Generalnie słabiej na tle 1Ds i D3x wypada A900.
Głównie w stosunku do D3x różnice są znaczne, poza ISO 200, gdzie na
tym poziomie spotykają się trzy aparaty i czułościami ISO 3200 i 6400
przy których A900 i D3x się zrównują, być może z powodu tego, że są
to w Nikonie D3x wartości sztuczne.
Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG (pomijając sztuczne ISO 50) całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy
przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach
odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych
TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom
zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Po zmianie oświetlenia na kościele, który zawsze fotografowaliśmy,
jeszcze z większym dystansem podchodzimy do tego typu porównań. Warto
jednak nadal, przynajmniej orientacyjnie, sprawdzać zachowanie dynamiki
tonalnej w praktyce. Test Canona 5D Mark II był stosunkowo niedawno
wykonywany i pokazał, że jego matryca zachowuje się analogicznie
do 1Ds Mark III, dlatego w tej części testu porównajmy D3x właśnie
do 5D Mark II.
Bardziej klarowny obraz na ISO 100 po korekcie +4 EV daje D3x. Na zdjęciach przy ISO 1600 z tego aparatu widać jednak więcej szumu. Natomiast na wycinkach z korektą -4 EV jasne części zdjęcia pokazują podobne zachowanie obu aparatów, o ile weźmiemy poprawkę na różne oświetlenie, które jest widoczne na wyjściowych zdjęciach. Ewentualne różnice w zdjęciach 5D i D3x można jednak częściowo usprawiedliwiać różnym poziomem czułości, a co za tym idzie różnym wyjściowym naświetleniem, lub w ogólności zmiennym na przestrzeni czasu oświetleniem fotografowanego kościoła. Pomiary w studio przy takim samym oświetleniu pokazały bowiem nieduże różnice w dynamice pomiędzy oboma aparatami. Minimalną przewagę przy ISO 100 ma D3x, ale w codziennym użytkowaniu może się okazać ona trudno dostrzegalna.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|