Nikon Coolpix P90 - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W Nikonie P90 mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:
- Automatyczny,
- Pomiar manualny,
- Światło dzienne,
- Światło żarowe,
- Świetlówka,
- Dzień pochmurny,
- Lampa błyskowa.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.96 | 121.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.3 | 123 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.18 | 124.5 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.14 | 124 |
Żarówki | Auto | 26.1 | 149.6 |
Żarówki | Żarówki | 7.1 | 99.7 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.73 | 115.6 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.91 | 112.7 |
Świetlówka | Auto | 6.37 | 126.4 |
Świetlówka | Świetlówka | 18.9 | 138.6 |
Oceniając błędy odwzorowania koloru w przypadku P90 nie mamy powodów do narzekań. Utrzymują się one na dobrym poziomie, a jedynymi wyjątkami są przypadki automatycznego balansu bieli dla żarówki i dedykowanego dla świetlówki. Do tego, że automatyczny balans bieli nie radzi sobie najlepiej ze światłem żarowym już się przyzwyczailiśmy. W tym przypadku zdecydowanie lepiej używać balansu dedykowanego lub manualnego. Również balans bieli dla świetlówki nie wypadł najlepiej. Trzeba jednak pamiętać, że rodzajów świetlówek jest sporo i trudno oczekiwać, by jedno ustawienie działało zadowalająco we wszystkich sytuacjach. W tym przypadku automatyczny balans bieli wypadł całkiem przyzwoicie. Trzeba jednak przyznać że aparat ma tendencję do przesycania koloru. Poza przypadkiem balansu bieli dla żarówki i oboma przypadkami dla lampy błyskowej osiągane wartości nasycenia koloru są spore. Widać, że konstruktorzy nowego modelu Nikona postanowili podkręcić ten parametr w stosunku do P80, który pokazywał znacznie mniejsze wartości oscylujące w okolicach 100%. Tym, którzy preferują "upiększoną" rzeczywistość nie będzie to zapewne przeszkadzało. Tym którzy wolą jednak bardziej naturalne odwzorowanie kolorów pozostaje własna optymalizacja wykonywanych zdjęć i obniżenie parametru nasycenia do minimum.
Trzeba przyznać, że Pentax X70 zachowuje się lepiej od Nikona pod względem balansu bieli. Co prawda oba aparaty różnią się nieznacznie dedykowanymi balansami bieli, jednak w przypadku X70 błędy koloru są nieco mniejsze a i nasycenie dla neutralnego ustawienia utrzymuje się na rozsądnym poziomie. Tę bitwę zatem wygrywa Pentax.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów
Szumy
Pomiar szumów matrycy wykonaliśmy na zdjęciach tablicy Kodak Q-13, korzystając z programu Imatest. Szum zmierzyliśmy dla wszystkich dostępnych czułości. Wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.
Ponieważ pomiary mogliśmy wykonać wyłącznie na plikach JPEG, nie mamy tym samym miarodajnego zestawu danych dla wiarygodnego porównania. P80 również nie pozwala na zapisanie surowych plików zatem nie ma innego wyjścia jak porównać wyniki z JPEG-ów. Mimo nieznacznych różnic w poszczególnych wynikach, można uznać, że oba aparaty szumią mniej więcej na tym samym poziomie. Nierówny przebieg wyników (brak ciągłego wzrostu wartości szumu ze wzrostem szułości) sugeruje stosowanie różnych algorytmów odszumiania dla różnych czułości ISO. W przypadku P90 pierwsze załamanie pojawia się dla ISO 200 podczas gdy podobne załamanie dla P80 pojawiało się dopiero dla ISO 400.
Porównanie z Pentaxem niewiele mówi. Poziom szumów dla X70 jest podobny do P90, choć w poszczególnych przypadkach obserwujemy nieznaczne różnice, a sam przebieg w zależności od czułości ISO jest gładki. Szum rośnie w miarę wzrostu czułości i nie obserwujemy dziwnych załamań i skoków jak ma to miejsce w P90. Zapewne algorytmy odszumiania zastosowano również w Pentaxie, jednak wydają się one działać w nieco bardziej jednorodny sposób niż ma to miejsce w Nikonie.
Dla zobrazowania tego, jak powyższe wyniki z wykresu przekładają się na obserwowalny szum na zdjęciach, prezentujemy poniżej tabelkę zawierającą w skali 1:1 fragmenty zdjęć z polami nr 3 oraz nr 11 tablicy Kodak Q-13 dla różnych czułości ISO.
ISO 64 | ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 |
Standardowo w naszych testach porównujemy również fragmenty 1:1 zdjęć naszej scenki testowej. Poniższe zestawienie zawiera porównanie P90 i jego bezpośredniego konkurenta X70.
ISO 50 | ||
X70 | ||
ISO 64 | ||
P90 | ||
ISO 100 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 200 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 400 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 800 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 1600 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 3200 | ||
P90 3 Mpix |
||
X70 5 Mpix |
||
ISO 6400 | ||
P90 3 Mpix |
||
X70 5 Mpix |
Porównanie wycinków potwierdza, że poziom szumu jest podobny dla obu aparatów i na tyle wysoki dla wyższych czułości, że poddaje w wątpliwość ich użyteczność. W zasadzie dodatkowy komentarz dotyczący czułości ISO 3200 i ISO 6400 jest zbędny. Ich zastosowanie nie dość że dramatycznie ogranicza rozmiar zdjęcia, to jego mizerna jakość jest wyraźnie widoczna na powyższych przykładach. Fragmenty dla czułości ISO 800 i ISO 1600 pokazują również różnicę w działaniu algorytmów stojących za produkcją JPEG-ów w obu aparatach, przejawiającą się w odmiennej strukturze obserwowanego szumu.
Zakres tonalny
Spójrzmy teraz na zakres tonalny Nikona P90. Ten parametr matrycy wyznaczamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110. Obliczenia wykonujemy programem Imatest. Standardowo wyniki podajemy dla najlepszej jakości zdjęcia (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.1) i dla dobrej jakości (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.25). Pokazujemy również całkowity zakres tonalny.
W porównaniu ze swoim poprzednikiem P90 wypada nieznacznie gorzej w tej kategorii, aczkolwiek, ponieważ nie wiemy co dzieje się z surowym sygnałem przetwarzanym na JPEG-i, wydanie jednoznacznego osądu w tej sprawie jest w zasadzie niemożliwe. Można zatem ogólnie powiedzieć, P90 radzi sobie dobrze jeżeli chodzi o zakres tonalny. Pentax w tej kategorii pokazuje porównywalne wyniki, choć poszczególne pomiary różnią się nieznacznie od siebie. W tym pojedynku mamy zatem remis.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
64 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
64 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Wyostrzanie
Nikon P90 pozwala na zapis plików JPEG z regulowanym stopniem wyostrzenia. Parametr ten możemy regulować w 5-stopniowej skali. Możemy również wyłączyć zupełnie wyostrzanie JPEG-ów. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki z wyłączonym wyostrzaniem oraz dla wyostrzania na poziomie -2, 0 i +2.
Wyostrzanie wyłączone | |
Wyostrzanie na poziomie -2 | |
Wyostrzanie na poziomie 0 | |
Wyostrzanie na poziomie +2 | |