Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony PXW-Z200 - test kamery

30 grudnia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 24

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Sony PXW-Z200 to kulminacja lat, czy wręcz dekad ewolucji i w obrębie klasy sprzętu do której należy, i zastosowań do których została stworzona, powinna sprawdzić się świetnie. Pochwalić musimy jej ergonomię, świetny autofokus, uniwersalny zestaw gniazd kart pamięci, obsługę dużych baterii, fenomenalne odszumianie czy też całkiem szybką matrycę.

Z zauważalnych wad wymienić natomiast musimy naprawdę domagające się przeprojektowania menu, kiepski zakres tonalny dla kryterium wysokiej jakości obrazu, relatywnie duże poziomy szumu, jeśli wyłączymy jego redukcję, czy też stabilizację aktywną, która mogłaby działać odrobinę lepiej.

Co najważniejsze jednak, warto docenić fakt, że ta linia urządzeń cały czas jest rozwijana i trafiają do niej kolejne nowości, takie jak możliwość bezpośredniego streamingu na wybrane platformy, wspomagający autofokus koprocesor AI, czy też funkcja automatycznego kadrowania. Ze swojej strony do listy życzeń na przyszłość pozwolimy sobie dopisać, stosownie do nazwy portalu, obiektyw o stałej jasności.


----- R E K L A M A -----

Na koniec dodajmy jeszcze, że kamerę Sony PXW-Z200 wyceniono na ok. 18000 zł (stan na dzień 20.12.2024). To dość zbliżona kwota, co w przypadku jej najbliższego konkurenta, czyli Canona XF605, kosztującego ok. 18400 zł. Nieco taniej (ok. 15000 zł) kupimy z kolei kamerę Panasonic HC-X2, choć ona odstaje od wyżej wymienionych choćby 4-krotnie wolniejszym wyjściem SDI.

Sony PXW-Z200 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego urządzenia w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna obudowa,
  • ergonomia podporządkowana filmowaniu,
  • aktywne chłodzenie,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji większości elementów sterujących,
  • możliwość stosowania dużych akumulatorów,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wejścia XLR,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • wyjścia sygnałowe SDI,
  • wejście na zdalne sterowanie,
  • możliwość wygenerowania w kamerze kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł (wejście na timecode),
  • rozbudowane funkcje związane ze streamingiem,
  • funkcja automatycznego kadrowania,
  • wbudowany wizjer elektroniczny i ekran,
  • świetna muszla oczna wizjera,
  • ekran ze składaną osłoną słoneczną, która przy okazji chroni go w transporcie,
  • ruchomy ekran o dobrej rozdzielczości,
  • dotykowy ekran,
  • wbudowany filtr szary o płynnej regulacji w szerokim zakresie,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit z wewnętrznym zapisem,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych oraz kodeków do wyboru,
  • profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobra szczegółowość obrazu 4K oraz Full HD do 50/60 kl/s,
  • fenomenalnie działające odszumianie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • menu zdecydowanie wymaga odświeżenia,
  • obiektyw dość szybko ciemnieje wraz ze wzrostem ogniskowej,
  • rozdzielczość wizjera elektronicznego mogłaby być lepsza,
  • zakres tonalny mógłby być lepszy,
  • wysokie bazowe czułości, zwłaszcza w profilu logarytmicznym,
  • dziwne ograniczenia jeśli chodzi o kombinacje niektórych kodeków i klatkaży (np. brak możliwości zapisu Full HD w 100/120 kl/s z 10-bitową głębią koloru, mimo że w 4K jest to możliwe),
  • spore zaszumienie powyżej ISO 1600, jeśli wyłączymy redukcję szumu,
  • stabilizacja aktywna mogłaby działać lepiej,
  • zauważalny crop przy korzystaniu z aktywnej stabilizacji,
  • dodatkowy crop w 100/120 kl/s w 4K.
  • kiepska jakość obrazu Full HD powyżej 60 kl/s.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania.

  • film 1 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w kamerze do 25 kl/s,
  • film 2 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3,
  • film 3 – 393 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, profil profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 4 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 5 – 328 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 6400,
  • film 6 – 99 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 3200,
  • film 7 – 262 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w kamerze do 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 8 – 656 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w trybie nocnym (monochromatyczne), nastawy automatyczne.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony PXW-Z200 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Sony PXW-Z200 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony PXW-Z200 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony PXW-Z200 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe