Fujifilm X-M5 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Fujifilm X-M5 to korpus, przy którego tworzeniu priorytetem była miniaturyzacja. Ma to swoje pozytywne konsekwencje w postaci niewielkich rozmiarów i wagi, ale ma też konsekwencje negatywne, takie jak miniaturowe przyciski, problemy z dokręceniem złączki statywowej przy korzystaniu z większych obiektywów, czy choćby mniejsza bateria i pojedyncze, trudno dostępne gniazdo na karty pamięci. Wszystkie te aspekty są jednak bardziej cechami niż wadami i bezpośrednią konsekwencją rozmiaru korpusu. Choć oczywiście należy się z nimi liczyć i mieć ich świadomość.Pochwalić musimy natomiast, że pomimo niewielkich rozmiarów Fujifilm X-M5 nie zaliczył wpadki z przegrzewaniem się i oferuje listę trybów nagrywania, której nie powstydziłby się korpus znacznie wyżej pozycjonowany. Wrażenie robi też nowy algorytm stabilizacji cyfrowej oraz świetna jakość obrazu 6.2K i 4K. W połączeniu z dobrym autofokusem i funkcjami takimi jak zapis filmów RAW na zewnętrzne rejestratory czy obsługa kodów czasowych powoduje to, że bohater niniejszego testu może w jednej chwili z kieszonkowego korpusu zmienić się w obudowaną kilkoma akcesoriami kamerę o naprawdę sporych możliwościach.
Na rynku przyjdzie się testowanemu aparatowi zmierzyć głównie z także adresowanym w dużej mierze do filmowców Sony ZV-E10 II. W miarę zbliżone specyfikacje i możliwości oferują też wspomniany już Canon EOS R10 oraz Nikon Z50 II. Swego rodzaju wewnętrzną konkurencją może też być bardziej zaawansowany (oferujący wizjer, stabilizację matrycy czy większy akumulator) siostrzany aparat Fujifilm X-S20. Zestawienie cen wszystkich tych urządzeń prezentujemy poniżej (stan na dzień 07.01.2025):
- Canon EOS R10 – ok. 3600 zł
- Fujifilm X-M5 – ok. 3900 zł
- Fujifilm X-S20 – ok. 5200 zł
- Nikon Z50 II – ok. 4100 zł
- Sony ZV-E10 II – ok. 4850 zł
Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość podpięcia akcesoryjnego modułu chłodzącego,
- możliwość zasilenia aparatu przez USB-C,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- obsługa kodów czasowych z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth,
- dotykowy ekran,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- ekran niekolidujący z wejściem mikrofonowym i wyjściem słuchawkowym,
- tryby filmowania w proporcjach 17:9 i 3:2, a nie tylko 16:9,
- nagrywanie w 6.2K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- tryb filmowania w pionie przy zachowaniu poziomej orientacji aparatu dający dobrej jakości pliki,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- kolorowe ramki pozwalające łatwo odróżnić poszczególne tryby nagrywania,
- funkcje dla vlogerów, takie jak tryb prezentacji produktu czy kontrola rozmycia tła,
- spora liczba ustawień kodeka i przepływności strumienia danych do wyboru,
- filmowanie z próbkowaniem 4:2:2 / 10-bit z wewnętrznym zapisem,
- możliwość wypuszczenia filmów w formacie RAW po HDMI,
- dużo profili obrazu i innych ustawień wpływających na wygląd nagrywanego materiału, w tym dwa warianty profilu logarytmicznego F-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia do oceny ekspozycji,
- świetnie działające śledzenie w układzie autofokusa,
- świetnie działająca stabilizacja cyfrowa,
- świetnej jakości obraz 6.2K i 4K,
- przyzwoity obraz Full HD w większości trybów nagrywania,
- dobra jakość obrazu do ISO 6400-12800 w 6.2K i 4K,
- funkcja międzyklatkowej redukcji szumu,
- rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie.
Wady:
- nieuszczelniona obudowa,
- przydałoby się więcej przycisków,
- bardzo małe przyciski utrudniające obsługę osobom o większych dłoniach,
- symboliczny grip niedający pewnego oparcia, zwłaszcza podczas zmieniania nastaw aparatu,
- brak możliwości korzystania z większych złączek statywowych i większych obiektywów jednocześnie,
- tylko jedno gniazdo kart pamięci,
- umiejscowienie gwintu statywowego powodujące, że złączka blokuje dostęp do baterii i karty pamięci.
- dziwne rozmieszczenie niektórych elementów w menu,
- kiepskie polskie tłumaczenie niektórych pozycji w menu,
- niepełnowymiarowe gniazdo HDMI,
- brak wizjera elektronicznego,
- rozdzielczość ekranu mogłaby być lepsza,
- brak stabilizacji matrycy,
- spore przycięcie obrazu i lekki spadek jego szczegółowości przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- wymuszony przez aparat crop 1.18x przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
- slow motion dostępne tylko w trybie z cropem 1.29x,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie LP,
- zła jakość obrazu Full HD w 200/240 kl/s,
- wbudowane wewnątrzklatkowe odszumianie zbyt mocno pozbawia obraz szczegółów,
- matryca mogłaby być nieco szybsza.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Fujinon XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR oraz Fujinon XF 56 mm f/1.2 R WR.
- film 1 – 163 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 215 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×4160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2
- film 3 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb 4K LP (crop 1.18x), profil obrazu: F-Log,
- film 4 – 77 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Eterna,
- film 5 – 98 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, wymuszony crop 1.29x,
- film 6 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 3200,
- film 7 – 64 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×4160, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 8 – 100 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2, ISO 12800,
- film 9 – 88 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log, ISO 6400,
- film 10 – 74 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, wymuszony crop 1.29x, ISO 6400.