Sony Alpha DSLR-A230 - test aparatu
5. Balans bieli
Zdjęcia zapisywanie w formacie JPEG przez Sony Alpha 230 mogą mieć kolorystykę ustawioną według następujących trybów balansu bieli:
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Tonację kolorów przy ustawieniu innym niż według wzorca można dodatkowo regulować ze skokiem jednostkowym w zakresie −3 do +3. Ujemna korekta powoduje przesunięcie tonacji w stronę niebieską, a dodatnia korekta przesunięcie w stronę czerwoną.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na podstawie zdjęć 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Wyznaczamy dla nich parametr dC, czyli średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, pokazujące wartość błędu barwy oraz parametr S, czyli nasycenie barwy wyrażone w procentach. W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki tego testu.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.65 | 102.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.67 | 102.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.77 | 102.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.01 | 98.52 |
Żarówki | Auto | 22.8 | 137.2 |
Żarówki | Żarówki | 9.1 | 107.4 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.18 | 96.54 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.42 | 96.05 |
Okazuje się, że automatyczny balans bieli działa bardzo dobrze w naturalnych warunkach oświetleniowych oraz przy oświetlaniu sceny lampą błyskową. Jak zwykle problemy pojawiają się w przy świetle żarówek. Ustawienie dedykowanego balansu bieli w tym przypadku oddaje barwy dość przyzwoicie. Naszą uwagę zwróciło całkiem dobre nasycenie barw przy świetle naturalnym. Przy świetle żarowym barwy są wyraźnie za bardzo nasycone, a przy lampie błyskowej lekko nienasycone.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.