Sony Alpha DSLR-A230 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer 4410 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Obliczenia wykonujemy za pomocą programu Imatest.
Na poniższym wykresie czarnymi punktami oznaczyliśmy wartości całkowitego zakresu tonalnego. Zakres tonalny dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość) oznaczyliśmy punktami niebieskimi, a czerwonymi punktami dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).
Całkowity zakres tonalny dla czułości od ISO 100 do ISO 1600 zawiera się w przedziale od 7.5 EV do 8.0 EV. Przy czułości ISO 3200 spada nieco poniżej 7 EV. Zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia systematycznie maleje od 6.6 EV przy ISO 100 do około 2 EV przy ISO 3200.
Wynik uzyskany w tej kategorii przez Sony A230 dla czułości z zakresu ISO 100 - 800 jest taki samy jak poprzednika czyli Sony A200 oraz taki sam jak Nikona D60. Dla najwyższych czułości A230 notuje nieznacznie słabszy rezultat niż dwa pozostałe. Ogólnie uzyskany wynik jest typowy dla 10-megapikselowych matryc CCD.
Dla zobrazowania zakresu tonalnego na zdjęciach zapisywanych jako JPEGi, pokazujemy granice czerni i bieli z tablicy testowej Stouffer T4110. Sąsiednie pola różnią się o 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy zdjęcia po obróbce komputerowej, polegającej na rozjaśnianiu lub przyciemnianiu. Wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia z przysłoną f/11 – jedno przy czułości ISO 100 i czasie ekspozycji 30 sekund, a drugie przy czułości ISO 1600 i czasie ekspozycji 2 sekundy. Za pomocą programu dcraw pliki zapisane w formacie RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów , a następnie w programie Adobe Lightroom doświetlone o +4 EV oraz przyciemnione o −4 EV.
Oświetlenie nocnej sceny, którą wybraliśmy do porównywania aparatów zmienia się niezależnie od nas. Dlatego nie byliśmy w stanie bezpośrednio porównać zdjęć pochodzących z Sony A230 ze zdjęciami pochodzącymi z przywoływanych do porównań Sony A200 oraz Nikona D60. W zamian pokazujemy zdjęcia z Sony A100, który tutaj był porównany z Sony A200. Natomiast Nikona D60 tutaj porównaliśmy z A200. Dodatkowo pokazujemy zdjęcia z Pentaxa K-m.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|||
|
|||
K-m | |||
ISO 1600 | |||
|
|||
|
|||
K-m |
Dla najniższej czułości nie dostrzegamy dużych różnic w jakości zdjęć produkowanych przez porównywane aparaty. Widać jedynie większą liczbę hot-pikseli na zdjęciu z Pentaxa. Nie sprawdzaliśmy jednak, czy jest to wynik różnicy jakości matryc, czy jedynie braku mapowania takich pikseli przez oprogramowanie aparatu. Czułość ISO 1600 ujawnia niewielką różnicę zdjęć z A230 w porównaniu do A100. Wydaje się, że mają nieco mniej szumu. Za to zdjęcie z K-m pokazuje do czego prowadzi „ulepszanie” zdjęć przez oprogramowanie w aparacie. Przypominamy, że sprawa dotyczy zdjęć zapisanych w formacie RAW.
Na koniec tego rozdziału przedstawiamy tabelę pokazującą porównanie wyników przyciemniania zdjęć w okolicach obszarów prześwietlonych.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|||
|
|||
K-m | |||
ISO 1600 | |||
|
|||
|
|||
K-m |