Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony DT 16-105 mm f/3.5-5.6 - test obiektywu

4 stycznia 2008

3. Budowa i jakość wykonania

Sony DT 16-105 mm ma typowy dla tej firmy klasyczny, a jednocześnie gustowny wygląd; czarna i wykonana z kompozytów obudowa, metalowy bagnet i dwa gumowane, cienko karbowane pierścienie. Pierwszy z nich, znajdujący się bliżej korpusu, służy do zmiany ogniskowej i chodzi płynnie, z takim samym oporem w całym zakresie. Powyżej niego znajdziemy czytelną skalę ostrości, a jeszcze wyżej pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Ten dla odmiany ma wyraźny luz, jego dotknięcie powoduje milimetrowe ruchy na na boki, które nie mają wypływu na ruch skali ostrości. Dopiero mocniejsze przekręcenie pierścienia powoduje, że czujemy zauważalny opór, skala się przesuwa i zmienia się ustawienie ostrości. Nie jest to najszczęśliwszy sposób na pracę mechanizmu, bo chcąc dokonywać minimalnych i precyzyjnych ruchów, nie zawsze wiemy czy ostrość już przestawiliśmy czy jeszcze nie.

Sony DT 16-105 mm f/3.5-5.6 - Budowa i jakość wykonania


Obiektyw ma spory zakres ogniskowych (zoom 6.6x), a przy tym możliwość uzyskiwania naprawdę szerokich kątów (przy 16 mm aż 83 stopnie), co czyni go konstrukcją unikalną, niespotykaną w innych systemach. Nic więc dziwnego, że zmiana ogniskowej od 16 do 105 mm powoduje, że obiektyw zwiększa swoją długość z podawanych w specyfikacjach 83 mm do prawie 140 mm. Przy czym odbywa się to poprzez wysunięcie teleskopowego tubusu, trochę mniej stabilnego niż w Zeissie 16-80, u którego składał on się z jednej i litej części.

----- R E K L A M A -----

Sony DT 16-105 mm f/3.5-5.6 - Budowa i jakość wykonania

Sony DT 16-105 mm f/3.5-5.6 - Budowa i jakość wykonania

To czym model 16-105 zdecydowanie odstaje od Zeissa 16-80 mm to światło. O ile ten ostatni miał prawie stały otwór względny, to u 16-105 mm światło f/3.5 mamy tylko na samym początku zakresu. W okolicach 18 mm przechodzi ono w f/4.0, dla 23 mm robi się już f/4.5, a więc tyle ile Zeiss miał na 80 mm. Dla 35 mm mamy już światło f/5.0, a dla 55 mm f/5.6.

DT 16-105 mm, pomimo gorszego światła, jest konstrukcją bardziej skompilowaną od Zeissa. Wewnątrz obiektywu znajdziemy 15 soczewek ustawionych w 11 grupach, przy czym jeden element wykonano ze szkła niskodyspersyjnego ED, a dwóm innym nadano kształt asferyczny. Oprócz tego mamy do dyspozycji 7-mio listkową przysłonę, którą w zależności od ogniskowej, można domknąć do f/22-36 oraz nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 62 mm.

Sony DT 16-105 mm f/3.5-5.6 - Budowa i jakość wykonania

Podobnie jak w przypadku Zeissa kupujący dostaje w zestawie osłonę przeciwsłoneczną i miękki futerał.

Sony DT 16-105 mm f/3.5-5.6 - Budowa i jakość wykonania