Pentax K-7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Skala temperaturowa 1, 2, 3 (2500-10000 K, skok 100 lub 1000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Każdą nastawę balansu bieli można dostroić posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Można wzmocnić lub osłabić kolory: czerwony lub niebieski (A-B) oraz zielony lub purpurowy (G-M). W menu można także określić bracketing WB z wartościami: +/-1, +/-2 lub +/-3 od neutralnego położenia na skalach A-B i G-M.
W menu odnajdziemy także opcję, która włącza silniejszą korektę balansu bieli przy świetle sztucznym. Można także ustawić jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów
GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Wyniki pomiarów balansu bieli dla K-7 są całkiem dobre. Średnie błędy
kolorów dC poza kombinacją automatycznego WB i światła żółtego
utrzymują się na akceptowalnym poziomie 5-7. Nasycenie S przy
świetle słonecznym jest idealne, a w pozostałych przypadkach co
najwyżej różne o 10% od idealnego. Na uwagę zasługuje niewątpliwie
stosunkowo dobry wynik w przypadku automatycznego WB i światła żółtego.
Brakuje mu do ideału, ale porównując do innych lustrzanek jest
zdecydowanie lepiej.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.18 | 100.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.08 | 100.0 |
3000 K | Auto | 15.3 | 113.3 |
3000 K | 3000 K | 7.02 | 95.40 |
3000 K | Żarówka | 7.20 | 92.30 |
Błysk | Auto | 6.42 | 92.70 |
Błysk | Błysk | 5.05 | 90.94 |