Pentax K-7 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Wynik, jaki odnotowuje K-7 w tej kategorii jest stosunkowo słaby. Canon
ze swoim 15-megapikselowym modelem 50D pokazał, że wzrost upakowania
pikseli wcale nie musi pociągać za sobą spadku jakości zdjęć i dynamiki
tonalnej. Pentax ma więc nadal co nadrabiać w kwestii dynamiki tonalnej.
Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń programu Imatest na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na
czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio
30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Ponieważ prezentowane tutaj zdjęcia z różnych aparatów były wykonane na przestrzeni długiego czasu, należy ostrożnie porównywać wycinki ze sobą, ze względu na możliwość zmiany oświetlenia w nocy. Miarodajne porównanie zdjęć nocnych z K-7 do K20D nie jest możliwe ze względu na brak możliwości wyłączenia w K20D redukcji szumów przy długich czasach. W K-7 taka możliwość istnieje przynajmniej do 30-sekundowej ekspozycji.
Zdjęcia z Pentaxa K-7 po korekcji ekspozycji wyglądają podobnie jak w Canonie 500D, który ma matrycę o podobnej rozdzielczości, ale o możliwościach mniejszych niż w 50D. Jak pamiętamy, maksymalna dynamika tonalna w 500D ma zbliżoną wartość do K-7. Jednak w stosunku do 50D, zarówno K-7 jak i 500D wypadają o 1 EV gorzej. K-7 ma jednak problemy przy wyższych ISO w porównaniu do 500D, co widać na zdjęciach na przykładzie ISO 1600. Poziom szumu w tym przypadku w K-7 jest bardziej zbliżony do E-620, który swoją drogą ma większą gęstość pikseli, niż 500D.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|