Pentax K-7 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przycisk kierunkowy ''w prawo'' umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 7 trybów: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Blady i Monochromatyczny. Każdy z nich może być regulowany w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości, oraz tonowania. Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
K-7 ma kilka funkcji poprawiających programowo zakres tonalny na
zdjęciu JPEG. Można więc posłużyć się funkcją kompensacji cienia i
prześwietlenia, która spowoduje, że szczegóły w cieniach zostaną
rozjaśnione, a obszary jasne będą chronione przed prześwietleniem.
Zdjęcia o większym zakresie tonalnym można tworzyć korzystając
z funkcji wielokrotnej ekspozycji lub funkcji Zdjęcie HDR. Warto pamiętać,
że w przypadku używania tego typu funkcji (oprócz wielokrotnej ekspozycji)
przy wysokich ISO, wzrasta
szum na zdjęciu, dlatego stosować je trzeba z rozwagą. Poniżej
pokazujemy kilka przykładów zastosowania wspomnianych funkcji.
Ustawienia neutralne | |||
Wielokrotna ekspozycja: złożenie 9 zdjęć przy automatyce ekspozycji | |||
Kompensacja cienia (maksymalna) i prześwietlenia | |||
Filtr cyfrowy: HDR | |||
W aparacie dostępne są Filtry cyfrowe, które automatycznie upiększają
wykonane zdjęcie. W K-7 ta funkcja jest mocno rozbudowana i daje sporo
możliwości poprzez regulację dużej ilości parametrów w każdym z filtrów.
Zdjęcia mogą być obrabiane w locie, lub po ich wykonaniu w trybie przeglądania zdjęć.
Lista filtrów jest następująca:
- Aparat dziecinny - zdjęcia przypominają fotografie z dziecinnego aparatu,
- Retro - zdjęcia przypominają stare fotografie,
- Wysoki kontrast - tryb służący do robienia zdjęć z wysokim kontrastem,
- Ekstrakcja koloru - umożliwia wyodrębnienie określonego koloru i uchwycenie pozostałej części zdjęcia w czerni i bieli,
- Miękki - służy do robienia zdjęć z miękką ostrością,
- Błyski gwiazd - na przykład na zdjęciach nocnych dodawane są efekty przypominające krzyżyki do jasnych punktów zdjęcia,
- Rybie oko - zdjęcie przypomina użycie obiektywu typu rybie oko,
- Filtr niestandardowy - umożliwia stworzenie własnego filtru.
Jakość zdjęcia JPEG możemy także poprawiać niwelując wady obiektywów. W menu znajdziemy funkcję korekty dystorsji oraz aberracji chromatycznej.
Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG przy ustawieniach
neutralnych i minimalnym wyostrzeniu.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
Interesującą kwestią są różnice w jakości zdjęć JPEG z aparatów K-7 i
K20D. Zastosowano w nich tę samą matrycę, choć jak widać, procesy
obrazowania się różnią. Oprócz innego działania balansu bieli, widać,
że zdjęcia JPEG w K-7 są nieco mniej wyostrzone niż w K20D pomimo
ustawionego w obu przypadkach minimalnego stopnia ostrości.
Pod względem ilości szumu za dużych różnic nie widać. Na zdjęciach
z obu aparatów szum zaczyna się uwidaczniać na ISO 800. Rośnie on wraz ze
wzrostem czułości, ale oprogramowanie stara się mocno ten szum niwelować
pomimo wyłączonej w menu redukcji szumów.
Chyba właśnie z powodu mocnego odszumiania jakość JPEG-ów z K-7 na najwyższych czułościach jest gorsza niż w przypadku Nikona D300. Wady takiego procesu widać, kiedy porównamy K-7 do Olympusa E-3 mającego matrycę o podobnej gęstości pikseli jak K-7. Na zdjęciach z E-3 widać szum, ale jego drobnoziarnista struktura nie niszczy szczegółów na zdjęciu, tak jak to odbywa się w K-7.
Skala wyostrzania zdjęć JPEG w K-7 zawiera się pomiędzy -4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu na przykładzie zdjęć wykonanych na czułości ISO 100.
Pentax K-7, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|