Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC ASP IF - test obiektywu

2 marca 2006

5. Aberracja chromatyczna

Skomplikowana konstrukcja obiektywu dała się mocno we znaki w przypadku aberracji chromatycznej. W tej kategorii obiektyw wyczynia prawdziwe harce, różniąc się silnie nie tylko pod względem wartości ustawionej ogniskowej, ale także pokazując znaczne rozbieżności pomiędzy lewą a prawą częścią obrazu.

Poniższe wykresy przedstawiają więc aberrację chromatyczna zmierzoną dla ogniskowych 18, 30, 50, 80 i 125 mm, osobno dla lewej i prawej części obrazu.

Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC ASP IF - Aberracja chromatyczna

Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC ASP IF - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----


Z najrozsądniejszą sytuacją mamy do czynienia dla ogniskowej 50 mm. Tam kolorki trzymane są na wodzy zarówno z lewej, jak i z prawej strony kadru. Dla 30 mm jest już trochę gorzej. Po prawej stronie aberracja trzyma się na stałym i wciąż jeszcze mało uciążliwym poziomie lekko powyżej 0.05%, ale już po lewej stronie dość szybko rośnie wraz z przymykaniem przesłony i osiąga poziom nawet 0.09%. Podobne zachowanie, choć na wyższym poziomie, obserwujemy dla 18 mm. Po prawej stronie kadru aberracja wynosi niespełna 0.10%, a po lewej rośnie wraz z przymykaniem od 0.11 do ponad 0.13%.

Najciekawiej jest dla 80 mm, gdzie po lewej stronie kadru aberracja należy do najniższych, a po prawej do najwyższych! Nie inaczej jest dla 125 mm, gdzie po lewej chromatyzm jest trzymany na średnim poziomie 0.07%, a po prawej "wybucha" aż do ponad 0.14%.

Widać to wyraźnie na poniższym rysunku pokazującym różnicę pomiędzy lewą, a prawą częścią kadru w przypadku ogniskowej 80 mm i przesłony f/8.

Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC ASP IF - Aberracja chromatyczna