Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC ASP IF - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna
Poniższe wykresy przedstawiają więc aberrację chromatyczna zmierzoną dla ogniskowych 18, 30, 50, 80 i 125 mm, osobno dla lewej i prawej części obrazu.
Z najrozsądniejszą sytuacją mamy do czynienia dla ogniskowej 50 mm. Tam
kolorki trzymane są na wodzy zarówno z lewej, jak i z prawej strony
kadru. Dla 30 mm jest już trochę gorzej. Po prawej stronie aberracja
trzyma się na stałym i wciąż jeszcze mało uciążliwym poziomie lekko
powyżej 0.05%, ale już po lewej stronie dość szybko rośnie wraz z
przymykaniem przesłony i osiąga poziom nawet 0.09%. Podobne zachowanie,
choć na wyższym poziomie, obserwujemy dla 18 mm. Po prawej stronie kadru
aberracja wynosi niespełna 0.10%, a po lewej rośnie wraz z przymykaniem od 0.11 do ponad 0.13%.
Najciekawiej jest dla 80 mm, gdzie po lewej stronie kadru aberracja należy do najniższych, a po prawej do najwyższych! Nie inaczej jest dla 125 mm, gdzie po lewej chromatyzm jest trzymany na średnim poziomie 0.07%, a po prawej "wybucha" aż do ponad 0.14%.
Widać to wyraźnie na poniższym rysunku pokazującym różnicę pomiędzy lewą, a prawą częścią kadru w przypadku ogniskowej 80 mm i przesłony f/8.