Leica M9 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe 1, 2 (2700 K, 4000 K),
- Światło lampy błyskowej,
- Skala temperaturowa (od 2000 do 13100 K, pomiędzy 2000 a 5000 K skok 100 K, pomiędzy 5000 a 8000 K skok 200 K, pomiędzy 8000 a 13100 K skok 300 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Sprawdziliśmy jak zdjęcia JPEG przy standardowych ustawieniach nasycenia
i kontrastu wyglądają przy świetle słonecznym i żarowym o temperaturze
3000 K w zależności od ustawionego w aparacie balansu bieli. Wyniki
pomiarów średniego błędu kolorów (dC) i nasycenia (S)
zdjęć zestawiliśmy w tabeli poniżej.
Wyniki dla światła słonecznego, czy to z użyciem automatycznego, czy dedykowanego balansu bieli, są bardzo zbliżone do siebie. Błąd koloru jest na małym poziomie, natomiast nasycenie jest stosunkowo wysokie i wynosi około 115%. Przy świetle żarowym nasycenie jest bliskie ideałowi, ale błąd koloru w okolicach 11–13 bez względu na rodzaj użytego balansu bieli. Czy to znaczy że można swobodnie korzystać z automatycznego WB przy takim świetle? Raczej nie, bo przy automatycznym balansie bieli duże błędy kolorów pojawiają się w obszarze czerwieni, natomiast po ustawieniu właściwej temperatury barwowej, albo przy balansie bieli Światło żarowe, błędnie interpretowane są kolory w odcieniach zieleni, co jednak sprawia, że te zdjęcia są lepiej odbierane.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.57 | 114.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.80 | 115.9 |
3000 K | Auto | 11.4 | 97.67 |
3000 K | 3000 K | 12.4 | 93.69 |
3000 K | Żarówka | 13.3 | 96.40 |