Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Leica M9 - test aparatu

10 września 2009
Arkadiusz Olech,  Krzysztof Mularczyk Komentarze: 118

5. Balans bieli

Leica M9 posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień zachmurzony,
  • Światło żarowe,
  • Światło jarzeniowe 1, 2 (2700 K, 4000 K),
  • Światło lampy błyskowej,
  • Skala temperaturowa (od 2000 do 13100 K, pomiędzy 2000 a 5000 K skok 100 K, pomiędzy 5000 a 8000 K skok 200 K, pomiędzy 8000 a 13100 K skok 300 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.

Balans bieli
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto
Światło słoneczne
Leica M9 - Balans bieli Leica M9 - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło słoneczne
Leica M9 - Balans bieli Leica M9 - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 3000K
Leica M9 - Balans bieli Leica M9 - Balans bieli
Balans bieli 3000K
Światło 3000K
Leica M9 - Balans bieli Leica M9 - Balans bieli
Balans bieli Żarówka
Światło 3000K
Leica M9 - Balans bieli Leica M9 - Balans bieli


----- R E K L A M A -----


Sprawdziliśmy jak zdjęcia JPEG przy standardowych ustawieniach nasycenia i kontrastu wyglądają przy świetle słonecznym i żarowym o temperaturze 3000 K w zależności od ustawionego w aparacie balansu bieli. Wyniki pomiarów średniego błędu kolorów (dC) i nasycenia (S) zdjęć zestawiliśmy w tabeli poniżej.

Wyniki dla światła słonecznego, czy to z użyciem automatycznego, czy dedykowanego balansu bieli, są bardzo zbliżone do siebie. Błąd koloru jest na małym poziomie, natomiast nasycenie jest stosunkowo wysokie i wynosi około 115%. Przy świetle żarowym nasycenie jest bliskie ideałowi, ale błąd koloru w okolicach 11–13 bez względu na rodzaj użytego balansu bieli. Czy to znaczy że można swobodnie korzystać z automatycznego WB przy takim świetle? Raczej nie, bo przy automatycznym balansie bieli duże błędy kolorów pojawiają się w obszarze czerwieni, natomiast po ustawieniu właściwej temperatury barwowej, albo przy balansie bieli Światło żarowe, błędnie interpretowane są kolory w odcieniach zieleni, co jednak sprawia, że te zdjęcia są lepiej odbierane.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.57 114.6
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.80 115.9
3000 K Auto 11.4 97.67
3000 K 3000 K 12.4 93.69
3000 K Żarówka 13.3 96.40