Leica M9 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Wygląd zdjęć JPEG można regulować pod względem ostrości (Off, Low, Standard, Medium high, High), nasycenia (Low, Medium low, Standard, Medium high, High, Black & Wihite, Vintage B & W) i kontrastu (Low, Medium low, Standard, Medium high, High).
Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG wykonanych przy
ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu.
50 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
80 ISO | |||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
160 ISO | |||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
2500 ISO | |||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Zakres czułości w M9 jest trochę nietypowy w porównaniu do tego, do
czego przyzwyczaiły nas cyfrowe lustrzanki. Najniższa czułość w M9 to
programowe ISO 80. Rzeczywisty zakres zaczyna się jednak od ISO 160 i
kończy na ISO 2500. Przy czym dostępne są wartości co 0.3 EV.
Zdjęcia JPEG wykonane zostały przy najmniejszym wyostrzeniu i
kontraście oraz nasyceniu ustawionymi w pozycji Standard.
Rzut okiem na powyższe wycinki wystarczy, aby stwierdzić z zadowoleniem, że jakość JPEG-ów z M9 jest całkiem dobra w całym zakresie ISO. Większa ostrość zdjęć z M9 w stosunku do prezentowanych tu lustrzanek pełnoklatowych powoduje, że generowany na najwyższych czułościach szum jest siłą rzeczy bardziej uwydatniany. Mimo to jego ilość jest redukowana w zadowalający sposób, bez widocznej mocnej redukcji detali. To sprawia, że w całym zakresie ISO poziom szumu jest mniej więcej taki sam jak w lustrzankach 1Ds MkIII, D3x i A900.
Patrząc na ISO 2500 w Leice można żałować, że czułość nie została rozszerzona do przynajmniej ISO 6400. Szum oczywiście na tak wysokiej czułości osiągnąłby poziom raczej wyższy niż w lustrzankach, ale przy 18 miionach pikseli mamy jeszcze możliwość skalowania zdjęcia, a to skutkuje dodatkowym zmniejszeniem szumu.
Brak filtru antyaliasingowego na matrycy M9 przyczynia się do tego, że na zdjęciach regularnej, drobnej faktury pojawia się mora. Według producenta, efekt ten kontroluje oprogramowanie, ale jak się okazało w praktyce, nie radzi sobie z tym dobrze. Tak więc na zdjęciach tkanin, wydruków o widocznej kropli, czy innych materiałów o regularnej fakturze, będą się pojawiać artefakty w postaci mory, czyli wzorów o czerwonym zabarwieniu. Efekt ten widać na przykład na zdjęciu naszej scenki na liściach z materiału i etykiecie na butelce. Porównanie z wycinkiem z D3x tego samego obszaru przedstawiamy poniżej.
|
|
Wyostrzenie JPEG-ów w M9, jak wspominaliśmy na początku tego rozdziału,
można regulować w 6-stopniowej skali. Mamy więc wybór pomiędzy funkcją wyostrzania:
wyłączoną, niską, standardową, średnio-wysoką lub wysoką. Wpływ tych
ustawień na jakość zdjęcia przedstawiamy poniżej.
Leica M9, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|