Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Leica M9 - test aparatu

10 września 2009
Arkadiusz Olech,  Krzysztof Mularczyk Komentarze: 118

7. Szumy i jakość obrazu w RAW


Szumy

Pomiary szumu programem Imatest na zdjęciach JPEG potwierdzają jego stosunkowo mały poziom w całym zakresie czułości. Różnice na najwyższych czułościach, na przykład w stosunku do Nikona D3x, są minimalne biorąc pod uwagę ostrość zdjęć i zastosowanie różnego stopnia odszumiania. Warto wspomnieć, że w menu M9 nie ma jakiejkolwiek funkcji włączającej, lub wyłączającej redukcję szumów.

Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW


----- R E K L A M A -----


Mimo że JPEG-i z M9 mają bardzo dobrą jakość, to maksimum cyfrowych zdjęć tkwi zawsze w RAW-ach. W M9 znajduje się pełnoklatkowa matryca CCD o rozdzielczości 18.1 miliona pikseli (5212 x 3472 pikseli) wyprodukowana przez firmę Kodak. Jak więc wypada ona na tle canowskiego CMOS-a i CMOS-a od Sony w implementacji Systemu Alpha i Nikona, które mają powyżej 20 megapikseli? Porównanie znajdziemy poniżej.

Format zdjęć RAW w M9 odpowiada standardowi DNG, a RAW-y mogą być kompresowane lub nie. Prezentowane poniżej wycinki pochodzą z nieskompresowanych zdjęć RAW.

50 ISO
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
80 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 ISO
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
2500 ISO
M9
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 ISO
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1Ds MkIII
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 ISO
D3x
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
A900
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW


W porównaniu do prezentowanych tu zdjęć z lustrzanek, zdjęcia z M9 są wyraźnie ostrzejsze. To może także powodować większe uwidacznie się szumu, który w przypadku Leiki staje się widoczny już od ISO 400, czyli podobnie jak w Sony A900. Na zdjęciach z obu tych aparatów poziom szumu wydaje się być zbliżony w całym zakresie górnych czułości z małą przewagą Sony.

W stosunku do Nikona D3x i Canona 1Ds Mark III, ilość szumu na zdjęciach z M9 jest jednak wyczuwalnie wyższa. Tyczy się to głównie najwyższych czułości poczynając od ISO 800. Pomiary szumu pokazują, że dla ISO 1600, szum na zdjeciach z M9 jest niemal dwukrotnie większy niż na zdjęciach z D3x, czy 1Ds. Mimo tego i pomimo bardzo mocnego wyostrzania jakość zdjęć z M9 na najwyższych czułościach jest wizualnie całkiem dobra. Zasługą jest niewątpliwie brak odszumiania i pozostawienie ziarnistego szumu na zdjęciu, który nie zabija szczegółów.

Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Pomiary szumu na 48-bitowych RAW-ach potwierdzają podobne zachowanie M9 w całym zakresie czułości w stosunku do 1Ds, D3x i A900.

Podkreślić jeszcze należy, że M9 zapisuje RAW-y w postaci aż 16-bitowej. Takie przetworniki stosują co najwyżej niektóre średnioformatowe aparaty. Profesjonalne lustrzanki małoobrazkowe typu Canon 1Ds Mark III, czy Nikon D3x zapisują bowiem „tylko” 14-bitowe RAW-y.

Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Na koniec przejdźmy do wad. Niestety na RAW-ach efekt mory jest tak samo widoczny jak to pokazaliśmy w poprzednim rozdziale. Z jednej strony rzadko ta wada da nam się szczególnie we znaki. Przy odrobinie szczęścia nigdy jej nie ujrzymy. Jednak biorąc pod uwagę cenę tego aparatu i niezawodność jaką obiecuje nam producent, należało by wymagać jakości obrazu wolnej od tego typu wad.

Jest jeszcze jedna negatywna kwestia w M9. Przy ekspozycji dłuższej niż 2 sekundy następuje automatyczna redukcja szumów. Aparat zawiesza się na czas równy czasowi naszej ekspozycji i wykonuje sobie darka (ciemną klatkę). Niestety tej redukcji szumów nie można wyłączyć w menu. Trzeba się zatem pogodzić z ingerencją M9 w zdjęcia RAW przy długich czasach naświetlania. Z tej właśnie przyczyny zrezygnowaliśmy z wykonywania i omawiania darków. Pokazywanie darków, od których aparat sam odejmuje darka, jest bowiem mało sensowne.


Winietowanie

Ciekawą kwestią, która pozostała do wyjaśnienia jest winietowanie. Leica wspólnie z Kodakiem chwali się zastosowaniem specjalnych mikrosoczewek o dużym współczynniku załamania, które nawet w rogach kadru są efektywne w wyłapywaniu promieni padających pod dużym kątem. Jak to wygląda w praktyce? Czy można sprawdzić jaką mamy różnicę w stosunku do błony fotograficznej? Leica nam to umożliwia, bo do każdego swojego obiektywu dołącza specyfikację oraz pomiary jego własności, w tym winietowania. I tak, krzywa winietowania używanego przez nas obiektywu Leica Summicron-M 50 mm f/2.0 wygląda następująco.

Leica M9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Widać z niego wyraźnie, że dla f/2.0, w rogach matrycy pełnoklatkowej winietowanie może sięgać nawet 60–70%. Tymczasem nasze pomiary, wykonane zarówno na plikach JPEG jak i RAW, dla tego samego obiektywu pokazują wartości na poziomie nie przekraczającym 40%, a więc dużo niższe. Czyżby mikrosoczewki miały poprawić sytuację w stopniu aż tak wyraźnym? Chyba trudno w to uwierzyć. Znacznie łatwiej za to uwierzyć w programową redukcję winietowania, o której zresztą sam producent wspomina.

Dodano 11.09.2009. Okazuje się, że korektę winietowania można wyłączyć i to zarówno na JPEG-ach i RAW-ach. Po prostu w zakładce odnośnie identyfikacji szkła (Lens Detection) trzeba wybrać opcję Off. Aparat wtedy nie rozpoznaje szkła i nie koryguje winietowania.