Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3000 - test aparatu

2 listopada 2009
Szymon Starczewski Komentarze: 82

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane przez nas dla Nikona D3000 prezentujemy na poniższym wykresie.

Nikon D3000 - Zakres tonalny

Z wykresu widać, że całkowity zakres tonalny dla niemal wszystkich czułości utrzymuje się w okolicy 8 EV. Jedynie dla programowo generowanej czułości ISO 3200 spada do 7 EV. Pod tym względem D3000 wypada minimalnie lepiej od swojego poprzednika D60, w przypadku którego całkowity zakres tonalny oscylował w okolicach 7.5 EV. Jednak bardziej miarodajnym wyznacznikiem możliwości matrycy jest zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia (przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1). W tym przypadku oba aparaty utrzymują podobny poziom, a wyraźniejsza różnica (na korzyścią dla D60) pojawia się jedynie dla ISO 3200. Porównując wyniki dla D3000 z wynikami Canona 1000D, również nie zauważamy większych różnic. Można uznać, że D3000 zachowuje się całkiem dobrze w tej kategorii.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Nikon D3000 - Zakres tonalny
200 Nikon D3000 - Zakres tonalny
400 Nikon D3000 - Zakres tonalny
800 Nikon D3000 - Zakres tonalny
1600 Nikon D3000 - Zakres tonalny
3200 Nikon D3000 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D3000 - Zakres tonalny
200 Nikon D3000 - Zakres tonalny
400 Nikon D3000 - Zakres tonalny
800 Nikon D3000 - Zakres tonalny
1600 Nikon D3000 - Zakres tonalny
3200 Nikon D3000 - Zakres tonalny

Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i ISO 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D3000 - Zakres tonalny


Testując Nikona D3000, mieliśmy możliwość wykonania zdjęć porównawczych w tym samym momencie aparatem Sony A100, który posiada matrycę o tej samej rozdzielczości. Dzięki temu, w obu przypadkach mieliśmy te same warunki oświetleniowe, zatem wszelkie różnice widoczne na porównywanych zdjęciach wynikają z właściwości danej matrycy. W tabelkach poniżej prezentujemy również zdjęcia wykonane Canonem 1000D. Trzeba jednak wiedzieć, że były one wykonane w innym czasie i przy innym oświetleniu kościoła, zatem przy porównywaniu ich z D3000 trzeba to wziąć pod uwagę.

ISO 100
0 EV
+4 EV
D3000
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
A100
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
1000D
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
ISO 1600
D3000
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
A100
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
1000D
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny


Dla czułości ISO 100 rozjaśnienie o 4EV ciemnej partii obrazu daje podobny wynik zarówno w przypadku D3000 jak i A100. Zdjęcie z A100 wydaje się być jednak nieco jaśniejsze i mniej kontrastowe niż w przypadku D3000. Z drugiej jednak strony na zdjęciu z Nikona szum jest wyraźniejszy. Dla ISO 1600 dopatrywanie się różnic pomiędzy D3000 a A100 nie ma większego sensu. W obu przypadkach degrdacja obrazu spowodowana szumem jest znaczna i na porównywalnym poziomie. Spójrzmy teraz jak wygląda sytuacja gdy próbujemy odzyskać szczegóły w jasnych partiach obrazu.

ISO 100
0 EV
-4 EV
D3000
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
A100
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
1000D
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
ISO 1600
D3000
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
A100
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny
1000D
Nikon D3000 - Zakres tonalny Nikon D3000 - Zakres tonalny

W tym przypadku, zarówno dla ISO 100 jak również ISO 1600 różnice pomiędzy D3000 a A100 są niewielkie. Mogą one wynikać z faktu, ze oryginalne zdjęcia różnią się nieco jasnością, a to może przekładać się na efekt końcowy po przyciemnieniu o 4 EV.