Nikon D3000 - test aparatu
9. Podsumowanie
Jakość wykonania i ergonomia: 3.1 /6.0
Pod względem jakości wykonania Nikon D3000 wypada całkiem pozytywnie i nie mamy na tym punkcie szczególnych zastrzeżeń. Aparat prezentuje się estetycznie, a korpus wygląda solidnie. Poszczególne elementy sterujące działają bez zarzutu. Choć rozdzielczość wyświetlacza LCD nie jest duża, to jednak jego 3-calowy rozmiar oraz jakość generowanego obrazu zapewniają wygodną pracę z aparatem. Niestety liczba przycisków w tej klasie sprzętowej jest zazwyczaj niewielka i D3000 nie jest tu wyjątkiem. Trzeba jednak przyznać, że funkcjonalność przycisków w Canonie 1000D zapewnia więcej swobody niż w D3000. Obsługę testowanego Nikona na pewno przyspiesza tryb edycji ekranu informacyjnego, jednak to nie to samo, co dedykowane konkretnym parametrom osobne przyciski. W Nikonie D3000 warto pochwalić rozbudowane menu, które mimo niskiej klasy aparatu daje wiele możliwości początkującemu amatorowi fotografii.
Użytkowanie: 3.9 / 6.0
Niestety niewielkie rozmiary korpusu nie wpływają pozytywnie na ocenę wygody użytkowania. Mimo stosunkowo dobrze wyprofilowanego uchwytu jego małe rozmiary mogą stanowić problem, zwłaszcza dla użytkowników o większych dłoniach. Dodatkowo materiał, którym została wyłożona rękojeść nie zapewnia dostatecznej przyczepności dłoni. Jednak D3000 bardzo dobrze spisał się pod względem szybkości działania i podczas jego używania nie natrafiliśmy na irytujące opóźnienia. Nikon wypadł również nieźle w kategorii zdjęć seryjnych dla plików JPEG, aczkolwiek miłośnicy surowych plików nie mogą liczyć na dobre osiągi w tej kategorii.
Warto pochwalić Nikona D3000 za 11-polowy autofokus. W porównaniu do 3 punktów ostrości w modelu D60 jest niewątpliwie istotna poprawa. Lampa błyskowa w D3000 pracuje na dobrym i porównywalnym do konkurencji poziomie. Na pochwałę zasługuje również fakt, że mimo przynależności do klasy entry level, w Nikonie D3000 zastosowany rozbudowany system współpracy z zewnętrznymi lampami błyskowymi. Niestety podobnie jak inne korpusy lustrzanek Nikona, D3000 nie posiadają wbudowanej stabilizacji obrazu. Aparat można jednak nabyć w zestawie ze stabilizowanym obiektywem. Należy również wspomnieć, że aby w pełni korzystać z funkcji autofokusu, musimy zaopatrzyć się w obiektyw z wbudowanym silnikiem.
Rozdzielczość: 3.8 / 6.0
Zastosowanie w D3000 matrycy o rozdzielczości 10 Mpix można uznać za rozsądne posuniecie. Dla zastosowań czysto amatorskich jest to wystarczające rozwiązanie. Podobnie jak pozytywnie oceniliśmy D60 w tej kategorii, można by zrobić to samo w przypadku D3000. Jednak jest jedno poważne ALE. Chodzi oczywiście o wyostrzanie jednej ze składowych rozdzielczości w plikach RAW. Nie możemy przejść nad tym obojętnie, dlatego w tej kategorii D3000 dostaje od nas spory minus.
Balans bieli: 5.1 / 6.0
Do pracy balansu bieli nie mamy większych zastrzeżeń. Tryb automatycznego balansu bieli radzi sobie dobrze w większości przypadków, a błędy i nasycenia koloru utrzymują się na dobrym poziomie. Tradycyjnie zawodzi on w przypadku światła żarowego, ale do tego jesteśmy już przyzwyczajeni. Dla części użytkowników plusem może się okazać duża liczba balansów bieli dla światła jarzeniowego.
Jakość obrazu w JPEG: 4.9 / 6.0
Pod względem jakości zdjęć zapisanych w formacie JPEG nie mamy powodów do narzekań. Na zdjęciach z minimalnym wyostrzeniem szum nie jest dokuczliwy dla większości czułości i dopiero przy ISO 3200 zaczyna drażnić. Trzeba jednak przyznać, że 1000D wypadł nieco lepiej w tej kategorii.
Jakość obrazu i szumy w RAW: 3.5 / 6.0
Mimo iż pomiary szumu w D3000 na zdjęciach JPEG pokazały porównywalny poziom z D60, to w przypadku plików RAW testowany Nikon się nie popisał. Otrzymane wartości szumu są bowiem wyraźnie wyższe, niż te z którymi mieliśmy do czynienia w D60. Zapewne wpływ na to ma zastosowanie wyostrzania surowych plików, które powoduje uwydatnienie szumu. D3000 przegrywa również pojedynek w tej kategorii z 1000D, u którego mimo wyostrzania, szumy utrzymują jednak niższy poziom.
Zakres tonalny: 4.1 / 6.0
Całkowity zakres tonalny w Nikonie D3000 jest minimalnie lepszy niż w D60. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, wówczas oba aparaty wypadają porównywalnie. D3000 zachowuje się również podobnie w tej kategorii do konkurencyjnego 1000D.
Ocena końcowa
Jakość wykonania i ergonomia | 3.1 |
Użytkowanie | 3.9 |
Rozdzielczość | 3.8 |
Balans bieli | 5.1 |
Jakość obrazu w JPG | 4.9 |
Jakość obrazu i szumy w RAW | 3.5 |
Zakres tonalny | 4.1 |
Średnia | 4.1 / 6.0 |
Czy warto polecić Nikona D3000 początkującym amatorom fotografii? Wiele cech tego aparatu wskazuje na to, że warto. Dla kogoś, kto chce zacząć zabawę z fotografią, a jednocześnie nie chce wydać sporej sumy na kupno drogiej i zaawansowanej lustrzanki, D3000 wydaje się być ciekawą propozycją. Niewielkie rozmiary i mała waga mogą stanowić zaletę, gdyż przy wielu okazjach można zabrać aparat ze sobą i nie trzeba dźwigać dodatkowej ciężkiej torby ze sprzętem. Prostota obsługi powinna pomóc w poznawaniu tajników fotografii bez konieczności wcześniejszego uczenia się obsługi aparatu. Dobra jakość zdjęć w formacie JPEG oraz wierne odwzorowanie kolorów sprawi, że większość potencjalnych użytkowników wybierze ten rodzaj zdjęć, a to pozwoli zaoszczędzić początkującemu amatorowi fotografii konieczności obrabiania surowych plików. Z drugiej jednak strony D3000 nie posiada ani trybu Live View, ani trybu wideo, co może być istotne dla potencjalnego nabywcy. W takiej sytuacji alternatywą mógłby być Canon 1000D, który posiada funkcję podglądu na żywo lub Nikon D5000, który dodatkowo ma uchylny wyświetlacz i tryb wideo. Jednak w przypadku tego ostatniego trzeba się liczyć z wyższymi kosztami zakupu.
A jak cenowo wygląda testowany Nikon na tle konkurencji. D3000 w zestawie z obiektywem Nikkor AF-S 18-55mm DX VR to wydatek około 1800 zł*. Canona 1000D z obiektywem EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS można dostać w porównywalnej cenie. Sony A230 z obiektywem DT 18-55 mm F 3.5-5.6 SAM można kupić już za około 1630 zł*, natomiast zestaw Pentax K-m + obiektyw 18-55mm f/3.5-5.6 AL to wydatek rzędu 1900 zł*. Jak widać różnice w cenach nie są duże. My jednak nie chcemy niczego sugerować. Każdy potencjalny nabywca sam musi wiedzieć, na czym mu najbardziej zależy i ocenić co dany aparat ma do zaoferowania.
(*) - ceny na podstawie serwisu Ceneo z dnia 16 października 2009 roku.
Ciekawe jest jeszcze jedno porównanie. Otóż można zastanowić się w czym tak naprawdę D3000 jest lepszy od swojego bezpośredniego poprzednika czyli D60. Odpowiedź może być zaskakująca. Z naszych pomiarów i rozważań wynika, że w tym co najistotniejsze, czyli jakości obrazu, D60 przewyższa nowszy model, dając trochę mniejszy szum, praktycznie taki sam zakres tonalny i brak wyostrzania RAW-ów.
Pokuśmy się jeszcze o krótki komentarz w kwestii owego wyostrzania plików RAW. O tym, czym kierowali się projektanci D3000 wprowadzając takie rozwiązanie możemy jedynie gdybać. Bardzo prawdopodobne jest jednak podejście w stylu: "skoro inni producenci stosują takie zabiegi (na przykład Canon 1000D), to dlaczego my nie możemy". Przyznać trzeba, że konkurencja na rynku fotograficznym jest duża i każdej z firm zależy na tym, aby to jej aparat był lepszy od innych i sprzedawał się jak najlepiej. Jednak fakt, że jakaś firma modyfikuje pliki RAW i nadal nazywa je surowymi nie oznacza, że inne też powinny to robić. Jest to nieuczciwe podejście do klienta, który bez szczegółowej analizy takich plików nie jest w stanie sam ocenić - zwłaszcza przed kupnem aparatu - na ile faktycznie są one surowe, a na ile modyfikowane przez oprogramowanie aparatu.
Na koniec przedstawiamy najważniejsze zalety i wady Nikona D3000.
Zalety
- bardzo dobra jakość zdjęć JPEG i RAW dla niższych czułości,
- dobra jakość zdjęć JPEG dla wyższych czułości,
- zakres tonalny na dobrym poziomie,
- wysoka rozdzielczość matrycy (biorąc pod uwagę niewyostrzoną składową),
- szybkość zdjęć seryjnych dla plików JPEG na dobrym poziomie,
- dobry pomiar światła,
- 11 punktowy autofokus,
- sprawnie działający balans bieli,
- czyszczenie matrycy,
- czytelne i intuicyjne menu,
- duży, jasny i wyraźny wyświetlacz,
- rozbudowany system sterowania błyskiem,
- 7 rodzajów balansu bieli dla światła jarzeniowego.
Wady
- silne wyostrzanie poziomej składowej rozdzielczości na plikach RAW,
- stosunkowo duży szum na plikach RAW dla wyższych czułości,
- brak wbudowanego silnika wspomagającego autofokus,
- słaby tryb zdjęć seryjnych dla plików RAW oraz RAW+JPEG,
- niewielkie rozmiary uchwytu,
- problemy z automatycznym balansem bieli w przypadku światła żarowego,
- mała liczba przycisków przyspieszających obsługę aparatu,
- mały wizjer,
- brak stabilizacji obrazu,
- brak bracketingu ekspozycji,
- niska rozdzielczość ekranu LCD,
- brak trybu Live View.
Przykładowe zdjęcia