Olympus Zuiko Digital ED 12-60 mm f/2.8-4.0 SWD - test obiektywu
8. Winietowanie
Chcąc być jednak obiektywnym trzeba porównać ten wynik do osiagów
wspominanych przy dystorsji obiektywów dających taki sam kąt widzenia
jak ZD 12-60 mm na 12 mm. Na tle konkurentów Olympus wypada więc bardzo
dobrze, bo inne obiektywy notowały spadki jasności sięgające aż 42-49%.
Znacznie lepiej jest w środku zakresu ogniskowych, gdzie winietowanie nie stwarza praktycznie żadnych problemów. Przy 23 mm i przysłonie f/3.4 spadek jasności w rogach kadru wynosi tylko 11% (-0.34 EV) i spada do 9% dla f/4.0. Natomiast dla 40 mm i maksymalnego otworu względnego winietowanie wynosi 15% (-0.46 EV), spada do 12% dla f/4.0 i do 7% dla f/5.6.
Ciut gorzej jest dla maksymalnej ogniskowej, gdzie dla f/4.0 winietowanie wynosi 21% (-0.68 EV). Na szczęście dla f/5.6 spada ono do poziomu 12%, a dla f/8.0 znika zupełnie (6%).