Sony Alpha DSLR-A550 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Temperaturę barwową możemy ustawiać w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. W tym przypadku mamy także możliwość użycia funkcji „Filtr kolorowy”, pozwalającej uzyskać efekt fotograficznych filtrów CC (Color Compensation). Funkcja ta działa w taki sposób, że wykorzystując ustawioną temperaturę jako bazową, barwę zdjęcia można regulować dodatkowo w dwóch kierunkach: G (Green) i M (Magenta). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 7.45 | 116.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.44 | 117.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.51 | 109.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.01 | 110.3 |
3000K | Auto | 11.8 | 114.1 |
3000K | Żarówki | 7.15 | 106.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.12 | 104.4 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.89 | 104.3 |
Świetlówka | Auto | 7.89 | 112.2 |
Świetlówka | Świetlówka | 17.7 | 120.4 |
W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na światło słoneczne. W tym przypadku błędy koloru zarówno dla automatycznego i dedykowanego balansu bieli są na porównywalnym poziomie. Nie są one co prawda duże i utrzymują akceptowalny poziom, jednak można by oczekiwać lepszego rezultatu w tym przypadku. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że o tej porze roku słońce jest dość nisko nad horyzontem, co skutkuje ociepleniem temperatury barwowej jego światła, w wyniku dłuższej drogi promieni w atmosferze ziemskiej. Dodatkowe zamglenie i zadymienie powietrza pogarszają tę sytuację. Zatem niezbyt rewelacyjny wynik A550 w tej sytuacji może być wynikiem opisanej sytuacji.
Z powyższych wyników widać, że automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze w dni pochmurne i przy świetle lampy błyskowej. Wartości błędu są na stosunkowo niskim poziomie, a dodatkowo są mniejsze niż w przypadku dedykowanych balansów bieli. Standardowo pewne problemy pojawiają się przy świetle żarowym, jednak trzeba przyznać, że w tym przypadku błąd koloru dla automatycznego balansu bieli jest i tak wyraźnie niższy, niż te które obserwujemy dla większości testowanych aparatów. Interesującą sytuację mamy również dla świetlówki. Widać, że automatyczny balans bieli nie wypadł najgorzej w tej sytuacji, podczas gdy dedykowany balans bieli nie sprawdził się zupełnie w przypadku użytej przez nas świetlówki.
Można zauważyć, że A550 ma tendencję do przesycania kolorów, jednak w przypadkach kiedy błąd koloru jest niski, również nasycenie utrzymuje akceptowalny poziom. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.