Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A550 - test aparatu

4 stycznia 2010
Szymon Starczewski Komentarze: 96

5. Balans bieli

Sony Alpha 550 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówki,
  • Świetlówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
W przypadku dedykowanych balansów bieli, tonację kolorów można regulować w zakresie −3 do +3. Podczas regulacji w stronę ujemną kolorystyka zdjęcia staje się zimniejsza, podczas gdy regulacja w stronę dodatnią powoduje ocieplanie barw.


Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli

Temperaturę barwową możemy ustawiać w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. W tym przypadku mamy także możliwość użycia funkcji „Filtr kolorowy”, pozwalającej uzyskać efekt fotograficznych filtrów CC (Color Compensation). Funkcja ta działa w taki sposób, że wykorzystując ustawioną temperaturę jako bazową, barwę zdjęcia można regulować dodatkowo w dwóch kierunkach: G (Green) i M (Magenta). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.


----- R E K L A M A -----

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 7.45 116.6
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.44 117.1
Pochmurny dzień Auto 4.51 109.8
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.01 110.3
3000K Auto 11.8 114.1
3000K Żarówki 7.15 106.5
Lampa błyskowa Auto 5.12 104.4
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 5.89 104.3
Świetlówka Auto 7.89 112.2
Świetlówka Świetlówka 17.7 120.4

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na światło słoneczne. W tym przypadku błędy koloru zarówno dla automatycznego i dedykowanego balansu bieli są na porównywalnym poziomie. Nie są one co prawda duże i utrzymują akceptowalny poziom, jednak można by oczekiwać lepszego rezultatu w tym przypadku. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że o tej porze roku słońce jest dość nisko nad horyzontem, co skutkuje ociepleniem temperatury barwowej jego światła, w wyniku dłuższej drogi promieni w atmosferze ziemskiej. Dodatkowe zamglenie i zadymienie powietrza pogarszają tę sytuację. Zatem niezbyt rewelacyjny wynik A550 w tej sytuacji może być wynikiem opisanej sytuacji.

Z powyższych wyników widać, że automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze w dni pochmurne i przy świetle lampy błyskowej. Wartości błędu są na stosunkowo niskim poziomie, a dodatkowo są mniejsze niż w przypadku dedykowanych balansów bieli. Standardowo pewne problemy pojawiają się przy świetle żarowym, jednak trzeba przyznać, że w tym przypadku błąd koloru dla automatycznego balansu bieli jest i tak wyraźnie niższy, niż te które obserwujemy dla większości testowanych aparatów. Interesującą sytuację mamy również dla świetlówki. Widać, że automatyczny balans bieli nie wypadł najgorzej w tej sytuacji, podczas gdy dedykowany balans bieli nie sprawdził się zupełnie w przypadku użytej przez nas świetlówki.

Można zauważyć, że A550 ma tendencję do przesycania kolorów, jednak w przypadkach kiedy błąd koloru jest niski, również nasycenie utrzymuje akceptowalny poziom. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: świetlówka
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli
Światło: świetlówka
Balans bieli: świetlówka
Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A550 - Balans bieli