Sony Alpha DSLR-A550 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dla niższych czułości całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV i dopiero przy wyższych czułościach zaczyna nieco opadać. Jest to wynik typowy dla większości testowanych przez nas lustrzanek. Więcej o możliwościach aparatu mówi nam jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku niestety A550 pokutuje brakiem czułości ISO 100. Dla ISO 200 zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia osiąga tylko 6.3 EV. Co prawda jest to wynik podobny do tego jaki dla ISO 200 osiągnął Canon 50D, jednak w jego przypadku dla ISO 100 zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia sięga 7.4 EV. Co więcej, amatorski Nikon D5000 przy czułości ISO 200 zanotował wynik powyżej 7 EV. Trzeba jednak przyznać, że A550 pokonuje o ponad 1 EV Pentaxa K-7, którego wynik dla tej czułości wypadł minimalnie poniżej 5 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zwykle wykonujemy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. W przypadku A550 zamiast ISO 100 zmuszeni byliśmy użyć ISO 200 skracając jednocześnie czas ekspozycji do 15 sekund. W tym samym czasie wykonaliśmy analogiczne zdjęcia Canonem 50D. Pliki RAW zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV w programie Adobe Lightroom, a następnie wywołane do 48-bitowych TIFF-ów.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Zarówno dla ISO 200 jak i ISO 1600 zdjęcie wynikowe wyglądają podobnie w przypadku obu aparatów, a poziom szumu i ilość zachowanych szczegółów jest porównywalna. Można by co prawda dopatrywać się delikatnej przewagi A550 przy ISO 200, jednak różnica ta jest minimalna.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
W przypadku przyciemniania jasnych partii obrazu, Sony A550 i Canon 50D zachowują się podobnie, a różnice w obrazach wynikowych z obu aparatów są minimalne.
Funkcja D-Range i HDR
W Sony A550 mamy dwie funkcje związane z optymalizacją zakresu tonalnego. Pierwsza z nich modyfikuje wykonane zdjęcie w celu zwiększenia zakresu tonalnego. Możemy wybrać automatyczną optymalizację lub zdecydować się na 1 z 5 poziomów. Podczas korzystania z funkcji HDR aparat automatycznie wykonuje dwa zdjęcia z różną ekspozycją, a następnie łączy je za sobą, co skutkuje zwiększeniem zakresu tonalnego na zdjęciu wynikowym. Decyzję o tym, o ile EV mają różnić się wykonywane zdjęcia możemy pozostawić aparatowi, wybierając po prostu tryb automatyczny. Jeśli zdecydujemy się na ręczny wybór różnicy ekspozycji, do dyspozycji mamy zakres od 1 do 3 EV ze skokiem 0.5 EV.
Poniższa tabelka prezentuje zdjęcia wykonane przy wyłączonej funkcji D-Range i HDR. W kolejnych dwóch tabelkach umieściliśmy zdjęcia prezentujące wynik działania obu wymienionych funkcji, zatem można porównać je pomiędzy sobą oraz ze zdjęciami wykonanymi bez ich użycia.
Tabela poniżej przedstawia zdjęcia z włączoną funkcją D-Range z poziomem intensywności ustawionym na 1, 3 i 5.
D-Range ON | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poniżej przedstawiamy zdjęcia z włączoną funkcją HDR. Poszczególne przykłady prezentują wynik działania tej funkcji przy ustawieniach różnicy ekspozycji na poziomie 1, 2 i 3 EV.
HDR ON | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|