Pentax K-x - test aparatu
8. Zakres tonalny
Na powyższym wykresie niepokojąco wygląda jednak ISO 1600. Ale wystarczy przypomnieć sobie poprzedni rozdział i wykresy szumów ze zdjęć RAW. Na tych wykresach przy tej czułości także następowało małe załamanie wynikające z odszumiania. Ponieważ dynamika tonalna jest uzależniona od poziomu szumu w taki sposób, że im mniej szumu, to dynamika wzrasta, dlatego na powyższym wykresie widzimy wzrost DR bo szum został programowo zmniejszony.
Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń programu Imatest na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
6400 |
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na
czułościach ISO 100, 200 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio
30, 15 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
K-m | |||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
K-m | |||
|
Wycinki ze zdjęć nocnych należy porównywać z dużą ostrożnością. Porównaliśmy K-x z wcześniejszym modelem K-m oraz Nikonem D300s wyznaczającym dość wysoki poziom, a ponadto posiadający tę samą co K-x matrycę. Niestety testy tych aparatów były wykonywane w dużych odstępach czasowych i w międzyczasie zmianie uległo oświetlenie fotografowanego kościoła.
Szczególną uwagę należy zwrócić na wycinki rozjaśniane, bo w ich przypadku widać największe różnice w oświetleniu wyjściowego zdjęcia. Ponieważ zdjęcie z K-x jest na wstępie ciemniejsze, to rozjaśnianie go może wygenerować większy szum, niż jeśli byłoby ono bardziej oświetlone. W takiej sytuacji K-x jest trochę pokrzywdzony w stosunku do K-m i D300s. Mimo tego wypada on bardzo dobrze na tle wspomnianego Pentaxa K-m i Nikona D300s.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
K-m | |||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
K-m | |||
|