Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Pentax K-x - test aparatu

14 stycznia 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 249

8. Zakres tonalny

Wykres poniżej przedstawia całkowity zakres tonalny i dynamikę tonalną przy założeniu, że zdjęcie jest dobrej i bardzo dobrej jakości. Jakość zdjęcia wyrażamy przez stosunek szumu do sygnału, w tym przypadku odpowiednio 0.25 i 0.1. Jak widać, dla ISO 200, przy bardzo dobrej jakości zdjęcia, zakres osiąga bardzo dobry poziom 7.3 EV. Jest to wynik nieco lepszy ale bardzo bliski rezultatom dla Nikona D300s czy ostatnio testowanego aparatu kompaktowego Leica X1. W tych dwóch aparatach jak już wspominaliśmy znajduje się ten sam typ matrycy, stąd i podobne rezultaty pod względem zakresu tonalnego. Dla tych trzech aparatów podobnie wygląda nawet ogólny kształt krzywej, która wyraźnie załamuje się na programowej czułości ISO 100.

Pentax K-x - Zakres tonalny


Na powyższym wykresie niepokojąco wygląda jednak ISO 1600. Ale wystarczy przypomnieć sobie poprzedni rozdział i wykresy szumów ze zdjęć RAW. Na tych wykresach przy tej czułości także następowało małe załamanie wynikające z odszumiania. Ponieważ dynamika tonalna jest uzależniona od poziomu szumu w taki sposób, że im mniej szumu, to dynamika wzrasta, dlatego na powyższym wykresie widzimy wzrost DR bo szum został programowo zmniejszony.


----- R E K L A M A -----

Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń programu Imatest na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Pentax K-x - Zakres tonalny
200 Pentax K-x - Zakres tonalny
400 Pentax K-x - Zakres tonalny
800 Pentax K-x - Zakres tonalny
1600 Pentax K-x - Zakres tonalny
3200 Pentax K-x - Zakres tonalny
6400 Pentax K-x - Zakres tonalny
12800 Pentax K-x - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-x - Zakres tonalny
200 Pentax K-x - Zakres tonalny
400 Pentax K-x - Zakres tonalny
800 Pentax K-x - Zakres tonalny
1600 Pentax K-x - Zakres tonalny
3200 Pentax K-x - Zakres tonalny
6400 Pentax K-x - Zakres tonalny
6400 Pentax K-x - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na czułościach ISO 100, 200 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30, 15 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV.

Pentax K-x - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
K-x
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
K-m Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
D300s
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
200 ISO
K-x
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
D300s
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
1600 ISO
K-x
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
K-m Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
D300s
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny


Wycinki ze zdjęć nocnych należy porównywać z dużą ostrożnością. Porównaliśmy K-x z wcześniejszym modelem K-m oraz Nikonem D300s wyznaczającym dość wysoki poziom, a ponadto posiadający tę samą co K-x matrycę. Niestety testy tych aparatów były wykonywane w dużych odstępach czasowych i w międzyczasie zmianie uległo oświetlenie fotografowanego kościoła.

Szczególną uwagę należy zwrócić na wycinki rozjaśniane, bo w ich przypadku widać największe różnice w oświetleniu wyjściowego zdjęcia. Ponieważ zdjęcie z K-x jest na wstępie ciemniejsze, to rozjaśnianie go może wygenerować większy szum, niż jeśli byłoby ono bardziej oświetlone. W takiej sytuacji K-x jest trochę pokrzywdzony w stosunku do K-m i D300s. Mimo tego wypada on bardzo dobrze na tle wspomnianego Pentaxa K-m i Nikona D300s.

100 ISO
0 EV
–4 EV
K-x
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
K-m Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
D300s
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
200 ISO
K-x
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
D300s
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
1600 ISO
K-x
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
K-m Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny
D300s
Pentax K-x - Zakres tonalny Pentax K-x - Zakres tonalny