Fujifilm FinePix S200EXR - test aparatu
3. Użytkowanie
Wygoda użytkowania
Kształt oraz wielkość korpusu S200EXR zbliżają ten aparat kompaktowy do
segmentu amatorskich lustrzanek. Uchwyt Fuji S200EXR jest bardzo dobrze
wyprofilowany i na tyle duży, że bardzo wygodnie trzymamy ten aparat
podczas fotografowania. Niezwykle dużym ułatwieniem w kwestii obsługi
i użytkowania S200EXR jest obiektyw z manualnym pierścieniem
do zmiany powiększenia. Dzięki niemu ten aparat kompaktowy użytkuje się
jak lustrzankę z obiektywem o dużym zakresie ogniskowych.
Wiele radości daje duża liczba przycisków na korpusie S200EXR. Dzięki temu szybciej możemy sterować aparatem. Aparat nadrabia tym samym niezbyt dobrze zaprojektowane menu, składające się z wielu opcji upakowanych jedynie w dwóch zakładkach. Na przykład głęboko w ustawieniach aparatu schowany jest zapis RAW.
Menu jest niedopracowane w jeszcze jednej kwestii, a mianowicie przy zmianie zakładki ekran na krótką chwilę gaśnie. Jest to dość dezorientujące zjawisko i na tyle długotrwałe, że nawet po dłuższym użytkowaniu, nadal myślimy, że przy przełączaniu zakładki, przypadkowo nacisnęliśmy spust migawki i wyszliśmy z menu. Mamy nadzieję, że tę wadę naprawi w przyszłości kolejna wersja oprogramowania sterującego.
Zaletą w S200EXR są ustawienia użytkownika C1 i C2. Mamy więc do dyspozycji dwa miejsca w pamięci aparatu pod którymi możemy zapisać nasze ustawienia i w dowolnej chwili w szybki sposób po nie sięgnąć.
Zauważyliśmy, że odcinek czasowy 1 EV migawki jest momentami podzielony na 4 a nie 3 części. W aparacie są więc dostępne na przykład takie kolejne czasy: 1/800, 1/1000, 1/1200, 1/1500 i 1/1600. Mimo tego, według producenta przejście z jednego na drugie ustawienie odbywa się co 1/3 EV. To także powinno być naprawione przez nowy firmware.
Szybkość
Jeśli wykonujemy aparatem zdjęcia tylko w formacie JPEG, to narzekać na szybkość nie możemy. Aparat dzielnie wykonuje nasze polecenia i obsługa S200EXR jest przez to przyjemna. Kiedy jednak przełączamy w tryb zapisu RAW+JPEG to aparat zaczyna się ślimaczyć. Po wykonaniu zdjęcia wszelkie przyciski blokują się na dobre kilka sekund. Na szczęście można używać spustu migawki, choć jeśli chcielibyśmy zmienić jakieś ustawienie po pierwszym zdjęciu, to niestety musimy swoje odczekać. Formatowanie czy kasowanie zdjęć trwa krótko i tutaj narzekać nie możemy.
Zdjęcia seryjne
Test szybkości zdjęć seryjnych wykonaliśmy dla trybu High, z kartą SanDisc Extreme III 2.0 GB, przy czułości ustawionej na ISO 1600 i migawce 1/1000 sekundy. Dla poszczególnych rodzajów zapisywanych plików otrzymaliśmy następujące rezultaty dla 30-sekundowego interwału:
- 12 zdjęć w formacie JPEG,
- 6 zdjęć w formacie RAW.
Tryb seryjny S200EXR słabo funkcjonuje. Jeśli chcielibyśmy robić seryjne zdjęcia przy pełnej rozdzielczości, to aparat pozwoli jedynie na zapis serii 6 zdjęć w formacie JPEG z prędkością około 1.5 kl/s i z taką samą szybkością serię 3 zdjęć w formacie RAW. Po zrzuceniu zdjęć z bufora do pamięci, można znowu wykonać podobną serię zdjęć, co pokazują wykresy poniżej.
S200EXR ma jeszcze kilka niestandardowych trybów zdjęć seryjnych:
- last 6 – aparat wykonuje 40 zdjęć z szybkością 1.6 kl/s ale tylko ostatnie 6 jest zapisywanych na kartę pamięci,
- top 24 – aparat wykonuje 24 zdjęcia w serii, ale w rozdzielczości Small,
- last 24 – aparat wykonuje 40 zdjęć z szybkością 5 kl/s w rozdzielczości Small, ale tylko ostatnie 24 są zapisywane na kartę pamięci.
Menu
Menu Fuji S200EXR ma dwie zakładki: menu fotografowania i menu ustawień.
W trybie podglądu zdjęć aktywuje się dodatkowo menu podglądu.
Menu fotografowania:
- pozycja scen – w trybie SP,
- tryb EXR – w trybie EXR,
- rozmiar zdjęcia – L, M lub S w formatach 4:3, 3:2 lub 16:9,
- jakość zdjęcia – fine, normal,
- dynamika tonalna – Auto, DR100, DR200, DR400, DR800,
- symulacja filmu – standard, velvia, astia, b-w, sepia,
- korekcja WB,
- ustawienie nasycenia koloru,
- ustawienie tonacji,
- ustawienie ostrości,
- redukcja szumów – wysoka, standard, niska,
- tryb AF,
- bracketing AE,
- kompensacja błysku – od −2/3 do +2/3 EV ze skokiem 1/3 EV,
- włączenie zewnętrznego błysku,
- tryb zdjęć seryjnych,
- zapis ustawień własnych.
Menu ustawień:
- data/czas,
- czas na świecie,
- język,
- tryb cichy – wyłączanie dźwięków aparatu,
- reset ustawień,
- format karty,
- długość wyświetlania obrazu,
- numeracja zdjęć,
- regulacja poziomu dźwięku,
- jasność LCD,
- odświeżanie wizjera – 30 lub 50 kl/s,
- autowyłączanie aparatu,
- wybór podwójnej stabilizacji obrazu,
- ustawienie zapisu kopii zdjęcia po usunięciu czerwonych oczu,
- włączenie diody wspomagania AF,
- ustawienie AE-Lock,
- tryb zapisu RAW,
- potwierdzenie ostrości,
- wybór koloru tła menu,
- tryb TV,
- reset ustawień własnych.
Menu podglądu zdjęć:
- kasowanie,
- pokaz slajdów,
- usuwanie czerwonych oczu,
- obracanie zdjęcia,
- ochrona zdjęcia,
- kadrowanie zdjęcia,
- zmiana rozmiaru,
- kopiowanie pomiędzy pamięcią wewnętrzną a kartą pamięci,
- nagrywanie notatki dźwiękowej do zdjęcia,
- polecenie wydruku.
Jakość zdjęć
Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki testowej zapisanych jako JPEG w dwóch różnych poziomach jakości.
fine 3.7 MB |
||
normal 2.8 MB |
Lampa błyskowa
Trudno nam porównać parametry techniczne wbudowanej lampy błyskowej w S200EXR do innych aparatów, ponieważ w specyfikacji Fuji liczba przewodnia lampy jest podana przy ISO Auto. Przy takich ustawieniach wynosi ona 0.3–7.2 m przy szerokim kącie i 0.9–3.8 m w położeniu tele.
Dostępne są następujące tryby pracy lampy:
- Auto,
- błysk wymuszony,
- synchronizacja z długimi czasami,
- powyższe opcje w połączeniu z redukcją czerwonych oczu,
- błysk wyłączony.
Aparat ma także gorącą stopkę, co pozwala na podłączenie zewnętrznej lampy błyskowej lub wyzwalacza lamp studyjnych. W menu znajduje się opcja aktywująca zewnętrzny błysk. Zauważyliśmy jednak, że na przykład w trybie makro złącze nie działa i nie można wyzwolić lamp studyjnych. Jest to pewnie kolejna wada oprogramowania aparatu.
Poniżej przedstawiamy porównanie mocy błysku w ciemnej sali wykonane w trybie Program przy ISO 100 i Manual w tej samej czułości, czasie 1/100 s i przysłonie f/8.0.
M | P |
Stabilizacja obrazu
Stabilizację obrazu oceniamy wykonując serię kilkudziesięciu zdjęć przy zadanym czasie i porównujemy zdjęcia z włączoną i wyłączoną stabilizacją. Następnie na wykresie umieszczamy procentową ilość nieudanych zdjęć. Odległość pomiędzy liniami dopasowanymi do punktów pomiarowych jest efektywną miarą stabilizacji.
Skuteczność stabilizacji obrazu w S200EXR jest niewielka. W naszym
teście przy ogniskowej 50 mm osiągnęliśmy maksymalną wartość poniżej
1 EV, czyli pozwalałoby to na korzystanie z czasów dwa razy dłuższych
niż standardowo.
Filmy
Fuji S200EXR może nagrywać filmy jedynie w rozdzielczości 640×480 lub 320×240 pikseli z szybkością 30 kl/s. Trybu filmowania HD nie ma w tym modelu. Ostrość, ekspozycja i balans bieli są automatycznie ustawiane przez aparat w trakcie filmowania. Przykłady klipów filmowych można obejrzeć pod poniższymi linkami:
Symulacja filmu
W aparatach Fuji często pojawiają się funkcje symulujące kolory jakie uzyskuje się na zdjęciach z klisz analogowych. W S200EXR są więc następujące tego typu nastawy, których przykłady pokazujemy poniżej:
- Provia/Standard – standardowa reprodukcja kolorów,
- Velvia/Vivid – duży kontrast i nasycenie kolorów,
- Astia/Soft – miękkie tony i małe nasycenie,
- B&W – obraz czarno-biały,
- Sepia – obraz w kolorze sepii.
Provia/Standard | |
Velvia/Vivid | |
Astia/Soft | |
B&W | |
Sepia | |