Fujifilm FinePix S200EXR - test aparatu
6. Podsumowanie
Funkcjonalność
Wiele aspektów składa się na przyjemność fotografowania przy pomocy S200EXR. Dzięki dużemu korpusowi i dobrze wyprofilowanemu uchwytowi aparat trzyma się w dłoni bardzo wygodnie. Duża ilość przycisków na korpusie przyspiesza sterowanie aparatem. Ogromną zaletą w tym aparacie jest jednak przede wszystkim obiektyw z manualnym pierścieniem do zmiany powiększenia. Dzięki niemu oraz elektronicznemu wizjerowi można fotografować Fuji S200EXR jak lustrzanką.
W S200EXR mogła by być bardziej dopracowana struktura menu i rozmieszczenie w nim funkcji oraz dopracowana skuteczność stabilizacji obrazu. Aparat mógłby także szybciej pracować przy zapisie RAW oraz posiadać szybszy tryb seryjny.
Fuji S200EXR odstaje od wprowadzanych obecnie na rynek kompaktów trybem filmowania. Może on nagrywać jedynie filmy w maksymalnej rozdzielczości 640×480 px, a więc nie obsługuje standardu HD. Ocena w tej kategorii: 4+
Optyka
Obiektyw Fujinon zastosowany w S200EXR pokazał nam wiele swoich zalet. Przy szerokim zakresie ogniskowych, jakim jest przedział 30.5–436 mm, rozdzielczość w centrum kadru utrzymywana jest mniej więcej na równym poziomie dla każdej ogniskowej, a na brzegu rozdzielczość spada w niewielkim stopniu w stosunku do centrum. Aberracja chromatyczna notuje co najwyżej średni poziom przy najkrótszej ogniskowej. Obiektyw dobrze koryguje także zjawisko komy. Dystorsja i winietowanie obiektywu są automatycznie zmniejszane na zdjęciach JPEG i podczas wywoływania programem firmowym. Pomiary po wywołaniu dcrawem pokazały dużą dystorsję i winietowanie na szerokim kącie. Na pochwałę zasługuje funkcja Makro i SuperMakro. Przy fotografowaniu pod ostre światło na zdjęciach mogą niestety pojawić się odblaski. Ocena: 4+
Matryca
Testowany przez nas kompakt Fuji jest przykładem zastosowania matrycy wykonanej w technologii EXR. Zastosowanie dwóch rodzajów pikseli i rozłożenie ich w ukośny sposób dało w rezultacie stosunkowo dobre wyniki pod względem szumów. Fuji S200EXR oferuje użyteczne zdjęcia w zakresie czułości ISO 100–1600. Odwzorowanie kolorów na zdjęciach JPEG jest poprawne, a dodatkowo aparat posiada funkcję „Symulacja filmu”, nadającą zdjęciom kolorystykę podobną do zdjęć analogowych.
Aparat nie daje wysokiej dynamiki tonalnej w skali ogólnej, ale w stosunku do innych aparatów osiąga wysoki całkowity zakres tonalny. Jego wyniki są za to dobre jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z kompaktem, w którym rozmiar matrycy jest znacznie mniejszy niż w przypadku lustrzanki. Dostępne opcje zwiększające rozpiętość tonalną sprawdzają się w praktyce, choć należy uważać przy ich stosowaniu, by nie zaszkodzić szczegółom w ciemnych obszarach.
Ocena za własności matrycy: 5.
Końcowa ocena aparatu wynosi 4+.
Fujifilm kosztuje obecnie około 1600 PLN. Przy jego możliwościach może on śmiało konkurować z najniższym segmentem lustrzanek. Bowiem, jeśli chcielibyśmy kupić zestaw lustrzanka plus obiektywy o podobnym zakresie ogniskowych będzie nas to o wiele drożej kosztować. Oferowane przez S200EXR funkcje są natomiast wystarczające dla fotoamatora pragnącego mieć jak najwięcej możliwości w jednym kompaktowym aparacie.
Na zakończenie wyliczamy główne zalety i wady Fujifilm S200EXR.
Zalety
- szeroki i użyteczny zakres ogniskowych 30–436 mm,
- porównywalna rozdzielczość w całym zakresie ogniskowych,
- mała aberracja chromatyczna,
- dobre odwzorowanie kolorów,
- koma na dobrym poziomie,
- możliwość zapisywania zdjęć w formacie RAW,
- duża ilość przycisków na korpusie,
- celny autofokus,
- stopka zewnętrznej lampy błyskowej,
- wygodny uchwyt,
- manualny pierścień zmiany powiększenia,
- stosunkowo niskie szumy w zakresie czułości ISO 100–1600,
- wysoki całkowity zakres tonalny,
- użyteczne funkcje zwiększające rozpiętość tonalną zdjęć,
- funkcje symulacji filmu.
Wady
- szeroki kąt mógłby być troszkę szerszy nawet kosztem tele (np. odpowiednik 28 mm),
- brak dobrej regulacji czasu ekspozycji co 1/3 EV,
- problemy z automatycznym balansem bieli przy świetle żarowym,
- bardzo słaby tryb zdjęć seryjnych,
- brak filmów w rozdzielczości HD,
- brak klawisza bezpośredniego sterowania systemem stabilizacji,
- mała skuteczność stabilizacji,
- mało przejrzyste menu,
- jakość i rozdzielczość wyświetlacza mogłaby być lepsza,
- wolna praca przy zapisie RAW,
- spore winietowanie na szerokim kącie,
- zauważalna dystorsja na szerokim kącie.
Przykładowe zdjęcia