Fujifilm FinePix S200EXR - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W Fujifilm S200EXR mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Cień,
- Żarówka,
- Świetlówka o świetle dziennym,
- Świetlówka o chłodnym świetle,
- Świetlówka o ciepłym świetle,
- Według wzorca 1 i 2.
Dodatkowo ustawienie balansu bieli można korygować za pomocą tablicy
kolorów umożliwiającej regulację w kierunkach G (Green) – M (Magenta) oraz
B (Blue) – A (Amber).
Pomiary skuteczności balansu bieli, wykonane na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth, przedstawiamy poniżej. W tabeli przedstawiamy wyniki dla parametrów dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 7.65 | 111 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.67 | 111 |
6400 K | Auto | 5.73 | 98.51 |
3000K | Auto | 24.6 | 123.5 |
3000K | Żarówki | 8.59 | 101.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.39 | 83.62 |
Patrząc na tabelę z pomiarami i szczegółowe wyniki poniżej widać, że odwzorowanie kolorów w S200EXR jest na dobrym poziomie. Błędy kolorów nie są duże. Jedynie nasycenie w przypadku światła słonecznego mogłoby być trochę mniejsze, a w przy świetle wbudowanej lampy błyskowej większe. Oczywiście nie dziwi słaby wynik automatycznego balansu bieli i światła żarowego, bo przy tej kombinacji aparaty zawsze mają problemy. Zdecydowanie pomaga wtedy ustawienie adekwatnego balansu bieli.
Szumy
Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-13, korzystając z programu Imatest. Obliczenia przeprowadzamy zarówno na plikach JPEG i RAW. Na początek prezentujemy wyniki dla JPEG-ów.
Poziom szumu równy 1%, od którego mniej więcej zaczynamy dostrzegać szum na zdjęciach, w S200EXR przekraczany jest przy czułości ISO 400. Natomiast na zdjęciach RAW, co widać na poniższym wykresie, następuje to już powyżej ISO 200. Szum na RAW-ach w stosunku do JPEG-ów rośnie szybciej i w zasadzie w całym zakresie czułości jest on wyższy o około 1 EV. Na ostatniej czułości ISO 3200 szum przekracza poziom 5%, co wcale nie jest złym wynikiem jak na kompaktowy aparat.
Jak wykresy przekładają się na wizualną ocenę zdjęć można zobaczyć na poniższych wycinkach z tablicy szarości Kodak Q-13 i w dalszej części niniejszego rozdziału na wycinkach scenki. W przypadku JPEG-ów dołączyliśmy wycinki ze zdjęć wykonanych na czułościach ISO 6400 i 12800. W przypadku ISO 6400 rozdzielczość takiego zdjęcia odpowiada rozmiarowi Middle (2816×2112), a ISO 12800 rozmiarowi Small (2048×1536).
JPEG | |||||||
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 | ISO 12800 |
RAW (FinePix Viewer) | |||||
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 |
Wycinki z tablicy szarości odzwierciedlają dokładnie to, co widzieliśmy
na wykresach szumów. Na zdjęciach JPEG szum dostrzegany jest na czułości
ISO 400, a na RAW-ach na czułości ISO 200. Wyraźnie widać także rożnicę
około 1 EV pomiędzy JPEG a RAW, bo na przykład wycinki ISO 3200 z JPEG-a mają podobny poziom szumu do ISO 1600 z RAW-a.
Zastanawiająca może być struktura szumu, która na JPEG-ach jest bardziej drobnoziarnista niż na RAW-ach. Wygląda to więc jakby RAW-y były odszumione, choć przecież szum jest większy niż na JPEG-ach. Przypominamy jednak, że RAW-y zostały wywołane do 24-megapikselowych TIFF-ów, a to znaczy, że zostały przeskalowane z 6 lub 12 megapikseli w zależności od tego czy użyto dwóch czy jednego rodzaju pikseli. Szczegółów wywoływania przez program Fuji nie znamy, ale po tym co tutaj widzimy, wydaje się, że ziarno szumu jest większe i bardziej rozmyte na RAW-ach właśnie z powodu interpolowania do większej rozdzielczości.
RAW (dcraw) | |||||
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 |
Nasze rozumowanie mogą potwierdzać analogiczne wycinki ze zdjęć RAW wywołanych
programem dcraw na których widać drobnoziarnisty szum. Jednak program ten wywołuje zdjęcia z S200EXR w postaci 6-megapikselowej, dlatego nie zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie całego testu tylko na bazie dcraw-a.
Poniżej prezentujemy standardowe wycinki zdjęć naszej scenki testowej w skali 1:1, zapisanych w formacie JPEG.
ISO 50 | ||
X70 | ||
ISO 64 | ||
P90 | ||
ISO 80 | ||
SX1 | ||
ISO 100 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 200 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 400 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 800 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 1600 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 3200 | ||
S200EXR | ||
SX1 2 Mpix |
||
P90 3 Mpix |
||
X70 5 Mpix |
||
ISO 6400 | ||
S200EXR 5 Mpix |
||
P90 3 Mpix |
||
X70 5 Mpix |
||
ISO 12800 | ||
S200EXR 3 Mpix |
Znikanie szczegółów ze zdjęć, spowodowane zwiększaniem się szumu, można
zaobserwować na zdjęciach JPEG z S200EXR od ISO 1600. Na tej właśnie
czułości widać zamazujące się krawędzie, co wynika z wprowadzania
mocniejszego odszumiania. Czułość ISO 3200 można wykorzystać, ale
należy to robić ostrożnie i raczej w ostateczności. Automatycznie
skalowane zdjęcia do rozmiarów Middle i Small przy czułościach ISO 6400
i 12800 są bezużyteczne. Ilość szczegółów jaka się wtedy rejestruje
na zdjęciu jest niewielka.
Poniżej natomiast prezentujemy RAW-y. Wycinki wyglądają bardzo ładnie nawet do czułości ISO 1600. Trzeba wziąć pod uwagę, że są to wycinki ze zdjęć o rozdzielczości aż 5616×4216 pikseli czyli tak jakby pochodziły z 24-megapikselowej matrycy. Po przeskalowaniu rozdzielczości w dół, zredukujemy także szum, a więc jakość obrazu na najwyszych czułości pod tym względem poprawi się.
RAW (FinePix Viewer) | ||
ISO 100 | ||
S200EXR | ||
ISO 200 | ||
S200EXR | ||
ISO 400 | ||
S200EXR | ||
ISO 800 | ||
S200EXR | ||
ISO 1600 | ||
S200EXR | ||
ISO 3200 | ||
S200EXR |
Zdecydowaliśmy się także pokazać RAW-y wywołane programem dcraw.
Przekonwertowane zdjęcia mają rozdzielczość 2824×2128 px, a więc nieco
ponad 6 megapikseli.
RAW (dcraw) | ||
ISO 100 | ||
S200EXR | ||
ISO 200 | ||
S200EXR | ||
ISO 400 | ||
S200EXR | ||
ISO 800 | ||
S200EXR | ||
ISO 1600 | ||
S200EXR | ||
ISO 3200 | ||
S200EXR |
Zakres tonalny
Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów zakresu tonalnego i dynamiki tonalnej, wykonanych na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów programem FinePix Viewer. Wyniki podajemy dla najlepszej jakości zdjęcia (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.1) i dla dobrej jakości (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.25). Pokazujemy również całkowity zakres tonalny.
Zdjęcia zostały wykonane przy ustawieniach neutralnych, a więc, co należy mocno zaznaczyć, przy DR100. Przy takich ustawieniach dostaliśmy w wyniku bardzo duży całkowity zakres tonalny sięgający w maksimum blisko 9.3 EV. Większość aparatów kompaktowych, czy lustrzanek notuje wynik o co najmniej 1 EV gorszy. Dynamika tonalna w S200EXR nie sięgnęła jednak wysokiego poziomu i przy ISO 100 jest ona równa 5.4 EV.
S200EXR ma jednak opcje zwiększające zakres tonalny i dynamikę tonalną w jasnych obszarach. W menu znajdują się funkcje oznaczone DR200, DR400 i DR800, których można używać przy czułościach wyższych niż ISO 100. Ich skuteczność i efekt działania najlepiej obrazują poniższe wycinki tablicy szarości (pola są od siebie oddalone o wartość 0.3 EV). Bardzo ładnie widać na nich większą liczbę pól szarości przy zastosowaniu funkcji DRxxx w stosunku do neutralnego zdjęcia DR100. Niestety przy wzroście zakresu tonalnego wzrasta także na zdjęciu szum. Tak więc, o ile w jasnych partiach obrazu wzrasta ilość przejść tonalnych, to w cieniach zbyt mocne podciąganie dynamiki prowadzi do zacierania szczegółów i degradacji cieni.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
200 DR200 |
||||
400 | ||||
400 DR200 |
||||
400 DR400 |
||||
800 | ||||
800 DR400 |
||||
800 DR800 |
||||
1600 | ||||
1600 DR800 |
||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
200 DR200 |
||||
400 | ||||
400 DR200 |
||||
400 DR400 |
||||
800 | ||||
800 DR400 |
||||
800 DR800 |
||||
1600 | ||||
1600 DR800 |
||||
3200 |
Fuji S200EXR posiada także rozbudowany automatyczny tryb EXR znajdujący
się na kole nastaw. Jest to zbiór automatycznych programów, które tak
dobierają ustawienia aparatu i zapisują zdjęcie, aby wykorzystać
potencjał matrycy EXR. Po wejściu w tryb EXR, w menu uaktywniają się
cztery tryby automatycznego fotografowania:
- EXR Auto – całkowicie automatyczny tryb w którym zdjęcia mają maksymalną rozdzielczość 6 milionów pikseli; w tym trybie dostępny jest wybór scen: portret, krajobraz, nocny krajobraz, makro, portret z tylnym oświetleniem, nocny portret,
- Priorytet rozdzielczości – automatyczny tryb zapisujący zdjęcia z większym wyostrzeniem w rozdzielczosci 12 milionów pikseli,
- Wysokie ISO i niski szum – funkcja redukująca szum na wysokich czułościach; zdjęcie zapisywane jest w rozdzielczości 6 milionów pikseli,
- Priorytet dynamiki tonalnej – automatyczny tryb fotografowania; w menu można zwiększać dynamikę tonalną w jasnych obszarach ustawiając wartość DR100, DR200, DR400 lub DR800; zdjęcie zapisywane jest w rozdzielczości 6 milionów pikseli.
Działanie tych automatycznych trybów można ocenić porównując poniższe zdjęcia.
Należy kliknąć w miniaturę aby wyświetlić oryginalne zdjęcie.
Wyostrzanie
Zdjęcia JPEG, jakich używaliśmy w teście S200EXR, były wykonywane przy najmniejszym wyostrzeniu dostępnym w aparacie. Poniżej przedstawiamy dwa stopnie wzmacniające wyostrzenie zdjęć JPEG. Najbardziej odpowiednim ustawieniem, jeśli nie chcemy potem mocno ingerować w zdjęcie, będzie nastawa Standard.
Fujifilm S200EXR, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|