Fujifilm FinePix HS10 - test aparatu
1. Wstęp
Pod koniec stycznia 2010 roku pojawiły się plotki o flagowym kompakcie marki
Fujifilm. Model HS10 miał być najbardziej interesującą nowością tego
japońskiego producenta. Całkiem wiarygodne pogłoski mówiły, że będzie
wyposażony w 10-megapikselową matrycę CMOS BSI, podwójny system
stabilizacji obrazu, 3-calowy, ruchomy ekran LCD oraz obiektyw z 30-krotnym zoomem optycznym o odpowiedniku ogniskowych 24–720 mm.
Wszystko to urzeczywistniło się 2 lutego, kiedy Fujifilm ogłosił
oficjalne wejście na rynek modelu HS10 (patrz: „Fujifilm FinePix HS10”
).
HS10 to kolejny model firmy Fuji należący do rodziny super-zoomów –
aparatów skierowanych do wymagających amatorów, czasami nawet
profesjonalistów, którzy zamiast lustrzanki i kilku obiektywów
wolą jeden aparat o zbliżonych do lustrzanki możliwościach i podobnej
funkcjonalności. HS10 posiada obiektyw zmiennoogniskowy o zakresie
od 24 do aż 720 mm (wartość ogniskowej po przeliczeniu na
format klatki 35 mm). Mechanizm zmiany ogniskowej działa jak w klasycznym zoomie do lustrzanki i wiernie przypomina obiektyw Fuji
S200EXR. Do dyspozycji jest bowiem manualny pierścień zmiany ogniskowej
i pierścień do ustawiania ostrości. Dzięki temu możemy szybko
i sprawnie przybliżać i oddalać nasz fotografowany obiekt oraz mieć wrażenie
pracy z małą lustrzanką z zamontowanym do niej obiektywem typu hiperzoom.
Fuji HS10 jest niezwykle interesujący także pod względem matrycy jaką posiada. Ma ona 10 milionów pikseli (całe szczęście, że nie więcej i za zachowanie umiaru w tej kwestii firmie Fuji należy się pochwała) i jest wykonana w technologii BSI (back side illumination). Obecnie najczęściej spotykane matryce CMOS bazują na architekturze FSI (front side illumination), gdzie światłoczuła komórka krzemu jest umieszczona pod wieloma warstwami metalu i dielektryka. W rezultacie światło do niej dochodzące jest w części blokowane i odbijane, co prowadzi do obniżenia współczynnika wypełnienia i jest przyczyną przeników między pikselami. Natomiast architekturę back side illumination budują warstwy metalu i dielektryków umieszczone pod światłoczułą warstwą krzemu, tworząc w ten sposób bardziej bezpośrednią drogę dla światła padającego na piksel. Dzięki temu BSI przewyższa osiągami matryce FSI dając zwiększoną czułość na jednostkę powierzchni, a także lepszą wydajność kwantową, co owocuje mniejszymi szumami na wysokich czułościach.
Interesujący w HS10 jest również tryb filmowania. Aparat oferuje nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD, a ponadto posiada tryb HighSpeed pozwalający na filmowanie z szybkością nawet 1000 kl/s. Taka funkcja od razu przywodzi na myśl testowany u nas superszybki kompakt „Casio Exilim HS EX-F1” mający podobne funkcje.
Co jeszcze oferuje HS10? Jakie możliwości, wynikające z połączenia obiektywu i matrycy daje nowy Fujifilm? Jak użytkuje się ten nietypowy aparat? Jak jego funkcje sprawdzają się w praktyce? Na te i inne pytania można uzyskać odpowiedź czytając kolejne rozdziały niniejszego testu.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe?. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu Często zadawane pytania.
Aparat wypożyczył do testów sklep Cyfrowe.pl, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | FinePix HS10 |
Data premiery | 2010-02-02 |
Liczba pikseli | 10 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 3648 x 2736
• 3648 x 2432 (3:2) • 3648 x 2056 (16:9) • 2592 x 1944 • 2592 x 1728 (3:2) • 2592 x 1440 (16:9) • 2048 x 1536 • 2048 x 1360 (3:2) • 1920 x 1080 (16:9) |
Matryca | 1/2.3 cala, BSI-CMOS, 4:3 |
Procesor obrazu | BSI CMOS Processor |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264/AVC) z dźwiękiem stereo • Dźwięk: WAVE mono |
Zakres ISO | Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400* ISO
* - rozdzielczość ograniczona do 5 Mpix, |
Migawka | W trybie M: 30 s – 1/4000 s
W trybie P, S, A: 4 s – 1/4000 s W trybie auto 1/4 s – 1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Fujinon |
Ogniskowa obiektywu | 4.2 – 126.0mm
(ekwiwalent: 24 – 720 mm dla filmu 35 mm) |
Światłosiła | f/2.8 - 5.6 |
Zoom optyczny | 30x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 30 kl./s, długość do 29 min.
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 (VGA) z szybkością 30 kl./s • 320x240 (QVGA) z szybkością 30 kl./s Tryby super szybkich filmów (bez dźwięku): • 960x720 z szybkością 60 kl./s, • 640x480 z szybkością 120 kl./s, • 442x332 z szybkością 240 kl./s, • 224x168 z szybkością 480 kl./s i • 224x64 z szybkością 1000 kl./s |
Ogniskowanie | AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby pól AF: Obszar wskazany ręcznie, Wielopunktowy, Centralny, Śledzenie AF • Tryby AF: Normalny, Makro, Super Makro, Ciągły • Funkcja wykrywania twarzy • Lampka wspomagająca AF |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Matrycowy • Punktowy • Uśredniony |
Ostrość od | • AF Normalny (szeroki kąt): od 50 cm do nieskończoności,
• AF Normalny (tele): od 5 m do nieskończoności, • AF Makro (szeroki kąt): od 10 cm do 3 m, • AF Makro (tele): od 2 m do 5 m, • AF Super Makro: od 1 cm do 1 m. |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
• ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Programy | Auto, SR AUTO (Automatyczne rozpoznanie sceny), Zaawansowany (Adv), Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Użytkownika (C), SP1, SP2, Panorama,
• Programy tematyczne (SP1 i SP2): Portret, Ulepszony portret, Krajobraz, Sport, Noc, Noc ze statywem, Sztuczne ognie, Zachód słońca, Śnieg, Plaża, Kwiaty, Muzeum, Tekst, Naturalne oświetlenie, Naturalne oświetlenie z lampą |
Zdjęcia seryjne | • Tryb Top-7, z szybkością 10, 7, 5 lub 3 kl./s w pełnej rozdzielczości, do 7 zdjęć JPEG, 6 zdjęć RAW lub 5 zdjęć RAW+JPEG |
Lampa błyskowa | Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony
• Zakres (czułość ISO 800): 0.3-8.0m (szeroki kąt), 2.0-4.0 m (tele). |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s |
Karta pamięci | Pamięć wewnętrzna: ok. 45 MB,
• Karty pamięci Secure Digital (SD/SDHC) |
LCD | obrotowy, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, 230.000 pikseli,
pokrycie ok. 97 % kadru |
Wizjer | Elektroniczny EVF FLCD, 0.2 cala, 200.000 punktów, z czujnikiem zbliżenia oka, pokrycie ok 97% kadru |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed / wyjście audio-wideo(PAL/NTSC), wyjście HDMI typu C |
Zasilanie | 4 baterie alkaliczne typu AA (wydajność ok 300 zdjęć),
Opcjonalnie 4 akumulatorki niklowo-wodorkowe (NiMH) typu AA (wydajność ok 400 zdjęć), Opcjonalnie 4 baterie litowe typu AA (wydajność ok 700 zdjęć), • opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-5VX |
Akcesoria | 4 baterie alkaliczne typu AA, kabel USB, kabel audio-wideo, pokrywka obiektywu, CD-ROM z oprogramowaniem, pasek |
Waga | 636 g (bez akumulatora i karty pamięci)
730 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 130.6 x 90.7 x 126.0 mm (bez części wystających) |
Dodatkowe informacje | Cyfrowa stabilizacja (poza mechaniczną),
Notatki dźwiękowe, Polskie menu, Oznaczenie na innych rynkach: HS-11 |
Oceny użytkowników |