Sony Alpha DSLR-A450 - test aparatu
1. Wstęp
Chyba już wszyscy się przyzwyczaili do specyficznej i agresywnej taktyki marketingowej Sony na rynku amatorskich lustrzanek cyfrowych. Firma ciężko pracuje nad tym, aby wyrobić sobie dobrą pozycję w tym segmencie sprzętowym, a ostatnie modele amatorskich lustrzanek Alpha mogą spokojnie konkurować z podobnej klasy aparatami innych producentów. Testy A550 oraz A500 pokazały, że lustrzanki te stanowią naprawdę ciekawą i wartą rozważenia propozycję nawet dla zaawansowanych amatorów (choć pewnie spora część z nich z niecierpliwością czeka na następcę modelu A700). Mniej więcej pół roku po ich premierze rodzina lustrzanek Sony powiększyła się o jeszcze jednego przedstawiciela, czyli model A450.
Sony Alpha 450 jest bardzo podobny do swoich starszych braci. Można powiedzieć, że jest on nieco okrojoną wersją modelu A550. Porównując specyfikację obu aparatów widać, że różnice dotyczą dosłownie kilku elementów. Po pierwsze, w najnowszej lustrzance Sony nie odnajdziemy funkcji Quick AF Live View System znanej z poprzednich modeli. Aparat został bowiem pozbawiony dodatkowej matrycy zapewniającej szybkie działanie autofokusu przy pracy w trybie podglądu na żywo. W A450 mamy zatem jedynie standardowy tryb Live View, który zapewnia podgląd obrazu z głównej matrycy, a ostrość można ustawiać ręcznie lub automatycznie, korzystając z przycisku AF, co jednak wiąże się z opuszczeniem lustra i chwilowym zniknięciem obrazu z ekranu LCD.
Po drugie, w A450 nie ma uchylnego wyświetlacza LCD. Dodatkowo, w stosunku do A550 jego rozmiar został zmniejszony z 3 do 2.7 cala, a rozdzielczość obniżona do 230 tys. punktów. Brak uchylnego wyświetlacza w A450 wiąże się również z tym, że aparat jest o 3 mm chudszy niż model A550. Pozostałe wymiary są jednak identyczne. Sony Alpha 450 charakteryzuje się natomiast bardziej wydajnym wykorzystaniem energii akumulatora niż A550. Według producenta w pełni naładowany akumulator pozwala na wykonanie 1050 zdjęć, czyli około 10% więcej niż w przypadku A550.
I na tym można w zasadzie zakończyć wyliczanie różnic pomiędzy A450 a A550. Pod względem wielu parametrów aparaty te są identyczne, a co najważniejsze oba mają tę samą matrycę i ten sam procesor obrazu. Można się zatem spodziewać, że pod względem rozdzielczości, szumów czy zakresu tonalnego testowana lustrzanka Sony wypadnie porównywalnie do swojego nieco starszego brata.
To tyle tytułem wstępu. Przejdźmy teraz do kolejnych rozdziałów testu prezentujących możliwości Sony A450. Życzymy przyjemnej lektury.
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat wypożyczył do testów sklep e-cyfrowe.pl, za co serdecznie dziękujemy.
Tabelę porównującą A450 do modelu A550 oraz dwóch amatorskich lustrzanek innych producentów można obejrzeć tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | Alpha DSLR-A450 |
Data premiery | 2010-01-05 |
Liczba pikseli | 14.2 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4592x3056 (RAW, JPEG)
• 3344x2224 (JPEG) • 2288x1520 (JPEG) |
Matryca | 23.5 x 15.6 mm (APS-C), Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 14.6 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | Bionz |
Format zapisu | JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline JPEG), RAW (pliki .ARW 2.1), RAW+JPEG
• Rodzaje JPEG: Fine/Standard |
Zakres ISO | Auto (200-1600 ISO)
Ręcznie 200-12800 ISO w skoku co 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym,
30 s - 1/4000 s, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | Nie |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, czujniki liniowe CCD,
9-punktowy AF (centralny czujnik krzyżowy) • Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 9 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 9 punktów AF). • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Automatyczny AF-A, Ciągły AF-C, MF • Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100) • W trybie LiveView: tryb MF z powiększeniem do 14 razy • Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (on/off) |
Pomiar światła | pomiar TTL przy użyciu 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu,
Zakres: 2 EV do 20 EV, 4 EV do 20 EV przy pomiarze punktowym, 1 EV do 17 EV w trybie Live View (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4) Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Ostrość od | zależnie od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K) • korekcja i bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) |
Programy | Auto, Auto z wyłączoną lampą, Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M),
• Programy tematyczne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Zachód słońca, Portret nocny |
Zdjęcia seryjne | Szybkość w trybie ciągłym Hi do 5 kl./s, w trybie Lo do 3 kl./s
W trybie priorytetu prędkości do 7 kl./s maks.14 zdjęć w formacie RAW lub 7 w formacie RAW+JPEG lub 32 zdjęcia w formacie JPEG (L, Fine) |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100)
• Synchronizacja do 1/160s (stabilizacja wył/wył) • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Sterowanie bezprzewodowe, Synchronizacja z krótkimi czasami migawki HSS (z lampami zewnętrznymi) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci:
• Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo, • Secure Digital (SD/SDHC) |
LCD | stały, 2.7 calowy, kolorowy Clear Photo LCD, 230.400 punktów
Jasność regulowana automatycznie lub ręcznie w 5 poziomach Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | Lustrzany, powiększenie: x0.83, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.0, punkt oczny: 16.5 mm (od soczewki wizjera), matówka drobnosferyczna Acute Matte |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed (PTP, miniB), wyjście HDMI typu C, wejście zasilania sieciowego
• opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1 • opcjonalnie zdalne sterowanie wężykiem RM-S1AM lub RM-L1AM • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FM500H (pojemność 1650 mAh, wydajność do 1050 zdjęć - wg CIPA)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-PW10AM • opcjonalnie uchwyt pionowy/pojemnik na baterie (grip) VG-B50AM |
Akcesoria | Akumulator NP-FM500H, ładowarka, pasek, kabel USB, zaślepka wizjera, zaślepka obiektywu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie |
Waga | 520 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 598 g (z akumulatorem) |
Wymiary | 137 x 104 x 81 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Funkcja D-Range Optimizer (DRO) Polskie menu |
Oceny użytkowników |