Sony Alpha SLT-A55 - test aparatu
1. Wstęp
Rozwój systemu Sony Alpha idzie pełną parą. Na rynku pojawiło się już wiele modeli lustrzanek o różnym stopniu zaawansowania należących do tego systemu. Niewątpliwym atutem większości z nich jest funkcja Quick AF Live View System, która dzięki zastosowaniu dodatkowej matrycy pozwala korzystać w trybie Live View z szybkiego autofokusu, działającego w oparciu o detekcję fazy. Jednak obraz z dodatkowej matrycy nie pokrywa w całości fotografowanego kadru, a dodatkowo jego jakość jest wyraźnie niższa niż obrazu z głównej matrycy. Niedawno jednak na rynku pojawiły się dwa modele aparatów systemu Alpha, których ten problem nie dotyczy. Mowa o A55 oraz A33, których premiera miała miejsce pod koniec sierpnia tego roku.
Sony A55 (podobnie z resztą jak A33) został wyposażony w nieruchome, półprzezroczyste zwierciadło, którego zadaniem jest kierowanie części wpadającego przez obiektyw światła do czujników AF, działających w oparciu o detekcję fazy. W ten sposób na ekranie LCD mamy ciągły podgląd aktualnego kadru z głównej matrycy aparatu, a jednocześnie dysponujemy szybkim autofokusem. Takie rozwiązanie jednak pociągnęło za sobą rezygnację z optycznego wizjera. Można bowiem powiedzieć, że aparat działa cały czas w trybie Live View, a obraz można oglądać albo na głównym wyświetlaczu, albo w wizjerze elektronicznym.
Zaletą nieruchomego i półprzezroczystego lustra jest jednak szybkość aparatu. Poza standardowym trybem zdjęć seryjnych, A55 posiada dodatkowy tryb umożliwiający fotografowanie z prędkością nawet do 10 kl/s w pełnej rozdzielczości. Półprzezroczyste lustro zapewniające ciągły dopływ światła do czujników autofokusu, umożliwia również jego działanie w trybie wideo. Dzięki temu podczas nagrywania filmów aparat w sposób ciągły i szybki może kontrolować ostrość.
Sony A55 może być ciekawą propozycją dla wielu amatorów fotografii i jest na tyle interesujący aby przyjrzeć mu się bliżej. Dzięki uprzejmości firmy Sony Polska trafił do naszej redakcji na dłuższy czas, a my mieliśmy okazję sprawdzić dokładnie jego możliwości. Jak poradził sobie w starciu z naszą procedurą testową można się przekonać z lektury kolejnych rozdziałów. Zapraszamy serdecznie.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Sony A55, lustrzanek Sony A580 i Canon 550D oraz bezlusterkowca Panasonic Lumix DMC-GH2 dostępne jest tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | Alpha SLT-A55 |
Data premiery | 2010-08-24 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4912x3264 (RAW, JPEG)
• 3568x2368 (JPEG) • 2448x1624 (JPEG) • 4912x2760 (JPEG, 16:9) • 3568x2000 (JPEG, 16:9) • 2448x1376 (JPEG, 16:9) • Tryby panoramy |
Matryca | 23.5 x 15.6 mm (APS-C), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.7 Mpix
• mechanizm samooczyszczania matrycy (ochronna powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny) |
Procesor obrazu | BIONZ |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.2), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: MP4 / AVCHD (MPEG4 AVC / H.264) • Dźwięk: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC |
Zakres ISO | Auto (100-1600 ISO)
Ręcznie 100-12800 ISO z krokiem co 1 EV Redukcja szumów z wykorzystaniem serii sześciu zdjęć połączonych w jedno. |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/4000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i z przeplotem), AVCHD, 17Mbit/s
• 1440 x 1080 pix (HD), MP4, 12 Mbit/s, 25 kl./s • 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 25 kl./s Autofokus przy kręceniu filmów. Opcjonalnie dostępny zewnętrzny mikrofon stereo ECM-ALST1 lub ECM-CG50. |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL,
15-punktowy AF (3 czujniki krzyżowe) • Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 15 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 15 punktów AF). • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Automatyczny AF-A, Ciągły AF-C, MF • Zakres detekcji od -1 do 18 EV (ISO 100) • Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (wł./wył.) • Wspomaganie AF: wbudowana lampa błyskowa (zasięg do 5 m) • AF z detekcją fazową w trybie Live View • Funkcja rozpoznawania twarzy i wykrywania uśmiechu |
Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy,
Zakres: -2 EV do 17 EV (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4) Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Ostrość od | zależnie od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K) • korekcja (w 19-stopniowej skali purpura / zieleń) i bracketing balansu bieli (3 klatki, 2 poziomy do wyboru) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) |
Programy | Auto, Auto z wyłączoną lampą, Auto+, Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Zdjęcia seryjne, Sweep Panorama (2D, 3D)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Sport / Akcja, Zachód słońca, Nocny widok, Portret nocny, Hand held Twilight |
Zdjęcia seryjne | Szybkość w trybie ciągłym do 6 kl./s,
W trybie priorytetu zdjęć seryjnych do 10 kl./s maks.20 zdjęć w formacie RAW lub RAW+JPEG lub 35 zdjęć w formacie JPEG (L, Fine) |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 10 (ISO 100)
• Synchronizacja do 1/160s (stabilizacja wył/wył) • Kąt pokrycia błyskiem: ok 76 stopni • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV • Czas ładowania: ok 4 s • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Synchronizacja z krótkimi czasami migawki HSS, Sterowanie bezprzewodowe (z zewnętrzną lampą błyskową) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci:
• Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo, • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) |
LCD | Odchylany i obrotowy (180 / 270 stopni),
3-calowy, kolorowy Xtra Fine TruBlack LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, panoramiczny podświetlanie diodowe, regulowana jasność Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | EVF (elektroniczny) Xtra Fine, 0.46 cala, 1.152.000 punktów (całkowita 1.440.000 punktów),
powiększenie: x1.1, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 19 mm (od soczewki wizjera) • Technologia półprzezroczystego lustra |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed miniB (PTP), wyjście HDMI typu C, wejście zewnętrznego mikrofonu stereo minijack o średnicy 3.5 mm, wejście wężyka zdalnego sterowania
• opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1 lub za pomocą wężyka RMS1AM lub RM-L1AM • Wbudowany GPS (wersja z GPS posiada symbol SLT-A55V) • obsługa PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 330 zdjęć).
• Opcjonalny zasilacz sieciowy AC-PW20 |
Akcesoria | Akumulator NP-FW50, ładowarka BC-VW1, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie (Image Data Converter SR, Image Data Lightbox SR, PMB 5.2) |
Waga | 441 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 500 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 124.4 x 92 x 84.7 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 2.5-4 EV Funkcja D-Range Optimizer (DRO) Polskie menu |
Oceny użytkowników |